Hej, jag har rivit ner lite av en innervägg och har nu möjlighet dra rör mellan pannrum i källaren och upp till vinden utmed skorstenstocken.
Tänkte alltså dra rör och isolera dem så att man slipper tapetsera om igen då man vill kopplla in solfångare, frågan är bara vilden rördimension år brukligt att använda, jag har ej hittat några riktvärden.
Flödet borde ju inte vara så stort.
Jag funderar på 15mm koppparrör med 13mm isolering runt, kan det duga?
Har ni tips på en bra lösning där min thermia brännare kan användas tillsammans med solfångare yssnar jag gärna, även om det int eär ekonomiskt försvarbart gör man en gärning för miljön. Min CTC265B från 79 lär ju inte hålla i evighet och jag vill ha ett bra alternativ den dagen det händer (eller byta innan)
/Lars
Rördimension mellan panna och solfångare?
Rördimension mellan panna och solfångare?
CTC 265 B -79 med brännare inom kort
Mitt tioårsjubilerande system sitter inkopplat på 15mm kopparrör, till större delen isolerade med omvikt 50mm mineralullsmatta. Längd ca 15 meter.
Det drivs av den billigaste lilla cirkulationspumpen jag kunde hitta, men ändå sitter det strypningar för att få ner flödet.
Alltså: det behövs inte särskilt grova grejer. din lösning låter fullt rimlig.
Det drivs av den billigaste lilla cirkulationspumpen jag kunde hitta, men ändå sitter det strypningar för att få ner flödet.
Alltså: det behövs inte särskilt grova grejer. din lösning låter fullt rimlig.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Rördimension mellan panna och solfångare?
Är det vilken panna du skall ha till din bequem du undrar över??LarsF skrev:
Har ni tips på en bra lösning där min thermia brännare kan användas tillsammans med solfångare yssnar jag gärna, även om det int eär ekonomiskt försvarbart gör man en gärning för miljön. Min CTC265B från 79 lär ju inte hålla i evighet och jag vill ha ett bra alternativ den dagen det händer (eller byta innan)
/Lars
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd