Janfire NH.. Väntar..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Firecracker
Ungskog

Janfire NH.. Väntar..

Inlägg av Firecracker »

Ni som också har en NH.. När er brännare står och "väntar..."
Är den helt tyst då?
På min låter fläkten på hela tiden.. stänger jag av brännaren och slår på den direkt, ställer den sig i vänteläget och förblir tyst och fin.
Undrar om det är ett mjukvarufel..
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

På min går också fläkten hela tiden när den står och "väntar".
Har inte tänkt på om den är helt tyst när man startar om den
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Samma här. Den låter en del under "väntar..." läget.
Icecap borde veta hur det ska vara ;)
Men personligen tycker jag den borde vara "stendöd" i princip då man inte kör underhållsvärme, och inte körs...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet är att enstaka fläktar inte stängar av sig som de ska men förtsätter på ett mycket minimalt nivå. Då varvet är lägre än det ens går att styra den till är det en avvikelse på fläktens data men den är inom "normalvariationen" och det är därför inte ett fel.

Luftmängden den fläktar igenom är ytterst minimal så det är knappast ett problem, motsvarer ung. självdraget om ens det.

Så mjukvarufel är det inte.

Jag har testat en fläkt som inte ville stoppa, det var 1 av ett större antal och mina tester visade att styrningen gjorde rätt men fläkten inte ville dö helt enkelt. Envis jävel helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Icecap skrev:Vad jag vet är att enstaka fläktar inte stängar av sig som de ska men förtsätter på ett mycket minimalt nivå. Då varvet är lägre än det ens går att styra den till är det en avvikelse på fläktens data men den är inom "normalvariationen" och det är därför inte ett fel.

Luftmängden den fläktar igenom är ytterst minimal så det är knappast ett problem, motsvarer ung. självdraget om ens det.

Så mjukvarufel är det inte.

Jag har testat en fläkt som inte ville stoppa, det var 1 av ett större antal och mina tester visade att styrningen gjorde rätt men fläkten inte ville dö helt enkelt. Envis jävel helt enkelt.
Det var väl kanske en lite luddig förklaring.
Det finns väl ingen fläkt som går precis som den vill? Alla fläktar är väl beroende av att det tillförs spänning i någon form. :?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det har du rätt i.

Att denna Pabst-fläkt sedan har en separat styringång betyder att fläkten ska ha konstant spänning och all regulering sköts med styringången. Enstaka fläktar "vägrar" att stoppa även om styringången "begär" det, min teori är att fläktens reglerområde går så långt ner att den uppfattar "kör inte" som en "kör väldig långsamt" men då jag inte har programmerat fläkterna kan jag inte svara exakt på den biten, bara spåna.

Spänningen till fläkten stängs alltså inte av när fläkten ska stoppa då samma matningsspänning driver pelletssensorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom har väl samma "problem" som många andra, dom låter kunderna testa produkten utan att tala om för dom att dom är försökskaniner eller ge dom något för det, låt kunden köpa produkten och låt kunden hitta alla barnskjukdomarna så slipper vi det.... tyvärr vanligt förkommande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

micke_932 skrev:Dom har väl samma "problem" som många andra, dom låter kunderna testa produkten utan att tala om för dom att dom är försökskaniner eller ge dom något för det, låt kunden köpa produkten och låt kunden hitta alla barnskjukdomarna så slipper vi det.... tyvärr vanligt förkommande.
så gör alla, biltillverkare, datorkomponenter, tvapparater m.m....allt för att få ut produkter snabbt så man kan börja tjäna cash....se tex på spelindustrin..spel utan buggar?..knappast...det som skiljer spelen åt är däremot den support man får när man köpt varan. Blizzard...bra support och buggfix... EA games pekar finger åt köparna och går vidare till nästa produkt. Är nog samma inom pellets. Vissa tillverkare tar sitt ansvar och ser över buggarna som rapporteras in...andra gör det inte. Själv anser jag att Janfire tillhör kategorin som gör något...
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar