André skrev:FBKfan skrev:I min nyinstallerade Effectapanna sjunker tempen ner från 85gr till 65 grader på 2-2,5timmer.
Jag har precis som du en massa oisolerade rör direkt från pannan som är jättevarma. Jag misstänker att värmen försvinner där och att dessa bör isoleras.
Funderar också på plåten där brännaren sitter fast. Den är ju väldigt het. Finns det något sätt att isolera den? Det måste ju försvinna en hel del värme den vägen också.
Hur varmt blir de i pannrummet då de tappar så mycket?
Jag menar 205 liter som tappar 20° gör ju nästan 4,8 kWh o effektas 750 liters acktank (90 mm pur isolering) har 3,2 kWh/dygn i förluster..
Kan pannan förlora lika mycket på 1,5 tim som tanken gör/dygn..

Det är väl inte överdrivet varmt i pannrummet, men svalt är det ju inte.
Jag gissar att det försvinner ganska mycket värme från det ca 1m oisolerade varmvattenröret, för det är väldigt hett. Använder dessutom hetvattenuttaget på pannán, som också är oisolerat en bit.
Men jag misstänker att en hel del värme även kan försvinna via shunten även om den är stängd(har en likadan som tompa80) och spridas runt i systemet eftersom cirkulationspumpen går? Jag ska försöka stänga av den till helgen. Tror pumpen är kopplad via pannan för närvarande, så att även pannan måste stängas av för att få den att sluta pumpa?
Det där med att isolera plåten som brännaren sitter, är det ingen som har gjort det? Eller är det bara jag som har en anpassad plåt så att brännaren ska passa i pannan? Den plåten blir i alla fall väldigt het när brännaren går. Det kanske i och för sig inte är så mycket att tjäna in genom att isolera den, jag vet inte.

Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd