Förbrukning sommardrift (vatten och förluster)
-
- Lärjunge!
Förbrukning sommardrift (vatten och förluster)
Har snart kört en hel vecka nu utan cirkulationspumpen på, och ser ut att hamna på mellan 4 och 4,5 kg i förbrukning per dag i bara varmvatten + de förluster som finns.
Hur mycket har ni?
/E
Hur mycket har ni?
/E
Re: Förbrukning sommardrift (vatten och förluster)
Köra du med timer eller heltid "på"Eric Hjalmarsson skrev:Har snart kört en hel vecka nu utan cirkulationspumpen på, och ser ut att hamna på mellan 4 och 4,5 kg i förbrukning per dag i bara varmvatten + de förluster som finns.
Hur mycket har ni?
/E

CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Lärjunge!
Nej den är "på" hela tiden. Dvs start och stopp på panntermostaten.manin skrev: Köra du med timer eller heltid "på"
Hysteresen enligt min givare är 7 grader.
Det är dock ingen underhållsglöd utan helt stopp.
extern varmvattenberedare.
innan jag installerade comet pannan och pellets aggregat. Och vi eldade med ved i 30 år gammal panna,(diom) så körde jag varmvattnet via en extern varmvattenberedare 80 l, året runt. Trots att jag eldade med ved, och jag saknade acc tank likaså..
För jag ville slippa elda för varmvattnet.
Vi är bara 2 personen i hushållet och därav inga storförbrukare av varmvatten.
Nu har jag stängt av comet pannan, när jag tycker att vi klarar oss på vad den externa varmvattenberedaren ger. Men varför värma upp mer vatten än vad man behöver! Om man skulle hålla pannan igång.
Nu har jag stängt av comet pannan, när jag tycker att vi klarar oss på vad den externa varmvattenberedaren ger. Men varför värma upp mer vatten än vad man behöver! Om man skulle hålla pannan igång.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
Re: extern varmvattenberedare.
Därför att det pelletsvärmda vattnet är så billigt att värma upp idag jämfört med t:ex en el vvb. Så länge pelletspriserna/elpriserna ligger som de ligger så är det oftast bättre ekonomi i att låta pannan gå för varmvatten.Ralf skrev:innan jag installerade comet pannan och pellets aggregat. Och vi eldade med ved i 30 år gammal panna,(diom) så körde jag varmvattnet via en extern varmvattenberedare 80 l, året runt. Trots att jag eldade med ved, och jag saknade acc tank likaså..
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jag har det kopplat så (skyll inte på mig, var så när jag köpte kåken
) att jag har en el-beredare som får sitt "kallvatten" från pannans varmvatten. På så vis så behöver beredaren bara värma upp vattnet från den temperatur som pannan värmer det till. Vet inte om det är bra eller dåligt, fungerar iaf.
Jag har även två ventiler som jag kan koppla om med så jag får varmvattnet direkt från pannan. Provade att duscha så en gång i vintras men då blev vattnet ljummet ganska snabbt...

Jag har även två ventiler som jag kan koppla om med så jag får varmvattnet direkt från pannan. Provade att duscha så en gång i vintras men då blev vattnet ljummet ganska snabbt...

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Jag har också en Parca 100B. Den är känslig för vattentemperaturen i pannan när det gäller att producera varmvatten. Jag kör med lite högre temperatur i pannan och då räcker varmvattnet till för hur långa duschar som helst. Kan hur lätt som helst tappa upp ett helt badkar med full öppen varmvattenkran. Skulle förmodligen gå att tappa flera badkar i följd, men jag har ej provat eftersom det behovet inte finns.Bassman skrev: . Provade att duscha så en gång i vintras men då blev vattnet ljummet ganska snabbt...
Vad kör du med för temp då? Min shunt sitter ju stenhårt fast i öppet läge (antar jag, varmt blir det iaf) och jag har två element som ventilen vägrar stänga på så jag är tvungen att reglera värmebehövet med panntermostaten...MP skrev:Jag har också en Parca 100B.

Vet du om det är slinga eller beredare?
Och när vi ändå är inne på ämnet. Vad vet du (och ni andra oxo för den delen) om Parca 100B? Söker man på google så hittar man ju ungefär ingenting...

