Började med strul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

Började med strul

Inlägg av Grimreaper »

Upptäckte att Combifire pannan jag fått var av lite äldre mått...så jag var tvungen å flytta på tempgivaren + att kretskortet hade ett felaktigt motstånd så jag var tvungen å byta ut det. Kom idag så jag ska byta det nu. Sen får vi se om härligheten går igång och börjar brinna som det ska. Installatören ska komma förbi en annan dag å kika över det mer. Han göra lite inställningar innan pannan började tjuta pga kretskortet..

Kanske får man sälla sig till sällskapet idag.... :wink:
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Såja, nu bränner det på =)

Nu så till lite frågot för er som kör Combifire/NH el annat.

På pannan stället man ju vid vilka grader den ska starta/stanna brännare. MAx diff 15 grader kan man ställa på Combifire vad jag fått ur den knapphändiga manualen. Är det en god ide sommartid att ställa MAx temp vatten på 80 och sedan sätta diffen på 15 ? mindre starter men längre bränntider.

Sedan får man väl kasta ut en boll till er som kört NH ett tag om vad ni kör för inställningar sommar/vintertid på den (Mr Icecap lär väl ha några ideer på den fronten om inte annat :D ). Kör Solett pellets (om någon råkar bränna detsamma).

Installatören har inte varit här ännu å justerar in sen den tände igång. Jag bytte kretskortet själv nämligen. Han dyker nog upp imorgon å gör lite mätningar på rökgas å dylikt. Sen får man installera autoshunten oxå..lär man kunna göra själv likaså...så slipper man betala för det också :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Har du provat varmvattenkapaciteten ?
Jag är mycket intresserad av att veta hur den klarar snabba tappningar.
Står och väger mellan Combifire och Focus PE till mina föräldrar.

Tempdifferensen (hysteresen) bör vara så stor som möjligt anser jag.
Färre starter ger längre gångtider med effektivare förbränning.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Mjo, jag ställde den på max = 15.
Rökgastempen, (värdet från pannan) låg på 89 grader då pannan just värmt upp vattnet till 80grader.

Varnvattentillgången får jag återkomma med, då jag nyss startat upp den :D. Men faktum är att då jag körde elpatronen märkte väsentlig skillnad på tillgången. Hade en elpanna från -74 tidigare.

//Peter
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

kowalski
Ungskog

Inlägg av kowalski »

Har maxtemp på 85 och DeltaTemp 12 grader.
12 kW på brännaren och cirkulationspumpen just nu på "off". (kör 10 min/vecka)
Tre barn i familjen plus duschglad sambo genererar noll problem vad varmvattentillgången avser.
DeltaT 15 grader går säkert bra det med, men jag tycker om att ha hett vatten i kranarna.
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Själv kör jag på 9kW(-Underhåll), och har inte slagit av cirkulationspumpen ännu. Ska bli intressant sen till helgen då jag tänkt öppna upp å kika på askan lite. Vet dock att det hoppar lite pellets från koppen och in i pannan, så jag hoppas Janfire kommer på en bra lösning som fungerar på den problematiken snart.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Firecracker
Ungskog

Inlägg av Firecracker »

jag kör på 9 KW -underhåll.
Endast 75 gr och 10 gr diff. Sakanr blandningsventil så för att förhindra kokande vatten ut till kranarna så har jag lite lägre.
Temperturen i pannan stiger ett par grader efter att brännaren slår av.
Rökgas temperatur ligger runt 120-125.

Angående varmvattnet. Har testat att slå på ett par kranar för fullt och låtit varmvattnet flöda.. Efter 3 minuter och 95 liter vatten blev det fingervarmt från att vara skållhett.. så jag tror inte det ska vara några helst problem och fylla att badkar på 300-400 liter vatten och få komfortabel temperatur. Varmvattenslingan sägs vara 11 meter och innehålla "bara" 7 liter.. Effektiv värmeöverföring mao.
Temperaturen i pannan sjönk ifrån 80 till 54 i mitt "test". Volymen i pannan är på 150 liter.

