Ger solfångarna något nu?
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Igår laddade det bra. 75 grader in i flera timmar gav > 60 grader i botten på tanken. 

Senast redigerad av Newlund den tor 11 maj, 2006 15:31, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Jag tycker det öser in rätt mycket solvärme så här års. Både torsdag och fredag i veckan hade vi uppemot 90 grader i tanken, alltså uppemot 100 grader på taket. Det laddade även ett par-tre timmar dagen innan julafton, då hade jag 58 grader på taket.
Lutningen på 45 grader gör att snön rasar av. Ibland gör jag en manuell avsnöing, startar cirkpumpen 5 minuter.
Har haft en kWh-mätare på elpatronen i vvb sedan jag kopplade över den från 3-fas till 1-fas. Det har gått 1053 kWh sedan 11:e november fram till idag. Utan solfångare så skulle siffran varit ca 1500, så visst får man ut en del även under vintern.
Jag brukar täcka över en modul på högsommaren för att reducera värmelasten, systemet är dessutom försett med 12 bar säk ventil.
MVH/Gano

Lutningen på 45 grader gör att snön rasar av. Ibland gör jag en manuell avsnöing, startar cirkpumpen 5 minuter.
Har haft en kWh-mätare på elpatronen i vvb sedan jag kopplade över den från 3-fas till 1-fas. Det har gått 1053 kWh sedan 11:e november fram till idag. Utan solfångare så skulle siffran varit ca 1500, så visst får man ut en del även under vintern.

Jag brukar täcka över en modul på högsommaren för att reducera värmelasten, systemet är dessutom försett med 12 bar säk ventil.

MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
-
- Pannrumshärskare!
I morse var det 74-73-69º (överst-mitten-botten) på termometrarna i acken och just nu så står det 86-84-83º.
Pannan har inte gått speciellt mycket denna vecka. Det börjar nog bli dax att "stänga av" den nu. Och starta den igen framåt mitten-slutet av september.
Pannan har inte gått speciellt mycket denna vecka. Det börjar nog bli dax att "stänga av" den nu. Och starta den igen framåt mitten-slutet av september.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det gör ca 25 kWh..Roli skrev:I morse var det 74-73-69º (överst-mitten-botten) på termometrarna i acken och just nu så står det 86-84-83º.
Har du bättrat på isoleringen på acktanken nu Roli??
Sen va de det där med att man inte ska ha så stor acktank för att solfångare ska funka då..
Nog tycker jag det verkar gå bra med stor vatten volym iaf.. Finns ju ett litet lager nu om man så säger..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Näe, det är fortfarande "bara" 2 lager 45mm isoleringsmatta runt om. Dock lite tjockare på toppen, kommer inte ihåg om det var 3 eller 4 lager där.....André skrev: Har du bättrat på isoleringen på acktanken nu Roli??
Men det skall bli mer isolering, frågan är bara när......
Just nu är det 34,5º i pannrummet (pust) och 84-81-73º i acken.
Den "solnisse" som jag pratade med inför mitt husbygge menade att man inte kan ha en för stor acktank. När de blir större så gäller det bara att kunna ladda dem på ett "smart" sätt. "Bara" en solslinga i botten räcker inte....André skrev:Sen va de det där med att man inte ska ha så stor acktank för att solfångare ska funka då..
Nog tycker jag det verkar gå bra med stor vatten volym iaf.. Finns ju ett litet lager nu om man så säger..
Moderator
-
- Pannrumstomte!
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Var länge sedan jag gick i skolan.... Är det såhär man räknar?André skrev:Det gör ca 25 kWh..Roli skrev:I morse var det 74-73-69º (överst-mitten-botten) på termometrarna i acken och just nu så står det 86-84-83º.
Vattens Spec. värmekapacitet=4,18 kJ/(kgxK)
1kJ=0,2778 Wh => 1,61 Wh/(kgxK) eller?
==> Energi = Kg x deltaT x 1,61
Ex. om jag värmer min 500 l tank 20 K ==> 16,1 kWh
I jämförelse med pellets (50 öre/kWh) ==> 8:- i besparing??
Mvh // Micke
Min panna har stått helt still sedan 2/5, inte avstängd men den har inte behövt extravärma i toppen på acken.Roli skrev:I morse var det 74-73-69º (överst-mitten-botten) på termometrarna i acken och just nu så står det 86-84-83º.
Inte så konstigt kanske med all denna värme å sol

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Etanolist skrev:Är inne på fjärde dygnet utan att behöva ha igång pelletbrännaren.![]()
Kul att se att det funkar så bra som jag hoppades i höstas.
Diagrammet nedan är momentant och uppdateras var 5:e minut.
När man tittar på diagrammet så verkar inkommande temp från solfångaren vara mycket hög. Ska väl inte vara mer än högst 20-25gr högre än tanktemperaturen för att verkningsgraden på solfångarna ska bli bra. Eller luras temperaturgivarna med mig?
Arimax 35 + 1800l tank + 10,5 m2 Aquasol + IBM ThinkPad för övervakning
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Tjenare Jonasjonasbrot skrev: När man tittar på diagrammet så verkar inkommande temp från solfångaren vara mycket hög. Ska väl inte vara mer än högst 20-25gr högre än tanktemperaturen för att verkningsgraden på solfångarna ska bli bra. Eller luras temperaturgivarna med mig?
Jo, dom luras nog med dig.
I diagrammet framgår inte tanktemperaturen. Endast temp i slingan från solfångarna mätt i pannrummet.
DeltaT över solfångarna är ca 20-25K, vid full effekt, och följer givetvis temperaturstigningen i tankens botten.
Ex. igår laddades in max 85 GrC och då hade jag ca 70 GrC i tankens botten.
Mvh // Micke