Norsk Pellets
Norsk Pellets
Var förbi en pelletshandlare i Lördags för att köpa någa säckar pellets så jag klarar mig över sommaren. Han har tidigare sålt bl a Norsk Pellets och det ville jag ha. Men han hade slutat sälja det pga att brännarna inte håller mer än 6-12 månader. Det är brännarkoppen som tar stryk.
Han säljer och installerar EcoTech.
Är detta unikt för EcoTech eller är det fara även för andra brännare?
Han säljer och installerar EcoTech.
Är detta unikt för EcoTech eller är det fara även för andra brännare?
CTC 265B
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
Thermia Bequem 15D
50-säckars "vecko"-förråd, Bulkförråd under utredning.
Snittförbrukning 19kg/dygn
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 277
- Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
- Ort: Skelleftehamn
Om man inte ställar om matningen kommer Vestmarka att sota en hel del men enligt den testrapport jag har liggande är Vestmarka (lite) renare än en del andra märken. Skillnaden består när nog enbart i att Vestmarka är pressad hårdare (till 739g/L) mot "normala" pellets (ca: 650g/L) och hur det kan "äta" brännarematrial fattar jag inte.
Men det kanske är EcoTech som håller så dålig kvalitet?
Jag har kört 3 pall Laxå och 4 pall Vestmarka och den största skillnad är att Vestmarka'n bränner lite renare och tar en aning längre tid på sig att tända vid uppstart men båda fungerar klockrent.
Men det kanske är EcoTech som håller så dålig kvalitet?
Jag har kört 3 pall Laxå och 4 pall Vestmarka och den största skillnad är att Vestmarka'n bränner lite renare och tar en aning längre tid på sig att tända vid uppstart men båda fungerar klockrent.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Rent fysisk javisst!
Men jag tror inte på att EcoTech är sånt skit att den pajar av energirikt pellets, Janfire är såklart bäst
men ändå....
Vad jag vet är att man måste justera om matningen om man häller på Vestmarka, skruvan matar ju inte gram, den matar kubik. Detta medför att får man en pellets med högre densitet måste man kompensera, antingen med mer luft eller (bäst) mindre matning.
I annat fall kommer den att sota ganska friskt och ha allmän dålig ekonomi, oavsett brännarefabrikat.
Men jag tror inte på att EcoTech är sånt skit att den pajar av energirikt pellets, Janfire är såklart bäst

Vad jag vet är att man måste justera om matningen om man häller på Vestmarka, skruvan matar ju inte gram, den matar kubik. Detta medför att får man en pellets med högre densitet måste man kompensera, antingen med mer luft eller (bäst) mindre matning.
I annat fall kommer den att sota ganska friskt och ha allmän dålig ekonomi, oavsett brännarefabrikat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Snarare tvärtom faktisk. Om det inte är så att brännaren "klipper till" pelletsen är det mindre finfraktion i den hårda Vestmarka och den är slätare vilket får den att glida bättre.
Men har man en mekanik där pelletsen jämt kommer "på tvären" och måste brytas av skruven då sliter det såklart mer men då är brännaren ju felkonstruerat från början.
Dom brännare med kvarn borde nog gilla den norska också: den är hårdare javisst men den smular mer likartad och om kvarnen inte pallar Vestmarka är den felkonstruerat från börjen, så hårda pellets är inte sällsynta.
Men har man en mekanik där pelletsen jämt kommer "på tvären" och måste brytas av skruven då sliter det såklart mer men då är brännaren ju felkonstruerat från början.
Dom brännare med kvarn borde nog gilla den norska också: den är hårdare javisst men den smular mer likartad och om kvarnen inte pallar Vestmarka är den felkonstruerat från börjen, så hårda pellets är inte sällsynta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
finfraktion
jag tyckte nog att mängden finfraktion i Vestmarka var ganska lik den i laxå pelletsen ändå.
Men den brann stabilare.
Kör gausdal just nu, kanonkvalite
Men den brann stabilare.
Kör gausdal just nu, kanonkvalite

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: finfraktion
Nu har jag bara jämfört säckad Vestmarka mot bulkad Laxå pellets. Och där är det JÄTTESTOR skillnad mellan pelletsmärkena.snillet skrev:jag tyckte nog att mängden finfraktion i Vestmarka var ganska lik den i laxå pelletsen ändå.
Vestmarka: fast och fin, tvärt avklippta minimal finfraktion.
Laxå: små lite mjuka pelletsar, slitna avrundade snitt och en del finfraktion.
Finns den som bulk??? Eller är det "bara" småsäck som gäller??snillet skrev:Kör gausdal just nu, kanonkvalite
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Re: finfraktion
Fast det är väl inte så konstigt att bulkad är sämre än säckad.Roli skrev:Nu har jag bara jämfört säckad Vestmarka mot bulkad Laxå pellets. Och där är det JÄTTESTOR skillnad mellan pelletsmärkena.
Jag snackade lite med återförsäljaren sist jag köpte (småsäck) och han sa att det är ju inget som tillverkarna skyltar med precis men att det är helt klart bäst kvalité på småsäck, lite sämre på storsäck och sämst på bulk. Och det verkar inte speciellt konstigt tycker jag. Pelletsen går ju direkt i säckarna, storsäckarna är större och då blir det väl lite smuligare än småsäck och bulken blåses ju både i bilen och ur den så det måste ju bli märkbart mer smul än i säck...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: finfraktion
Nja då bulkbilarna fylls öppnar dom luckorna på krukorna sen kommer pelletsen via gummitransportörer sen ner via en strumpa i krukorna, på samma sätt som till små/storsäck..Bassman skrev:
bulken blåses ju både i bilen och ur den så det måste ju bli märkbart mer smul än i säck...
Så det är bara då dom blåser om lasten från släpet till bilen det blir en extra om blåsning o de är bara dit de inte går komma med släp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag jämförde säckad laxå med säckad vestmarka.
Säckad laxå är relativt jämn kvalite på, största "problemet" för vissa kanske kan vara att vissa pelletar är närmare 7-8cm långa.
Har varit mycket mindre finfraktion i de såbi och agrol kvaliteer jag provat.
Men som sagt.
Vestmarka brinner VÄLDIGT fint.
Säckad laxå är relativt jämn kvalite på, största "problemet" för vissa kanske kan vara att vissa pelletar är närmare 7-8cm långa.
Har varit mycket mindre finfraktion i de såbi och agrol kvaliteer jag provat.
Men som sagt.
Vestmarka brinner VÄLDIGT fint.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.