Min uppgifter som har kört med min värmebaron pellets senaste och att jämför med förut oljebrännare.
Mitt hus: Byggår 1972 träpanel, 1½plan + källare = 160 varm boytan.
Standard isolering + 2 glasfönster.
Olje förbrukning hade jag haft dumplom + oljebrännare -72 (utslitna och otät) September - April (8 mån) ca: 2,6 kbm.
Bytt till ny Värmebaron Star + VikingOil år 2000 + installerat med automatisk Shunter från utom- / inomhus givare då blev minska till ca 1,8 kbm under samma 8 mån, efter bytt panna,. Kan minska förbrukning om jag byter till energi fönster och tillägg takisolering.
Om jag fortsätt med olja idag skulle det kostar mig under sept. - okt. ca 15 300 kr. (1,8 m3 x 8 500 kr/m3)
Med pellets just nu idag kör jag ca 16 kg per dygn, inga snö här just.
(dag/natt : +5/-2 grader, vecka 53.)
Om jag räknar med pellets just idag ungefär (avgör kallras kan tillkomma mer pellets) 5 månader = 150 dygn x 16 kg = 2400 kg. Jag förberedd räknar upp 3 000kg under vinter.
Jag inköpte för 1800 kr/ton x 3 ton innebär ca 5400 kr för runt under 5 vintermånader + vet ej hur mycket pellets förbrukningar före och efter sommar. Bedöma var en pall under vår ochen höst.
Men under sommar kör jag elpatron som tar ca 400-600 Kw per mån.
Den VikingBio har sitt installerat på normalläger + modulerande + 0 minuter startfördröjning just nu.
Det ser stor skiljer ekonomi mellan pellets och olja.
Japp

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star