Installatören var här i dag. Verkningsgrad = 93,7

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Per-Erik
Energiprofet!

Installatören var här i dag. Verkningsgrad = 93,7

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

japp verkningsgraden är nu uppmätt, med såbi 8mm. 0 grader ute.. Fick 93,7.. är väll ganska ok :wink: :D 8)

jag är gnska nöjd om man säger som så.. dock så är min rökgas temp låg.. 96 grader vid pannan vid full drift alltså drift läge hög.. där av den höga verkningsgraden... jag har ett syrafast rostfritt rör i skrstenen.. frågan är hur länge det håller.. lär ju bli kondens i pipan..

Ett TIPS till Biomatic ägare. Under sotluckan (vid tuberna) ska det tydligen finnas ett spjäll eller liknande (har ej tittat där själv ännu),, där kan man sätta några brickor så rökgaserna lättare smiter ut... då stiger rökgas tempen.. funderar på att testa det..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Grattis till verkningsgraden.

Det viktigaste är väl ändå tempen i skorstenstoppen, har man sedan dragbegränsare så tror jag att man kan tulla en del på de temp rekommendationer som finns eftersom dragbegränsaren skickar ju upp varm pannrumsluft som "torkar" skorstenen. Men detta är min "tro".

Det borde väl efter en tids drift synas i pipan om man har problem eller inte. :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

mmm.. Ja jag tror som dig Roli.. bättre med högre temp i skorstenen änn hög verkningsgrad.

Dragbegränsare.. kostar runt 1000:- har jag sett.. är det lätt att installera en sådan själv?

på torsdag kommer dom och ska installera en sotlucka.. kanske man kan ha en dragbegränsare där då?
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:
Dragbegränsare.. kostar runt 1000:- har jag sett.. är det lätt att installera en sådan själv?

på torsdag kommer dom och ska installera en sotlucka.. kanske man kan ha en dragbegränsare där då?
Helt klart ska du installera dragbegränsare.. Du får ett jämt drag i skorsten under hela året mot kanske lämpligt på sommaren (ca 10 pa) o på tok för högt på vintern kanske upp mot 30-50 pa .. Se till att få den på platts så även den blir injusterad med rätt drag.. Till biomatic är 10 pa lämplig inställning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
2tonpellets
Ungskog

Inlägg av 2tonpellets »

hmmm... ju bättre verkningsgrad desto mer värme för pengarna ;-)
Temperaturen i skorsten är en annan sak - får man kondens i en gammal skorsten (utan rör) så kan det frysa och förstöra. Kör man med rör så lär det knappast frysa sönder.. mer värme i huset och mindre i skorstenen - gillar man att elda för kråkorna så tycker man tvärtom :)
/Jon
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev: Det viktigaste är väl ändå tempen i skorstenstoppen, har man sedan dragbegränsare så tror jag att man kan tulla en del på de temp rekommendationer som finns eftersom dragbegränsaren skickar ju upp varm pannrumsluft som "torkar" skorstenen. Men detta är min "tro".
Din "tro" är helt riktig.. :wink:

Enligt sotarn som va o gjorde brandskydds kollen så va det värre för skorsten med kondens vid olje eldning än vid pellets.. Med motdragslucka så skulle det mycket till innan man skulle få problem med kondens då rökgaserna blandas till stor del med torr pannrumsluft.. Han hade inget generelt råd på rökgastemp med motdragslucka utan tyckte att man skulle hålla koll på ev kondens problem.. För han sa att man vill ju ha så bra verkningsgrad som möjligt samtidigt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Installatören var här i dag. Verkningsgrad = 93,7

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:Hejsan..

japp verkningsgraden är nu uppmätt, med såbi 8mm. 0 grader ute.. Fick 93,7.. är väll ganska ok :wink: :D 8)

jag är gnska nöjd om man säger som så.. dock så är min rökgas temp låg.. 96 grader vid pannan vid full drift alltså drift läge hög.. där av den höga verkningsgraden... jag har ett syrafast rostfritt rör i skrstenen.. frågan är hur länge det håller.. lär ju bli kondens i pipan..
93,7% helt klart godkänt.. :D

Tempen 96 grader ä det givaren på pannan som visar de??

