Stängande Thermomatic CBJ

Skriv svar
Tolvan
Fröträd

Stängande Thermomatic CBJ

Inlägg av Tolvan »

Har precis införskaffat en Thermomatic CBJ shuntstyrning och installerat den ikväll.

Är det riktigt att den ska shunta upp och sen efter en stund shunta ner och stänga helt? Efter ett tag upprepas proceduren...

Innegivaren är ställd på 20 grader men det är bara 18 grader på termometern som sitter bredvid så det borde inte vara så att skalan är fel och att temperaturen som är inställd är uppnådd.

Alltså, är det meningen att den ska stänga shunten helt? Är detta ett sätt att spara energi, annars verkar det ju smartare att shunta lite hela tiden?

I början hade jag också en blinkande stäng-lampa efter att CBJ hade stängt shunten helt. Varför...? Det står ingenting om blinkande stäng-lampor i instruktionerna.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När den är stängd så blinkar den gula lampan likaså då den är helt öppen då blinkar den röda..

Verkar som din oxå visar 2 grader kallare än verklig temp vid leverans.. :?
För att ändra detta lossar du på skruven i tempskalan o håller in skruven samtidigt som du flyttar skalan till rätt inne temp.. OBS lossa bara skruven lite..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

rätt håll.

Inlägg av snillet »

Först, kolla att shunten går åt rätt håll.... ESBE shuntar kan som bekant vridas 360 grader utan problem och man får lustiga fenomen om den snurrar "bakläges" utanför där den skall vara, hjälpte en släkting med detta en gång....

Sedan är det viktigt att inte ha framledningsgivaren för långt från shunten och att den är REJÄLT kopplad mot röret och att den värmepastan som medföljer ligger mellan, slangklämman är "precis" tajt och att man monterat dit isoleringen som medföljer.

Det där som du har liknar egensvängning.

Min termostat står på 19 grader å jag får 20.5 :lol: , kan visst diffa på bägge håll.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tolvan
Fröträd

Inlägg av Tolvan »

Jodå, jag har kollat att ESBE-shunten går åt rätt håll.

Nu fungerar det mycket bättre, jag tror temperaturen på givaren satt lite för lågt (skalan stämmer nog inte riktigt) så CBJ trodde att tempen var uppe, och då stängde den shunten...

Det började så sakta fungera bättre och bättre, men det tog ju nästan ett dygn innan den shuntade som den skulle. Det verkar som om den försäker "lära sig" hur temperaturen rör sig...??

Det slutade i alla fall med att tempen i vardagsrummet var rätt och shunten stängdes, men då blev det kallt i sovrummet + barnets rum. Jag flyttade givaren till hallen istället och nu ser det något dygn senare ut som om det håller c:a 20 grader i hela huset.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
snillet
Pannrumstomte!

Centralt

Inlägg av snillet »

Jo, givaren skall sitta centralt i huset.

Annars kan man nog få "könstige" fenomen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
sjoluan
Prima virke

Re: Stängande Thermomatic CBJ

Inlägg av sjoluan »

Tolvan skrev:Har precis införskaffat en Thermomatic CBJ shuntstyrning och installerat den ikväll.

Är det riktigt att den ska shunta upp och sen efter en stund shunta ner och stänga helt? Efter ett tag upprepas proceduren...

Innegivaren är ställd på 20 grader men det är bara 18 grader på termometern som sitter bredvid så det borde inte vara så att skalan är fel och att temperaturen som är inställd är uppnådd.

Alltså, är det meningen att den ska stänga shunten helt? Är detta ett sätt att spara energi, annars verkar det ju smartare att shunta lite hela tiden?

I början hade jag också en blinkande stäng-lampa efter att CBJ hade stängt shunten helt. Varför...? Det står ingenting om blinkande stäng-lampor i instruktionerna.
Hur kopplar man in en sån?
Utegivare?
givare enbart på returen från elementen?
Givare på båda ställena?

Kanske dumma frågor, but what the he....!!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Stängande Thermomatic CBJ

Inlägg av Roli »

sjoluan skrev:Hur kopplar man in en sån?
Monteras på shuntventilen.
sjoluan skrev:Utegivare?
Nej, innegivare.
sjoluan skrev:givare enbart på returen från elementen?
Nej, givaren skall sitta på framledningen strax efter shunten.
sjoluan skrev:Givare på båda ställena?
Nej.
sjoluan skrev:Kanske dumma frågor, but what the he....!!
Frågar man inte så får man inga svar.. :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar