Idag slutförde installatören min Biomatic installation. Så nu knaprar den pellets för glatta livet. Ja, så mycket som nu går i sommarvärmen vill säga...
Enda skillnaden mot planen blev att förrådet blev en plasttunna på 200l istället för det Thermia 300l som inte fick plats. Jag har ett trångt pannrum.
Komplett installation inklusive Thermia shuntstyrning och innegivare = 79.000:-
Med tanke på det shå dom hade att dels baxa ut den gamla pannan och baxa in den nya så är jag extremt glad att jag inte valt nån variant med att installera själv. Fy bubblan.
Bilder kommer.
Senast redigerad av Barsk den tor 15 jun, 2006 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
Barsk skrev:...Med tanke på det shå dom hade att dels baxa ut den gamla pannan och baxa in den nya så är jag extremt glad att jag inte valt nån variant med att installera själv. Fy bubblan.
Har du lång väg mellan pannrum och släp eller vad de transporterade pannan på? Hade de inga verktyg (vinsch eller nåt) eller tog de den en pirra? Det är värst med den nya den gamla kan man ju sätta ett spett eller domkraft under.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Barsk skrev:...Med tanke på det shå dom hade att dels baxa ut den gamla pannan och baxa in den nya så är jag extremt glad att jag inte valt nån variant med att installera själv. Fy bubblan.
Har du lång väg mellan pannrum och släp eller vad de transporterade pannan på? Hade de inga verktyg (vinsch eller nåt) eller tog de den en pirra? Det är värst med den nya den gamla kan man ju sätta ett spett eller domkraft under.
Dom hade en kraftigare magasinkärra med justerbara skänklar och handtag. Däremot ingen motor i den på nåt sätt. Det som var kruxet är att det var så s*tans trångt och att pannan satt på en sockel ca 10 cm hög. Radiatorkretsens rör samt diverse vattenledningar går också ner i golvet runt om pannan så manöverutrymmet handlade om centimetrar. Däremot sitter pannrummet i bottenvåningen så ingen hissning eller så. När väl pannan kom ur pannrummet så var det ju lite handkraft att balansera ut den på kärran. Men det var relativt enkelt. Vi hade ju med en kille som väger 200 Kg så det var ju lugnt!
Jag fick min panna installerad igår, jag fick betala 75 000. Jag har också trångt i pannrummet så förrådet står bara 40 cm från ena långsidan - sotaren kräver 100cm.
Hur långt bort står ditt förråd? - vad säger din sotare??
PMC skrev:
Jag fick min panna installerad igår, jag fick betala 75 000. Jag har också trångt i pannrummet så förrådet står bara 40 cm från ena långsidan - sotaren kräver 100cm.
Hur långt bort står ditt förråd? - vad säger din sotare??
Tja, den står ungefär på samma avstånd. Man får krypa under skruven. Men har man gjort det är det bra med plats för att stå och sota.
Har inte pratat med sotarn än, men kniper det får jag väl se till att tömma förrådet lagom till sotning, alternativt ta bort skruven. Skiter det sig får jag ansöka om att sota själv!
PMC skrev:Jag har också trångt i pannrummet så förrådet står bara 40 cm från ena långsidan - sotaren kräver 100cm.
Jag skulle ringt värmebaronen och frågat hur de löser denna fråga med sitt miniförråd som byggs precis invid pannan, knappt någon luft som får plats emellan. Att han vill ha fritt 100 cm framför pannan kan jag kanske förstå men inte vid sidan om.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
PMC skrev:Hej.
Jag har också trångt i pannrummet så förrådet står bara 40 cm från ena långsidan - sotaren kräver 100cm.
mvh
PM
Klagade sotarn på avståndet el va de för att de inte gick komma åt o sota??
Det är framför det är 1 meters krav, På sidorna ska de bara gå komma åt att sota o de ska räcka med att man kommer åt på en sida av pannan enligt våran sotare iaf..
På sidan av pannan får förrådet byggas direkt mot pannan om det inte är nån asklucka el liknande som är het.. Sidorna på pannan blir ju inte varma o även om dom vore oisolerade så blir det inte så varmt att de kan antända pelletsen sa sotarn här åt en kompis som byggde förrådet direkt mot pannans sida av spånskiva..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André skrev:
Det är framför det är 1 meters krav, På sidorna ska de bara gå komma åt att sota o de ska räcka med att man kommer åt på en sida av pannan enligt våran sotare iaf..
Då skall du bara övertyga sotarn. Fråga vilka regler som styr detta så du kan läsa på. PBL lär i alla fall vara inblandad.
Jag ska prata med honom på onsdag och höra.
Tack för svaren - då har jag lite mera kött på benen om han börjar klaga.
Det var på tele han sa det med 1 meter så jag hoppas att ni har rätt
Min anläggning kostar 7750€ inklusive Automatik,Pumpar,Installation,Skorsten,Skruv + silo
Så nog är det helt jämförbara priser här i Finland
Vi ska börja bygga vårt garage till midsommar sedan får vi huset i september så nog är det ju några månader innan man får släppa lös pyromanen i sig
Rollingbridgealley skrev:Min anläggning kostar 7750€ inklusive Automatik,Pumpar,Installation,Skorsten,Skruv + silo
Så nog är det helt jämförbara priser här i Finland
Helt klart att ni har de även om jag blev lite paff först då man bara såg priserna o tänkte i sek..
Va o kollade på några finska sidor (med svensk text) o läste bland annat om thermias spannmålsbrännare farmjet som låg på ca 21000:- sek..
Den såg faktiskt ut att funka riktigt bra, eltändning o tydligen samma inställningsmöjligheter som bequem.. Den gick även bra att köra med träpellets o rengöringsintervallen som bestod av att borsta ur brännarröret efter 800 driftstimmar med spannmål..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd