Val av utrustning/system/modell

Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Enligt bergvärme kalkylen är toppeffekten 15kW (hur räknar man ut det??)
Hmm, detta låter helt fel med tanke på att det är ett nytt hus i Stockholm vi pratar om.

Jag misstänker att du blandat ihop toppeffekt och totalförbrukning.
Dvs. att huset behöver 15000kWh per år.

Men jag gissar att din toppeffekt snarare ligger på 6-8kW.
Dock månste man ta hänsyn till hur mycket vatten som förbrukas och hur mycket effekt det tar (har man bara tillräcklig volym brukar det inte vara ett problem).

Dvs. om du funderar på bergvärme så behöver du inte borra för större effektuttag än 10kW. Men en Pellets brännare har högre toppeffekt då den inte körs kontinuerligt.

Gör om kalkylen på bergvärme utifrån en lägre toppeffekt så du har rätt beslutsunderlag. Skillnaden i investeringskostnaden borde inte bli speciellt stor jämfört med pellets. Tänk på att med bergvärme behöver du ingen skorsten och inget speciellt pannrum och förråd.

Sedan får du ju ta med miljö, långsiktigt ekonomi och bekvämlighet i belsutsunderlaget.

Hint: Jag hade nog gått på bergvärme (nuuu kommer jag att få skit här... :shock: )
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Lager skrev:
Hmm, detta låter helt fel med tanke på att det är ett nytt hus i Stockholm vi pratar om.

Är inne på samma linje.. :?

Huset är nybyggt o väl isolerat o då borde topp effekten va betydligt lägre än 15 kW troligen max 10 kW..

Så jag tycker du ska kolla på ecotec ekonom som ger 15 kW o en bra isolerad acktank.. http://www.ecotec.net/

Såg på byggahus om en som hade beräknad toppeffekt på 7kW i en nybyggd 2 plansvilla (200m2) inkl varmgarage (50m2) så totalt 250 m2..

Om beräknad toppeffekt är 15 kW så blir nog totala årsförbrukningen ca 45-50000 kWh/år o då är det inte bra isolerat..
Norm.villan med en årsförbrukning på ca 30-35000 kWh/år brukar ligga på runt 12kW i topplast..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Said
Gallringsobjekt

Inlägg av Said »

Hej

Det låter som man har mycket kvar att lära :oops:
Men vad gör det :D

Fick en offert på bergvärme som dels inte plattsar i min budget samt att ett nytänkade behövs.

Ska skicka iväg lite offertförfrågningar och se vad pelletspannleverantörerna räknar fram och föreslår.

Tack för alla tips och ideer.
Fortsätt gärna med fler.

Said
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Fick en offert på bergvärme som dels inte plattsar i min budget samt att ett nytänkade behövs.
Vad menar du?

En bergvärmeinstallation borde rimligen inte bli dyrare än en helt ny installation med pannrum, skorsten, brännare, panna, acktank och solfångare. Gissar på 130-160tkr för bergvärme.

Men bergvärme är ju inte alltid möjligt pga. tomtens egenskaper.
Typ. T-banan går i närheten av huset som i min brors fall... får inte borra... Eller att man måste borra djupt, flera hål etc.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Said
Gallringsobjekt

Inlägg av Said »

André skrev:
Lager skrev:

Är inne på samma linje.. :?

Huset är nybyggt o väl isolerat o då borde topp effekten va betydligt lägre än 15 kW troligen max 10 kW..

Så jag tycker du ska kolla på ecotec ekonom som ger 15 kW o en bra isolerad acktank.. http://www.ecotec.net/

Såg på byggahus om en som hade beräknad toppeffekt på 7kW i en nybyggd 2 plansvilla (200m2) inkl varmgarage (50m2) så totalt 250 m2..

Om beräknad toppeffekt är 15 kW så blir nog totala årsförbrukningen ca 45-50000 kWh/år o då är det inte bra isolerat..
Norm.villan med en årsförbrukning på ca 30-35000 kWh/år brukar ligga på runt 12kW i topplast..
Hej igen

Har pratat med en återförsäljare till Ecotec pannan. Fick en annan bild av det där med toppeffekt.
Han menade på att toppefekten skulle bli ÖVER 20kW :?:
Vet inte riktigt hur han räknade.

Har kolla runt lite i tabeller osv och har kommit fram till följande:
Nybyggda hus i mellansverige ca 50W/m2
Huset är på 220m2+90m2 källare (behöver inte hålla 20 grader)
Väggarna består av 365 mm tjocka lättbetongblock och lösullsisolering i taket på ca 400mm.
Det ger UNGERFÄR 300m2*50W/m2=15kW

Är jag helt ute och cyklar??

Kan det vara så att med en 15kW brännare går brännaren oftare jämfört med en 20kW?? Borde väl inte vara så,eller??

Skulle någon som är lite hemma på detta reda ut beräkningarna och begreppen!!

Tack på förhand
Said
(som blir mer och mer förvirrad :oops: )
750 tank med pelletspanna........
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Said skrev: Är det någon som har ett bra allternativ på en panna anpassad för ackumulatortank??

