hur länge står er brännare stilla?

FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

jocke skrev:Hej
Jag testade att slå av cirk pumpen och kollade hur länge det tog innan brännaren startade igen.
Det tog 7 timmar,då slog brännaren av vid 76 grader och slog till igen vid 65grader.
Använde nästan inget varmvatten under tiden,och har oisolerade rör i pannrummet.
Jag har kopplat om min cirkulationspump nu, så den enbart går 15minuter per dag (timerstyrd).
Det har ju varit i princip omöjligt att kolla tiden brännaren står, utan att någon använder varmvatten hittills, men jag kan i alla fall konstatera att brännaren i.a.f. står still 4 timmar numera, mot 2-2,5 innan när cirkulationspumpen gick konstant.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Stängde shunten igår. (På shuntstyrningen , så jag vet inte om jag monterat shuntmotorn så att den är helt avstängd, framledning är 24 grader) I natt stod brännaren stilla i 3h på 6-7 graders hysteres. (brinncykeln var på en 15 min)

I kväll skall jag stänga av cirkulationspumpen och se om det blir ngn skillnad. Skickar in lite grafer på det imorgon.

ps. har 180 liter i pannan ds

tog en snapshot på gårdagens natt och natten till idag.

Bild
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Har du provat att stänga cirkulationspumpen? Shunten verkar läcka varmvatten en del och det behövs inte mycket för att kyla pannan dessa grader. Jag stänger pumpen på sommaren och startar den lite då och då för att hålla den igång.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Funderar lite på detta.
Enligt Äfab så har Janfire pannan ca 830watt i strålningsförlust och ca 150-180 w i genomströmmningsförlust beroende på brännartyp.

Det gör ca 1kw i totalförlust och med 150 liter i pannan så borde tempen sjunka ca 5.7C i timmen om man inte plockar ut något varmvatten ur pannan.

150*5.7*1.163= ca 1000w

Låter mycket, har jag tänkt galet fel eller har jag räknat på fel siffror :?:
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jomil skrev:
Låter mycket, har jag tänkt galet fel eller har jag räknat på fel siffror :?:
Stämmer förlustsiffrorna äfab´s så stämmer dina uträkningar oxå.. Ser man på biomaticen så är totala förlusterna 412 Watt (strömmning 142 W o strålning 270 W) vilket då skulle göra ca 2,6°/tim men om det stämmer i verkligheten vet jag inte.. Förlusterna är väl vid pannans driftstemp (80°) o minskar då pannan sjunker i temp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

André skrev:Ser man på biomaticen så är totala förlusterna 412 Watt (strömmning 142 W o strålning 270 W) vilket då skulle göra ca 2,6°/tim men om det stämmer i verkligheten vet jag inte.. Förlusterna är väl vid pannans driftstemp (80°) o minskar då pannan sjunker i temp..
Om det stämmer vet jag ej men så här ser det ut hos mig tyvär så var det någon som var tvungen att duscha så det fördärvade lite.
ingen motdragslucka är monterad än så det går väl att bättra lite.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/Panntemp.bmp
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Du drar upp panntempen rätt högt. Kan det vara läge att köra med lägre temp på sommaren? Bara du har den vv-kapacitet du vill ha.

Kanske det lönar sig att ligga på en lägre panntemp och köra bara på el istället? Bör ge lägre strålningsförlust + mindre utvädringsförlust men dyrare kWh-pris, så det kanske jämnar ut sig.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Stugsittaren skrev:Du drar upp panntempen rätt högt. Kan det vara läge att köra med lägre temp på sommaren? Bara du har den vv-kapacitet du vill ha.

Kanske det lönar sig att ligga på en lägre panntemp och köra bara på el istället? Bör ge lägre strålningsförlust + mindre utvädringsförlust men dyrare kWh-pris, så det kanske jämnar ut sig.
Själv skall jag testa alla dessa olika fall i sommar och se vad som blir mest ekonomiskt. Skulle det vara så att det bara skijer ett par spänn att köra med el eller att det t.o.m blir billigare så gör jag det och slipper sota och lyfta säckar.
/E
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om det inte blir "snöstorm och drivis" så skall min brännare "stå still" tills någongång i början/mitten av september. Jag stängde av den i söndags.

Just nu känns det som om jag "bara" väntade på när acktanken skall "gå i kok". I går kväll var det 88º i botten och 90º i toppen, solen värmer bra....
Hos mig är det nu solen via solfångarna som står för uppvärmningen av acktanken med en elpatron som backup då solen inte räcker till. Har för mig att jag behövde använda under 40 kWh el till elpatronen förra sommaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Eric Hjalmarsson skrev:Själv skall jag testa alla dessa olika fall i sommar och se vad som blir mest ekonomiskt. Skulle det vara så att det bara skijer ett par spänn att köra med el eller att det t.o.m blir billigare så gör jag det och slipper sota och lyfta säckar.
/E
Vi väntar ivrigt på din rapport när du testat färdigt. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Stugsittaren skrev: Vi väntar ivrigt på din rapport när du testat färdigt. :)
Japps. Ni får gärna ge ideer på hur jag skall få fram bäst värden.
Just nu har jag stängt av cirk.pump. För att mäta värmeförluster med utan den borde det räcka med att kolla lite på drifttid/"ståtid" på nätterna när inget varmvatten tas ut.

Vad gäller jämförelse EL/Pellets tänkte jag köra en vecka med cirk.pump av och pellets. och en likadan med el.

Med shunten avstängd (cirk.pump på) och normal varmvatten uttag. så gick det 4.5 Kg pellets förra dygnet.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Ok då har jag kört med cirk.pump av i natt. Vilken skillnad det gjorde. ståtiden gick från 3h till 6,5h.

Här kommer ett diagram, det blir lite kluddigt. men de ljusaste graferna är från i natt och ju mörkare desto längre bak i tiden.

Bild

dessa är:
1 Cirkulation, shunt av
2 shuntstyrning av (Shunten på nollan)
3 shuntstyrning på

Temperaturen i källaren sjönk från 21,5 till 19 tills igår. så fortsätter det neråt får jag nog sätta på lite värme igen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Det antyder att shunten inte stänger helt. Dax och sätta timer på cirkpumpen? Man kan också stänga av för sommaren om man vid start skruvar ur proppen för att se att gen går igång som den skall till hösten. Det går även att där vrida pumpen med en skruvmejsel om den skulle ha fastnat under sommaren.

När du kör på enbart el kan du testa att blockera rökgaskanalen ut från pannan. Det skulle vara intressant och se om det får ngn effekt.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Stugsittaren skrev:Det antyder att shunten inte stänger helt. Dax och sätta timer på cirkpumpen? Man kan också stänga av för sommaren om man vid start skruvar ur proppen för att se att gen går igång som den skall till hösten. Det går även att där vrida pumpen med en skruvmejsel om den skulle ha fastnat under sommaren.

När du kör på enbart el kan du testa att blockera rökgaskanalen ut från pannan. Det skulle vara intressant och se om det får ngn effekt.
Ja , fast frågan är om det är så bra för skorstenen som väl bör ventileras (iofs kan jag täta innan dragluckan och låta dragluckan stå öppen).

Problemet just nu är att jag inte har en stickpropp på cirkulationpumpen, så då måste jag dra dit en el-nisse för det. Får nog bli alternativ 2 och se vrida med mejsel om den inte startar.
ahagman
Prima virke

Originalfrågan.

Inlägg av ahagman »

För att återgå till originalfrågan, min brännare står stilla i c:a 13 timmar nu när shunten är avstängd. Då har jag ett intervall på 55-75 grader som min och max.
Skriv svar