Jag är riktigt nöjd med min anläggning och det funkar bättre än förväntat.
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
kowalski
Ungskog

Inlägg av kowalski »

Anläggningen är super. Jag sitter i mitt pannrum och tittar förhäxat på maskineriet. Vill inte gå upp.
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

kowalski skrev:Anläggningen är super. Jag sitter i mitt pannrum och tittar förhäxat på maskineriet. Vill inte gå upp.
Ja, de första man gör då man stiger upp, och när man kommer hem från jobbet e å gå ner till Pannrummet å kika lite :wink:
Har bara kört några dagar, men är nöjd än så länge. Bättre tillgång till varmvatten än innan med elpannan, och inga problem sedan igångstarten.

Ska bli intressant dock att se hur mkt pellets den förbrukar. Kan inte göra några exakta mätningar precis, men på ett ungefär. Man skulle faktiskt haft en våg modell större att ställa veckoförrådet på....så man kunde mäta exakt för en vecka eller två :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt

Maber
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Maber »

skall aska ur pannan för första gången nu i helgen.
Fick brännaren (flex-a) installerad den 4:e och allt har gått som en dans.
Skall bli riktigt intressant att se hur mycket aska det blir.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nåväl, jag kan väl harkla ur mig lite ovett ;-)

Generellt tycker jag att det är dax att välja "sommarinställning" när underhållsbränningen hinnar att köra mer än 1 timme och därmed släcker ner i alla fall.

Dock kommer det en "gråzon" där kallstartarna kommer tätare utan underhållsbränning men det beror ju på utomhustemperaturen och den växlade ju ganska snabbt, iaf. denna "vår".

Om man som jag nu har gjort ställer shunten på 0 och stängar av cirk. pumpen ska man direkt ställa av underhållsbränningen, den utvecklar ju 600-800W och om man bara håller sig med VV kommer överhettningstermostaten ju sannolikt att lösa ut lite då och då om man kör underhållsbränning och det är ju inte så trevligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Firecracker
Ungskog

Inlägg av Firecracker »

Överhettningstermotstatetn ja.. den har jag utlöst två ggr. .. man är ju tvungen att testa ;)
Pannan blinkade hej vilt och pep och strömmen till brännarne slogs av. .. första gången fick jag igång dne igen genom att trycka in snabbsäkringen? på framsidan.
Andra gången hjälpte inte det.. fick dock slutpå pipandet efter en stund.. vet dock inte hur jag gjorde.. stängde av pannan men den pep ändå när jag slogh på strömmen igen.. Fanns inte beskrivet i manualen.
Nån som har koll?
Janfire Integral med NH brännare och Pellistore förråd.
FBKfan
Fröträd

Manualen

Inlägg av FBKfan »

Firecracker skrev:Överhettningstermotstatetn ja.. den har jag utlöst två ggr. .. man är ju tvungen att testa ;)
Pannan blinkade hej vilt och pep och strömmen till brännarne slogs av. .. första gången fick jag igång dne igen genom att trycka in snabbsäkringen? på framsidan.
Andra gången hjälpte inte det.. fick dock slutpå pipandet efter en stund.. vet dock inte hur jag gjorde.. stängde av pannan men den pep ändå när jag slogh på strömmen igen.. Fanns inte beskrivet i manualen.
Nån som har koll?
Ja manualen kunde ju vara bättre :?
Bl.a. saknar jag en komplett förteckning på fel/problem-meddelanden som kan komma. Det är möjligtvis inte så att Icecap kan bistå med en sådan :wink:
Jag får meddelandet "Problem dåligt drag" efter varje gång brännaren stängt av sig och går i vänte-läge. Detta står ju exempelvis inte alls med i instruktionsboken :(
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Skriv svar