ALLA TIPS ÄR INTRESSANTA.
Ecotec Econom är den panna jag hade valt om jag varit du om effekten i den räcker. Själv har jag övergett acctank-tanken då det inte går att räkna hem solvärme på rimlig sikt.

Economen har en mycket modern brännare och närmast underhållsfri funktion.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Said skrev:
Hej igen

Har pratat med en återförsäljare till Ecotec pannan. Fick en annan bild av det där med toppeffekt.
Han menade på att toppefekten skulle bli ÖVER 20kW :?:

Har kolla runt lite i tabeller osv och har kommit fram till följande:
Nybyggda hus i mellansverige ca 50W/m2
Huset är på 220m2+90m2 källare (behöver inte hålla 20 grader)
Väggarna består av 365 mm tjocka lättbetongblock och lösullsisolering i taket på ca 400mm.
Det ger UNGERFÄR 300m2*50W/m2=15kW

Kan det vara så att med en 15kW brännare går brännaren oftare jämfört med en 20kW?? Borde väl inte vara så,eller??
Hej!

Helt klart räknar ecotec killen galet för om huset kommer att behöva över 20 kW som toppeffekt så skulle inte jag bygga de huset iaf.. :wink:

Det som menas med 50W/m2 är hur mycket som behövs/m2 o år i uppvärmning.. Så ditt hus ska klara sej med 15500 kWh/år i uppvärmning om de är på 310 m2 o klarar sej med 50W/m2..

Såg att du tänkt 400 mm isolering i tak vilket jag tycker du bör köra 500 mm..

En 15 kW brännare kommer få mer driftstimmar/år jämfört med en 20 kW brännare..

En kompis har installerat en biomatic 20+ som ska värma garage på ca 130 m2 o 4,40 i takhöjd ett hus (2 plan) på 175 m2 byggt i början på 1900 med hel kassa fönster.. Den ska även fixa ca 3-400 liter 70° (ca 30 kWh/dygn) vatten/dygn i ladugården så vi får väl se om den klarar att värma allt då det blir kallt.. :lol:

Så nog klara en ecotec econom att värma ditt nybygge.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Said skrev: Kan det vara så att med en 15kW brännare går brännaren oftare jämfört med en 20kW?? Borde väl inte vara så,eller??
Man ska dimensionera effekten så att man får långa gångtider på brännaren. Pelletsförbränning är som mest effektivt när den brinner på full effekt. Och det tar en stund för den att ta sig dit. Om den aldrig hinner uppnå full effekt p.g.a för korta gångtider så får du dålig verkningsgrad. Du får också dålig verkningsgrad om det är långa stilleståndstider då värmen delvis försvinner upp i skorstenen med pannrumsluften samtidigt som det kyler pannan. Värme strålar också ut från isoleringen.

Det bästa vore om brännaren kunde modulera från väldigt låga effekter upp till höga effekter efter behov och aldrig slockna därimellan. Och dessutom ge en optimal förbränning i alla dessa effektlägen. Den brännaren finns inte idag, men det finns i vart fall modulerande brännare med ett par-tre effektlägen.

Kör man acktank så är det mindre viktigt med modulerande verkan iofs.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Mitt hus är förvisso efterisolerat men det är gammalt (1939). Jag har full värme i källaren då jag har kontor där och vi har TV-rum där med.

I vintras då det var som absolut kallast (-23°C längervarande) var brännaren tvungen att utveckla upp emot 12KW med dushning osv och detta var worst-case, alltså toppbelastningen över en viss tid. Då jag experimenterar en hel del fick den även köra mer effekt men det var bara en test.

Byggar du då ett modern hus och modern uppvärmning lär du klara dig med max. en jämförbar storlek som toppeffekt. Du ser storleken på mitt hus i min signatur och sämre än min anläggning ska det inte bli!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stefan1
Prima virke

Inlägg av stefan1 »

Said,

Har system enligt nedan (signaturen) men kan inte ge dig något råd på de övriga rådgivarnas nivå. Vad som är minst lika viktigt som utrustningen är kvalitén och kunskapen hos installatören. Upptäckte tyvärr för sent att jag hade med okunnig firma att göra.

De visste inte ett skit om hur man kopplar pelletspanna och acktank. Jag hade själv lite kunskaper på området efter att ha läst på Pellets.info och diskuterade mina önskemål med ansvarige installatören. Han sa att det här kunde han så det var bara att vara lugn.

När installationen var färdig kunde t o m jag som inte har en enda timmes vvs-utbildning se att det var helt uppåt väggarna. Jag skickade bilder till Effecta, Solentek och Termoventiler som samtliga i princip sa: Vem f-n har kopplat det här!?

Ta reda på exakt hur det ska kopplas innan du kontaktar installatören. Det är ont om kunniga på just det här området. Fråga André och de andra killarna här på forumet så du har tillräckligt på fötterna när du snackar med installatören. Se t ex följande länk:http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 0d6b3a0416

Lycka till!
Thermia Bionet, Bequem 20D, Effecta 500 L soltank med 90mm PUR-isolering, ESBE termisk ventil VTC300 70°. 60-talshus i södra Skåne 115 kvm + 115 kvm källare, 11 radiatorer uppe och 11 i källaren.
Skriv svar