Rökgastemp vid stillestånd
Rökgastemp vid stillestånd
Hej!
Vilken rökgastemperatur har ni när brännaren står stilla?
Nu eldar jag iofs flis, men det vore intressant att veta hur det är hos pelletsbrännarna.
Går tempen ner ända till "noll" eller hur hög är den?
Vilken rökgastemperatur har ni när brännaren står stilla?
Nu eldar jag iofs flis, men det vore intressant att veta hur det är hos pelletsbrännarna.
Går tempen ner ända till "noll" eller hur hög är den?
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
När brännaren stannat sjunker temperaturen som rökgastermometern visar till 60 grader, och stannar där. Så mycket värms alltså luften upp, som strömmar genom pannan vid stillestånd.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
30
Cirka 45 grader är det i pipan nere vid pannan hos mig.
Förmodligen såpass lågt för att det är ett 4meter långt 125mm rör med en rökgasfläkt längst upp som bromsar när den inte går.
Förmodligen såpass lågt för att det är ett 4meter långt 125mm rör med en rökgasfläkt längst upp som bromsar när den inte går.
Senast redigerad av snillet den tis 21 mar, 2006 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jo, det är klart, man kan väl misstänka att de med låg temp har en mindre genomströmning? Dvs. att rökröret (där rökgastermometern sitter) kyls till rumstemperatur av den omgivande luften.ub skrev:Rättelse! har ju bytt tempmätare,den börjar ju vid 50gr så någonstans under det, tänkte inte på det,SORRY!
ALLAN> det beror väl ochså på hur stor genomströmning man har antar att det skiljer sig åt (spjäll osv??)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Mellan 40 och 45 grader när pannan står still, med monterad motdragslucka.
(självklart mätt före motdragsluckan)
Innan jag monterde motdragslucka "läckte" det mer värme ut i skorstenen. Hade ofta temperaturer över 55 grader.
Inbillar mig att jag tjänar en och annan krona på mindre värmeläckage.
Innan jag monterde motdragslucka "läckte" det mer värme ut i skorstenen. Hade ofta temperaturer över 55 grader.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Frippe visar på problemet. Vilken betydelse har en viss rökgastemp om man inte har koll på flödet?Frippe skrev:Mellan 40 och 45 grader när pannan står still, med monterad motdragslucka.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Lärjunge!