Här har jag sett att minsta belägning på rökgasgivaren blir fort 20 grader för lite den visar...
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

Yepp det är givaren på pannan som visar det..

när jag körde 6mm pellets så MAX :ade jag rökgastempen till 98 grader..

så det är väll klart att det kan vara lite sot eller likande.. har inte gjort rent den.. kanske ska göra det o se om jag kommer över 100 graders spärren.. 8)

För övrigt så går skruven MYCKET tystare nu med 8mm änn vad den gjorde med 6 mm..

att jag köpte 6mm beror på att det var det ända jag fick tag på mitt i sommaren.. :oops:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:Yepp det är givaren på pannan som visar det..

när jag körde 6mm pellets så MAX :ade jag rökgastempen till 98 grader..

så det är väll klart att det kan vara lite sot eller likande.. har inte gjort rent den.. kanske ska göra det o se om jag kommer över 100 graders spärren.. 8)
Min rökgas givare felar 10-15 grader (lägre) efter 500 kg förbrukad pellets.. Så det är inte omöjligt att du ligger 20-25 grader högre i verklig temp.. :wink: Kanske ändå mer..

Kolla med en stektermometer.. Jag brukar stoppa ner stektermometer givaren genom dragbegränsar luckan..
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

humm.. ska testa då med en stektermometer.. :D

Gjorde misstag nummer 1
jag Yppade det till tanten.. gissa vad hon sa.. Dock blev hon lite mera villig när jag sa att hon kunde få en splitter ny.. Tjejer o deras köks prylar.. att det vara så heligt.. Det är ju Pannan vi talar om här.. :lol:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:humm.. ska testa då med en stektermometer.. :D

Gjorde misstag nummer 1
jag Yppade det till tanten.. gissa vad hon sa.. Dock blev hon lite mera villig när jag sa att hon kunde få en splitter ny.. Tjejer o deras köks prylar.. att det vara så heligt.. Det är ju Pannan vi talar om här.. :lol:
Du lovade väl en ny trådlös värsting.. :wink:

Man säger inget förän tanten använt grejen man lånat från köket, då kan man tala om att man lånat den.. 8) Men säkrast är att aldrig säga nåt.. :lol:
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Per-Erik skrev:...är det lätt att installera en sådan själv?
Nä! Det är mycket arbete! Min modellanpassade dragbegränsare tog över 20 sekunder att montera :D :lol: :D
Klart du måste skaffa en. Men den ska justeras in också, och det har väl inte blivit av än tyvärr... :oops: :oops:
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

en annan sak som slog mig.. borde vara för draglucka är väll att om det blir högt drag genom pannan så kyler det ju ner panna.. vilket gör att brännaren måste gå oftare..

en draglucka borde lösa även detta...

Verkningsgraden borde inte påverkas av dragluckan eller hur..?

Fast då samtidigt så borde skorstenen bli kallare efter som brännaren inte gå lika ofta.. lite moment 22 tycker jag.. :?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Per-Erik skrev:en annan sak som slog mig.. borde vara för draglucka är väll att om det blir högt drag genom pannan så kyler det ju ner panna.. vilket gör att brännaren måste gå oftare..

en draglucka borde lösa även detta...

Verkningsgraden borde inte påverkas av dragluckan eller hur..?

Fast då samtidigt så borde skorstenen bli kallare efter som brännaren inte gå lika ofta.. lite moment 22 tycker jag.. :?
Helt riktigt så får du mindre kylning av pannan om du minskar draget genom denna..

Pannverkningsgraden blir högre med dragbegränsare om du har "för" högt drag i pipan nu.. Du sänker rökgashastigheten genom pannan så den hinner ta upp värmen ur rökgasen ändå bättre + att brännaren får jobba med samma drag året runt mot det drag den är justerad mot..

Skosten blir kallare med luckan visst.. Men samtidigt torkar pipan då den luftas med torr pannrums luft.. Rökgaserna blir även dom utspädda med den torra luften så de är bara fördelar med motdragslucka.. 8)
Rollingbridgealley
Ungskog

Inlägg av Rollingbridgealley »

Hej!

Jag är ganska grön på detta område men kommer dragbegränsaren med som "standard" utrustning till Biomatic 20+ pannan. Eller är det nåt man ska se till man har med i offerten.
Skriv svar