Har nu idag börjat köra pellets i min v33. Brännaren är en kmp och sitter monterad i sidan. En sak som slog mig då jag körde igång var att frontluckan blev väldigt varm. Skall det bli så? Antar att den blir varm för att det inte går någon luft genom den då man kör pellets , men tycker den blir lite väl varm. Någon som har några erfarenheter om detta?
I övrigt verkar det fungera bra. Är bara grovinställd än så länge , men lågan och röken ser bra ut. Bara synd att det inte finns mer effekt i brännaren. Som det ser ut nu måste jag nog plocka ut turbulatorna för att få upp rökgastempen lite. 110 grader ur pannan och 45 grader 1m ner på full effekt.
varm lucka v33?
varm lucka v33?
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
Calmar v33 + kmp p20 -99
Har du ingen isolering på insidan av luckan eftersom du får värme där?
Du bör ha minst ha en 25mm eldfast boardskiva (1200grader) sitta på insidan. För att skydda den från att gå sönder så får du tillverka en plåt som är ca 1,5mm tjock, rostfritt håller bättre än vanligt 2172 så det är att rekommendera. Det är händer allt för ofta att installatörerna tar bort isoleringen, då dom tycker att det är lättaste vägen att gå vid montage. Men det är helt fel, då får man ganska mycket strålningsförluster, och till följd med en sådan brännare du har så får du kortare livslängd på elektroniken då det blir varmt i chassit på brännaren.
Du bör ha minst ha en 25mm eldfast boardskiva (1200grader) sitta på insidan. För att skydda den från att gå sönder så får du tillverka en plåt som är ca 1,5mm tjock, rostfritt håller bättre än vanligt 2172 så det är att rekommendera. Det är händer allt för ofta att installatörerna tar bort isoleringen, då dom tycker att det är lättaste vägen att gå vid montage. Men det är helt fel, då får man ganska mycket strålningsförluster, och till följd med en sådan brännare du har så får du kortare livslängd på elektroniken då det blir varmt i chassit på brännaren.
Kanske ska förtydliga lite. Pannan är alltså en v33 och brännaren sitter i ett eget uttag på vänster sida om pannan. Det är frontluckan som blir varm , alltså den man öppnar för att lägga in veden. Isolering finns det på denna , men det är hål i den då primärluften normalt passerar där vid vedeldning.
Mvh David
Calmar v33 + kmp p20 -99
Calmar v33 + kmp p20 -99
Okej!
Läste kanske lite luddigt, men du förstår vad jag menar. Om du inte eldar med ved så isolera detta så länge då. Det enda annars är strålningsförlusterna du får. Undrar, har du tillräckligt djup framför brännaren i denna panna när du utnyttjar luckan i sidan? Alltså, lågan tar inte i pannväggen framför brännaren även fast du har stosen emellan. Vore intressant att få veta.
Läste kanske lite luddigt, men du förstår vad jag menar. Om du inte eldar med ved så isolera detta så länge då. Det enda annars är strålningsförlusterna du får. Undrar, har du tillräckligt djup framför brännaren i denna panna när du utnyttjar luckan i sidan? Alltså, lågan tar inte i pannväggen framför brännaren även fast du har stosen emellan. Vore intressant att få veta.