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Beträffande tempområdet i pannan kör jag med ca:70-90 grader.Bassman skrev:Vad kör du med för temp då? Min shunt sitter ju stenhårt fast i öppet läge (antar jag, varmt blir det iaf) och jag har två element som ventilen vägrar stänga på så jag är tvungen att reglera värmebehövet med panntermostaten...MP skrev:Jag har också en Parca 100B.
Vet du om det är slinga eller beredare?
Och när vi ändå är inne på ämnet. Vad vet du (och ni andra oxo för den delen) om Parca 100B? Söker man på google så hittar man ju ungefär ingenting...
Min schunt går också kärvt skall reparera den i sommar och reparera automatiken. Ett litet tips för att veta hur mycket schunten är öppen så går det att se på den plana ytan på axeln. Om den står vertikalt så är schunten helt öppen och vågrätt när den är helt stängd.
Jag är när på helt säker om att det är slinga i pannan. Har inga manualer eller brochyrer på pannan eftersom den fanns i huset när jag köpte det. Min panna är installerad -70.
Har därför inga data typ eldstadsvolym och vattenvolym men det går ju att mäta och beräkna med relativ noggrannhet om man vill. Men eldstaden är ju relativt stor så den passar utmärkt till att elda pellets.
Totalt sett så är det en mycket bra och effektiv panna, byggd ungefär som man numera bygger standard pelletspannor. I stort sett helt perfekt att konvertera från olja till pellets. Det är nog bara de bästa pelletspannorna som slår den när man kör pellets.
Har ståendet tuber vilket är utmärkt vid pelletseldning, har eldat pannan med flisstoker i 12 år, vilket har fungerat alldeles utmärkt (med pannan).
Svagheten (om man jämför med de bästa pelletspannorna) ur pelletssynpunkt är luckornas placering, den nedre är för lågt och den övre är för högt. Om man placerar brännaren i övre luckan så tycker jag att den kommer för nära tuberna och om man placerar den i nedre luckan så får man inte rum med så mycket aska. Nu tänker jag relativt mot eldstadsvolymen ( alltså det mest effektiva vore att placera brännaren mitt emellan luckorna).
Har varit på väg att kasta ut pannan för en ny men tyvärr inte hittat någon panna som uppfyller mina krav som är följande:
1. Kunna elda med ved när jag har lust och med hög verkningsgrad.
2. När jag inte har lust att elda med ved så skall pelletsbrännaren köra igång helt automatiskt utan att jag behöver vara på plats och ställa om något i pannan eller pannrummet.
Har funderat på följande övergripande lösning.
1. Köpa ny modern vedpanna.
2. Behålla Parcan och bygga om den för sidomonterad brännare.
Alltså ha två paralella pannor.
Har du flera frågor så skall jag försöka besvara.
Hej,Eric Hjalmarsson skrev:Har snart kört en hel vecka nu utan cirkulationspumpen på, och ser ut att hamna på mellan 4 och 4,5 kg i förbrukning per dag i bara varmvatten + de förluster som finns.
Hur mycket har ni?
/E
jag har också stängt av cirkulationspumpen, det ger en förfrukning på ca 8 kg/dag. Varför skall det alltid gå mest hos mig?

Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- Lärjunge!
Fixa givare och logga panna så kan vi ju jämföra graferna...JohanKD skrev:Hej,Eric Hjalmarsson skrev:Har snart kört en hel vecka nu utan cirkulationspumpen på, och ser ut att hamna på mellan 4 och 4,5 kg i förbrukning per dag i bara varmvatten + de förluster som finns.
Hur mycket har ni?
/E
jag har också stängt av cirkulationspumpen, det ger en förfrukning på ca 8 kg/dag. Varför skall det alltid gå mest hos mig?
jag har ju oxå en flex-a.
/E
cirkulationspumpen
Jag hade för mig och blivit varnad en gång av kompis att det fanns risker med att stänga av cirkulationspumen helt.
Pumpen kan vara svår att starta igen isåfall.
ni får rätta mig ifall jag har fel... det kan ju vara överdrivna risker...
kolla upp det med experter, som kan det området lite bättre än jag.
ny installerat comet och värmebaronens pellets brännare.
-
- Lärjunge!
Re: cirkulationspumpen
Det har diskuterats ett flertal gånger här på forumet,. och du har helt rätt. Rekommendationerna är att köra 10-15 minuter i veckan. efter vad jag hört här och läst på annat håll.Ralf skrev:Jag hade för mig och blivit varnad en gång av kompis att det fanns risker med att stänga av cirkulationspumen helt.
Min pump skall tåla avtängning enligt tillverkaren och man kan hjälpa den igång manuellt om den strejkar.
/Eric