Någon med Focus PE 20 el. PE30

Skriv svar
elvis
Pannrumstomte!

Någon med Focus PE 20 el. PE30

Inlägg av elvis »

Någon på forumet som kör Focus PE20 eller PE 30 ?

Hur har ni det med sotningen ?
Är den lätt eller svårsotad ?
Samlas det mycket flygaska i de liggande tuberna ?
Hur effektiv är pannan ?
Något ni är missnöjda med ? Eller kanske supernöjda med ?

Behöver info, ska installera antingen Focus eller Combifire hos mina föräldrar i sommar.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag har en Focus Pe-20.
Jag skulle säga att den är lättsotad, visserligen har jag inget att jämföra med, men jag har aldrig haft några problem med att få den ren, amatör som jag är.
Det samlas en del flygaska i de liggande tuberna, men det är lätt att fixa eftersom de är lätt åtkomliga via luckan på framsidan.
Beträffande effektiviteten har jag ingen aning, jag har aldrig riktigt tänkt på den.
Det enda du ska tänka på är att när du beställer pannan tala om för installatören vilken brännare som du ska ha så att du säkert får med alla delar. Min rörmokare gjorde inte det så att monteringsplåten till brännaren kom inte med, grossisten fattade visst inte att då en rörmokare beställer en brännare och en panna till samma (kund)adress, samma dag så betyder inte det att de hör ihop... Kanske bara är Dahl i Göteborg som inte fattar, men i alla fall... Ooops, sa jag vilken grossist, attans... Skit samma, de förtjänar det... Klantarna!
Hur det gick? Jo jag fick en plåt hemskickad efter ett par dar, men då hade jag redan fixat en egen...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Pruttlanda
Ungskog

Inlägg av Pruttlanda »

Hej,

Kör med en PE-30 och är nöjd. Bra är att man kommer åt brännarkoppen utan att behöva dra ut själva brännaren. Flygaska lägger sig i kanalerna men det är lätt att sota dom. Sota en panna med stående via lucka på toppen av pannan blir nog trixigare om än inte lika ofta.

Men vad vet jag, har bara denna pannan att jämföra med...
Ecotec A3, PE30, Bulk helnöjd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Focuspannan är mycket bra, och lättsotad. Hög effektivitet har den oxå.
En annan panna som du inte hade med i tankarna är effectas nya automatsotade panna.
Installerade en sådan i veckan och den begåvades med en EcoTec Bioline20 brännare.

Driftsatte det hela idag och fick fina mätvärden.
När brännaren stannat då pannan uppnått rätt temp, så sjuker rökgastempen och då rasslade det till och panna sotades. Enkel konstuktion. Sotningen sker förstås inte nattetid, utan styrs av en klocka som är inställd mellan 0900 och 2100.
Pannan levererades med Rökrör med draglucka, varmvattenblandare, ventilrör till vattnet, shunt och färdig anslutningsplåt.
Förberedd med elkabel framdragen, så elinstallationen var enkel.

Skall installera några till i sommar, så framåt hösten har jag lite mer driftsinfo att ge.
Lite "off topic", men det är kul att berätta när det blir riktigt bra :wink:
Ha det bra

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar