Angående förbrukning av pellets!!

Skriv svar
Said
Gallringsobjekt

Angående förbrukning av pellets!!

Inlägg av Said »

Hej alla pelletsfantaster.

Här kommer lite att bita i eller elda i/med.

Efter en hel del läsande på sidan undrar jag lite över alla fakta och siffror som har med pelletsförbrukning att göra.

Mina funderingar är följande:

1: Vilket är det mest rättvisa måttet om man pratar pelletsförbrukning??
Räcker det med att man skriver hur många kg, eller ska man skriva kg/dygn eller kg/m2
Kollar jag vad ni skriver under respektive månadsförbrukning tycker jag att "måttet" kg/m2 är den som säger mest.
Eller är jag ute och cyklar??

2: Vilken är den största och näst största avgörande parameter som avgör de spridda förfrukningstalen (kg/m2). Jag har sett allt från ca. 3 upp till 9 kg/m2.
Är det utetempraturen, innertempraturen, isolering, antal personer eller vad??

3: Om man delar upp årsförbrukningen till varje månad, hur många procent blir det till respektive månad??

Eftersom jag själv snart blir pelletseldare vill jag ha massor av svar:D .

Tack på förhand.

Said
(som massor kvar att lära :oops: )
750 tank med pelletspanna........
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Det som är intressant är ju pelletsåtgången per tidsenhet, t ex kg/dygn, kg/vecka eller kg/månad.

Kg/m2 är ju pelletsens densitet sas vilket (i sverige) ligger på ca 630kg/m2. (alltså kilogram per kubikmeter)
Källa: http://www.bionorr.se/Default.asp?id=4&hid=2

Det som avgör hur mycket pellets det går åt är ju helt enkelt hur kallt det är inne vilket ju precis som du skriver beror på utetemp, isolering och inte så värst mycket men ändå till liten del på antalet personer (en människa avger uppåt 100W värme).
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
kowalski
Ungskog

Inlägg av kowalski »

9 kg/m3.
Då får du elda med fluffat dun eller nåt.
Bättre då att sy duntäcken att krypa under! :wink:
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
Said
Gallringsobjekt

Inlägg av Said »

Hej igen

Det ska självklart vara kg PELLETS/m2 BOYTA.

Om man kör med kg/dygn, kg/vecka eller kg/månad blir det ju svårt att jämföra olika hushålls förbrukning med varandra. Den ena värmer 50 m2 boyta och en annan värmer upp 350 m2. Hur ska man då kunna veta vem som förbrukar mest om det INTE står hur stor yta man värmer upp utan bara antal kg förbrukade pellets???

Said
750 tank med pelletspanna........
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Bassman skrev:Det som är intressant är ju pelletsåtgången per tidsenhet, t ex kg/dygn, kg/vecka eller kg/månad.)
Visst är åtgången per tidsenhet en intressant uppgift men den säger ingenting om huset som har förbrukningen....

Har du t.ex. en förbrukning på 700 kg/månad så låter det ju som ett medel. Säger man sedan att huset är på 50 m² så låter det ju inte alls lika bra som om man säger att huset är på 200 m².

Så kg/m² är ingen "dum" enhet att ange sin förbrukning i. Men man kan ju också ta med t.ex kg/månad,vecka,dag också som ett komplement.

Bassman skrev:Kg/m2 är ju pelletsens densitet sas vilket (i sverige) ligger på ca 630kg/m2. (alltså kilogram per kubikmeter)
Källa: http://www.bionorr.se/Default.asp?id=4&hid=2
Nu är du ute och cyklar bland enheterna.

Densitet anges i kg/m³ och inte i kg/m².

Edit: Said var snabbare med tangenterna.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Roli skrev:Nu är du ute och cyklar bland enheterna.
Oooops! My misstake. :oops:
Jag tänkte helt automatiskt kubik när ju faktiskt stod kvadrat. :oops:

Det som är intressant är ju faktiskt Pelletsmängd/Tidsenhet/Boyta. Fast precis som boytan så varierar ju även yttertemperaturen för olika personer (och även i viss mån den önskade innetempen).

Nu spånar jag på ordentligt ;)
Så den riktigt intressanta formeln blir väl Pelletsmängd/Tidsenhet/boYta/(Innetemp-Utetemp)
Alltså F=P/T/Y/(I-U) (F=förbrukning i brist på bättre benämning)
I-U är alltså hur mycket man vill öka på tempen i huset jämfört med utomhus, vilket ju oxo är väldigt intressant.
Kvoten (dvs F) blir väl då ett värde som visar på värmesystemets verkningsgrad och husets isolerförmåga, dvs hur väl man utnyttjat pelletsens energi?

Nu har ju jag inte studerat speciellt mycket matte och det var dessutom ett tag sen... :)
Spåna gärna vidare i mitt spår om nån tyckte att det verkade ens i närheten av intelligent? ;)
Rätta mig oxo gärna om jag har fel, vilket inte alls är omöjligt... ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Bassman skrev: I-U är alltså hur mycket man vill öka på tempen i huset jämfört med utomhus, vilket ju oxo är väldigt intressant.
Detta är vad SMHI Benämner som graddager. DOck har de en max utetemperatur på en dag för att räknas som graddag. Maxtempen är olika beroende på månad (pga solen och den uppvärmning som lampor människor och andra elprylar bidrar med). Nov-Mars tror jag har 17, maj,juni, juli = 11.
En dag i juni med medeltemp 10 representerar alltså en graddag. En dag i Januari med medeltemp -11 = 28 graddagar. Dock är dessa graddagar anpassade för större hyreshus och liknande, Så varje villa finns det en egen maxtemperatur.
Ex. Min villa kräver uppvärmning upp till en medeltemperatur i Maj på 14-15 grader.

/E
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Bara en kommentar...

Vanligtvis brukar man använda T för temperatur (då vanligtvis i grader Kelvin, men räknar man temperaturskillnader kan man lika gärna räkna grader Celcius), t för tid, A för yta. Man skulle kunna tänka sig att använda beteckningarna Ti och Tu (Temperatur inne och Temeratur ute). F som du använde till förbrukningen är vanligvis reserverad för kraft, men jag kan hålla med om att det är lite lurigt med beteckning på fröbrukningen. I detta fallet tror jag inte att det skulle kunna vara någon som tror att man räknar ut en kraft heller för den delen.

För många kan detta verka som gnälligt och så, men jag har räknat en hel del på energi, effekt och temperaturer och sånt (påbörjade en utbildning till ingenjör) så jag kan lova att om man inte håller isär begreppen så har man snart snott in sig i en djungel...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Nu skrev ju jag bokstäver bara för att slippa skriva ut hela orden men det skadar ju inte om nån som jobbat med det yxar till det lite snyggare... ;)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Skriv svar