Kan det vara värt att sätta in en Viking Bio i en CTC från 60-talet, jag har en CTC från -98 också som ska sättas in, men tänkte skona min rörmokarkompis till hösten med pannbytet. Frågan är bara om det är dumt att göra detta eller ska man satsa på att få in den nya pannan nu på våren?
Sedan undrar jag lite om jag behöver beställa några ytterligare delar till CTC-pannan utöver brännare och pelletsförråd, något man behöver tänka på?
Tack på förhand!
Är det värt...
Vilken typ CTC -98? Är det 1100 eller likna. så är bra med vikingbio annars men jag tror är att rekommendera tillbehör med distans-lucka.
Finns att läsa på Värmebaronen http://www.pellets.info/viewforum.php?f=12
eller skriv "ctc and vikingbio" på sök, då finner du lite mer detaljer vad man behöver tillkomma för dig.
Finns att läsa på Värmebaronen http://www.pellets.info/viewforum.php?f=12
eller skriv "ctc and vikingbio" på sök, då finner du lite mer detaljer vad man behöver tillkomma för dig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Om man med rökrör menar röret mellan panna och skorsten, så kan man vid pannbyte behöva göra om intaget i skorstenen, beroende på var på pannan röret är anslutet.Stellep skrev:Det är en Ctc Ekonomi -98. Undra om distansluckan passar på den gamla pannan med i så fall, i så fall slipper man ju köpa två!![]()
Om man sätter ihop brännaren själv kan man väl låta någon trimma in den bara?
En del skriver om att de satt i rökrör, det beror på dålig skorsten eller?
Om du menar ett insatsrör i skorstenen, så kan det vara ett sätt att slippa mura eller foga om skorstenen. Ibland behöver man också minska skorstensarean med ett insatsrör. I mitt fall var skorstenen så kort, att man förlängde den en meter med ett rör.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Jag har idag en CTC 260B -65 och funderar starkt på att pröva att köra med den tills den rasar (den andra pannan står jämte och väntar)
Finns det koverteringssatser till denna pannan eller får man hitta på något själv?
Finns det koverteringssatser till denna pannan eller får man hitta på något själv?
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd
Tigex Draglucka
7m skorsten
Mafa Veckoförråd