spliffan skrev:Hur mkt drar pumpen på 1:ans läge?? är det värt å snåla?? eller kostar det 20kr fram tills man ska starta den igen??=)
Problemet är nog att min shunt inte verkar stänga helt. Det skilja timmar på att köra med pumpa av resp pump på... Så i det läget skiljde det minst 4 kg pellets om dan...
/Eric
Jag stängde shunter i panna, medan cirkulation är gång för att inte vatten ska stå stilla. en sak bra i alla fall att cirkulation runt alla element för i källare har omkring 17ºC medan bottenvån eller värre ovanvåning kan bli 25º eller mer så gör att cirkulation från ovanvåning till källare att få lite värme i källare medan från källare till ovanvåning att få lite kylare.
Detta påverkar inte så mycket men lite småning i alla fall.
Det är vad jag uppfattning det
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
En annan bränner 10 kg/dag när det är 15-20 grader varmt ute. Fast då är det komfortvärme på i källaren.
Vid lite kallare väderlek (7-15 grader) när radiatorerna går på handlar det om ungefär en 16-kilossäck om dagen.
Jämfört med när jag använde endast el förra året verkar det som om det inte lönar sig att köra på pellets under sommaren.
I vintras däremot sparade jag mellan 1500 och 1700 kronor i månaden om man jämför utgifterna för pelletsen och elen med vad det kostade att enbart använda el förra året.
Nån annan som har liknande erfarenheter? Lönar det sig verkligen att köra med pellets på sommaren? Och hur mycket har ni sparat per månad sedan ni började elda pellets?
Första dygnet med timer....kör endast bränanren 1gång på morgonen för vv.
Gick 2,7kg...kommer dra lite mer kommande nätter då pannan inte var helt kall(hade bara stått stilla i ca8h)....som den kommer hinna bli till nästa uppstart.
Har kört från 8 maj fram till idag den 25e (17 dagar), och har förbrukat i snitt 8kg/dag då. Men då körde jag med shunten 20% öppen en vecka för å värma kåken då det var svinkallt utomhus...
Nu har jag installerat autoshunt och blir det kallt igen så lär den förhoppningsvis öppna på lite värme i kåken
Värmer en 1.5 plans kåk från 1955 på 108kvm boyta (har även kallkällare, men enda värmen den får är från pannrummet )
Ska öppna upp å suga lite aska ev till helgen å de ska bli intressant å se hur den ser ut...
Provade att stänga cirkulationspumpen för en tid sedan när vi hade "värmebölja". Det som hände då, var att shuntautomatiken (CBJ) stängde och stängde tills gula lampan började blinka ( = står i ändläge).
Drog då ur kontakten till den.
Nu sjönk förbrukningen till 8 kg om dagen ungefär. (Pannan måste läcka värme något vansinnigt!)
Säg den glädje som varar! Fick starta pannan igen, när det blev kallare ute, och eldar än idag.
Har alltid cirkulationspumpen av på somrarna. Den brukar dock starta snällt på hösten, förmodligen beroende på att den har en trefasmotor, som ju har betydligt större startmoment än en enfasdito. (Finns på min hemsida!)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
lp75 skrev:Första dygnet med timer....kör endast bränanren 1gång på morgonen för vv.
Gick 2,7kg...kommer dra lite mer kommande nätter då pannan inte var helt kall(hade bara stått stilla i ca8h)....som den kommer hinna bli till nästa uppstart.
Har nu kört 2ggr/dag (2x2h)...så kan ha startat fler än 2ggr. Blev 4,9kg pellets. Så nog blir det billigare än köra el
lp75 skrev:Första dygnet med timer....kör endast bränanren 1gång på morgonen för vv.
Gick 2,7kg...kommer dra lite mer kommande nätter då pannan inte var helt kall(hade bara stått stilla i ca8h)....som den kommer hinna bli till nästa uppstart.
Har nu kört 2ggr/dag (2x2h)...så kan ha startat fler än 2ggr. Blev 4,9kg pellets. Så nog blir det billigare än köra el
Gick 8kg om den fick gå hela dagen utan timer....så beroende på hur mycket vv man förbrukar så lönar det sig köra på timer.
Skall finjustera lite och se hur länge och ofta det behövs...med 2x2h var det inga problem med vv.
Barsk skrev:
Kört med hög hysteres och ingen glödhållning. Pannan har brunnit 2-3 ggr per dag. Inte mycket sotning heller...
Vad kör du med för hysteres??
Om du vill ha snabbare uppstart o längre urblåsning vid stopp går du in i sekvens menyn (65) o ändrar "startfas 7" som är 10 min standard.. Sänk den till 7 min då står den bara i 2 min o väntar på glödbädden..
Sen kan du ändra stoppfas från 60 sekunder till 250 sek då blåser fläkten tills nästan all glöd är borta.. OBS stoppfasen måste du ändra till 60 sek igen då du ska köra med underhållsglöd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk skrev:
Kört med hög hysteres och ingen glödhållning. Pannan har brunnit 2-3 ggr per dag. Inte mycket sotning heller...
Vad kör du med för hysteres??
50-85 grader.
Rören är inte isolerade (än) så där har jag en del förluster från radiatorkretsen. Dom rören blir rätt varma av värmen som leds ut i dom. Så när jag fått den delen isolerad o klar så lär förlusterna minska lite till.
André skrev:
Om du vill ha snabbare uppstart o längre urblåsning vid stopp går du in i sekvens menyn (65) o ändrar "startfas 7" som är 10 min standard.. Sänk den till 7 min då står den bara i 2 min o väntar på glödbädden..
Sen kan du ändra stoppfas från 60 sekunder till 250 sek då blåser fläkten tills nästan all glöd är borta.. OBS stoppfasen måste du ändra till 60 sek igen då du ska köra med underhållsglöd..
Jag tror man bör vänta på glödbädden så det blir en jämn förbränning genom hela koppen. Annars riskerar det brinna friskt i ena änden medans andra änden är "kall". Det borde i starskedet ge luftöverskott och dålig verkningsgrad innan det har hunnit ta sig överallt. Det kan inte vara en slump att dom har den här fasen inprogrammerad. Jag ser inte kallstartens långa uppstart som nåt problem. Vi badar inte badkar på sommaren och det är väl då man behöver fullt blås i pannan. Är man medveten om sommarinställningarnas nackdelar så kan man med lite tanke tajma in badkarstappningen med pannan genom att manuellt stoppa/starta så den går igång - och sen vänta 15-30 minuter eller vad som behövs innan man börjar tappa badvatten. Panntemperaturen ska vara tillräckligt hög och brännaren väl igång i högläge. Sen blir det fint bad.
Vad gäller stoppfasen så kan jag nog öka på den lite. Men man får väl akta sig så man inte blåser på för länge. Det är ju kall luft man blåser in som kyler pannan om man kör för länge. Å andra sidan kan ju en bättre renblåsning hålla koppen renare så det i långa loppet ger en bättre förbränning. Eventuellt.