hur länge står er brännare stilla?

Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

tompa80 skrev:Har även pratat med installatören och han sa att han hade blivit informerad av panntillverkaren att man ska koppla in det som han har gjort men han lovade att komma och fixa allt imorgon. Skyllde ifrån sig hela tiden och sa att så har han kopplat in till flera stycken och ingen har klaga än. Jag hotade med att gå vidare till tidningen om han inte fixar det imorgon.
Vill du verkligen släppa in den klåparen i pannrummet igen? :?
tompa80 skrev:fortsättning följer...
Ska bli väldigt intressant att höra... :)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
FBKfan
Fröträd

Re: Min panna sjunker tempen i lika fort

Inlägg av FBKfan »

André skrev:
FBKfan skrev:I min nyinstallerade Effectapanna sjunker tempen ner från 85gr till 65 grader på 2-2,5timmer.
Jag har precis som du en massa oisolerade rör direkt från pannan som är jättevarma. Jag misstänker att värmen försvinner där och att dessa bör isoleras.
Funderar också på plåten där brännaren sitter fast. Den är ju väldigt het. Finns det något sätt att isolera den? Det måste ju försvinna en hel del värme den vägen också.
Hur varmt blir de i pannrummet då de tappar så mycket?

Jag menar 205 liter som tappar 20° gör ju nästan 4,8 kWh o effektas 750 liters acktank (90 mm pur isolering) har 3,2 kWh/dygn i förluster.. :?
Kan pannan förlora lika mycket på 1,5 tim som tanken gör/dygn.. :shock:
Det är väl inte överdrivet varmt i pannrummet, men svalt är det ju inte.
Jag gissar att det försvinner ganska mycket värme från det ca 1m oisolerade varmvattenröret, för det är väldigt hett. Använder dessutom hetvattenuttaget på pannán, som också är oisolerat en bit.
Men jag misstänker att en hel del värme även kan försvinna via shunten även om den är stängd(har en likadan som tompa80) och spridas runt i systemet eftersom cirkulationspumpen går? Jag ska försöka stänga av den till helgen. Tror pumpen är kopplad via pannan för närvarande, så att även pannan måste stängas av för att få den att sluta pumpa?

Det där med att isolera plåten som brännaren sitter, är det ingen som har gjort det? Eller är det bara jag som har en anpassad plåt så att brännaren ska passa i pannan? Den plåten blir i alla fall väldigt het när brännaren går. Det kanske i och för sig inte är så mycket att tjäna in genom att isolera den, jag vet inte. :?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

hur mycket förluster kan man undvika genom att isolera rören.

Om vi tar exemplet "sommardrift" där stopptiden enbart är beroende av värmeförluster i panna rör.

kan man tjäna. 1%? 10%? eller 30%?

Eller blir det bara att värmeförslusten förflyttas från pannrummet, dvs skjuts utåt i systemet.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Nu har han varit här och kopplat om rören. Ska bli spännande och se om man märker någon skillnad.

Vad tycker ni. Ser det rätt ut nu?

Bild
Bild
Bild
Bild
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

förbränning efter omkopplingen

Innan startade brännaren efter 2 timmar. Nu startar den efter 6 timmar
Innan gick brännaren 45 min nu går den 20-25.

Snacka om skillnad och onödigt mycket pellets som har gått.
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

tompa80 skrev:förbränning efter omkopplingen

Innan startade brännaren efter 2 timmar. Nu startar den efter 6 timmar
Innan gick brännaren 45 min nu går den 20-25.

Snacka om skillnad och onödigt mycket pellets som har gått.
Ja, det var ju stor skillnad :). Har du haft cirkulationspumpen på eller inte? Jag misstänker att min panna kyls av en hel del av att cirkulationspumpen går.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

den har varit på. har den i läge 1 av 3
bax
Fröträd

Inlägg av bax »

Det är som vanligt, man måste se till att kunna mer än den hantverkare man lejer, fy f-n. :evil:
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

japp det är bedrövligt.

Jag får ½ pall i kompensation.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

En halv pall?!? Vad är det för snålarsel? Har han räknat pelletsarna en och en oxo eller?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

lite snålt ja men bättre än inget.

han blev sur på mig för att jag hotade att gå till tidningen med det. Det tyckte han inte var rätt att hota så.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

tompa80 skrev:han blev sur på mig för att jag hotade att gå till tidningen med det. Det tyckte han inte var rätt att hota så.
Hota? Jag tycker att det helt klart ligger i allmänhetens intresse att känna till vilken kvalité det är på de jobb han utför.
Om du bodde i närheten av mig (vilket du kanske gör?) så skulle jag (och säkerligen många med mig) verkligen vilja veta det.
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

tompa80 skrev:Nu har han varit här och kopplat om rören. Ska bli spännande och se om man märker någon skillnad.

Vad tycker ni. Ser det rätt ut nu?
Japp. Nu är det korrekt kopplat såvitt jag kan se.

Vad #¤% var det för klåpare som inte ens kunde koppla in en 4-vägsshunt? Det är ju rent ut sagt patetiskt :!: :!:
Jag slår vad om att det tom står i pannans instruktionsbok hur det ska kopplas.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

zeylon skrev:Jag slår vad om att det tom står i pannans instruktionsbok hur det ska kopplas.
Jo visst men vem läser såna? :) Förutom användaren 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
jocke
Gallringsobjekt

Inlägg av jocke »

Hej
Jag testade att slå av cirk pumpen och kollade hur länge det tog innan brännaren startade igen.
Det tog 7 timmar,då slog brännaren av vid 76 grader och slog till igen vid 65grader.
Använde nästan inget varmvatten under tiden,och har oisolerade rör i pannrummet.
It´s better to burn out than fade away.
Skriv svar