Rörisolering?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!

Rörisolering?

Inlägg av Barsk »

Hur gör man en bra rörisolering? Jag har nydragna rör till nya pannan och isolering ingick inte i installationen eftersom det är "så svårt att få det snyggt". Så jag får göra det själv. Vad finns det för material och hur gör man på bästa sätt?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag köpte aluminiumklädda rörskålar på Rinkaby som jag sedan "gerade" i krökarna. Finns i olika tjocklekar, kostar dock en del men blir bra. Längsgående slits och skarvar tejpade jag sedan med aluminiumtejp.

Här syns de första isoleringarna
Bild
Den "blanka" isoleringen på bilderna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Snyggt!

Måste det vara aluminium? Ger det bättre isolering, eller är det bara som skydd? Har annars sett typ skumplastliknande isolering som man trär om rören. Finns hos diverse byggfirmor. Är den sämre?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Är deras andra variant inte lika bra? Den är i alla fall snyggare.
"Isolerskål 22 x 1m"

Om du med skumisolering menar det jag tror verkar den kunna släppa ut värmen lite för lätt.

Jämför priser på Clas Ohlson och Rinkaby. 30% billigare på Clas för den sort de båda har (den med PVC runt).
Senast redigerad av Stugsittaren den lör 13 maj, 2006 08:23, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Barsk skrev:Snyggt!

Måste det vara aluminium? Ger det bättre isolering, eller är det bara som skydd? Har annars sett typ skumplastliknande isolering som man trär om rören. Finns hos diverse byggfirmor. Är den sämre?
Skulle nog undvika all typ av "skumplastisolering". Den är naturligtvis bättre än ingenting men om man ändå skall lägga ner jobb på att isolera sina rör så tycker iallafall jag att man skall satsa på "riktigt" isolering från typ Isover, Paroc eller likv. Isolering som dessutom tål "riktiga" temperaturer.

T.ex. mina solfångarrör kan få temperaturer över 120º, vilken skumplastisolering klarar det........

Det finns "speciell" isolering för solfångarrör som man bara "trär på" men den kostar också pengar.......

Som synes på min bild i förra inlägget så har jag också isolering med PVC runt. Jag funderade ett tag på att sätta upp det istället för den med aluminiumskiktet. Men jag har för mig att det blev lite dyrare plus att man fick fler moment att göra. Med alu-varianten så är det "bara" att skära till isoleringen, öppna upp den i den längsgående snittet, "trycka" på den på röret och tejpa skarven.

Tar man pvc-varianten så får man skära till isoleringen, öppna upp den i den längsgående snittet, "trycka" på den på röret, låsa den med ståltråd, lägga på pvc skiktet som sedan låses med tejp eller speciella "plaststift".

Man bör ha någon typ av "skikt" på sin isolering. Det blir lättare att hålla rent, isoleringen skyddas, luften i isoleringen blir "stillastående" = bättre isolering, ser snyggare ut. Finns säkert fler plus......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

själv jobbar som maskinist på rörskålslinjen på isover,men inte har jag nå isolerade rör på min panna :P .. Man ska inte ta jobbet med sig hem va det nån som sa:)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Wow, nu har man lärt sig en massa om rörskålar minsann! :-)
Tack för alla tips. Nu blir det ordentlig isolering! Funderar på att även ta rökröret (fast med anpassad stenullsisolering förstås).
Skriv svar