Nytt system.
fallet med de oförbrända pelletsarna löst
Körde igång NH:n med öppen lucka.
1) Askskrapning. Tre gånger försvinner rostret och kommer tillbaka igen. Svart sot faller ner på golvet, och rostret blir rent och fint.
2) Pelletsarna kommer ramlande. De pelletsar som träffar puckeln på (är det varmluftsutblåset?) får en god höjd och studsar muntert över kanten och ner på golvet.
Skum konstruktion!
Pelletsfabrikat Såbi. Brännaren har gått prickfritt i sju veckor förutom detta. Är mycket nöjd med mitt nya system men efterlyser en modifikation.
/Lars
1) Askskrapning. Tre gånger försvinner rostret och kommer tillbaka igen. Svart sot faller ner på golvet, och rostret blir rent och fint.
2) Pelletsarna kommer ramlande. De pelletsar som träffar puckeln på (är det varmluftsutblåset?) får en god höjd och studsar muntert över kanten och ner på golvet.
Skum konstruktion!
Pelletsfabrikat Såbi. Brännaren har gått prickfritt i sju veckor förutom detta. Är mycket nöjd med mitt nya system men efterlyser en modifikation.
/Lars
NH-combifire-veckoförråd
hus ifrån 1878 på 150 kvadrat
Det kanske är anledningen till att jag inte har kunna reproducera detta pelletsutsläpp! Jag har en flamriktare på som nog tar hand om dessa "hoppbollar" på ett effektivt sätt....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Flamriktare
Hur sitter den monterad?
Är den något för mitt system, eller sitter den hos dig pga din panna?
Är den något för mitt system, eller sitter den hos dig pga din panna?
NH-combifire-veckoförråd
Jag har en stålplåt sittande över brännkoppen som flamriktare, den fick jag med då jag fick brännaren, hur det är med andra kan jag inte svara på. Jag tror att den kallas "Flamriktare 30°" och den behövs för att jag har en gammal häck till panna.
I min naivitet trodde jag att det var standard på NH brännaren...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Hur är det med NH och Combifire pannan. Kan man använda flamriktaren där eller ? Efter inläggen här känns det som en god ide att spara lite pellets påIcecap skrev:Jag har en stålplåt sittande över brännkoppen som flamriktare, den fick jag med då jag fick brännaren, hur det är med andra kan jag inte svara på. Jag tror att den kallas "Flamriktare 30°" och den behövs för att jag har en gammal häck till panna.

Flamriktare använder man för att rikta flamman
rätt
En del pannor så måste man rikta
flamman pga att det är trångt.
Janfire pannan behöver du ingen riktare och jag
har ingen i min ctc 265 heller
EBK för trånga eldstäder
Lågriktare 90°
Lågriktare 30°
rätt

flamman pga att det är trångt.
Janfire pannan behöver du ingen riktare och jag
har ingen i min ctc 265 heller

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
Min installatör hade ringt nån Greger på Janfire idag, och dom höll visst på å testa lite grejjer ang pellets som hoppar ut nu, för att försöka hitta en lösning.
Känns skönt då dom agerar på problem som dyker upp.
Känns skönt då dom agerar på problem som dyker upp.

Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck
Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Hej alla glada!
Problemet med oförbränt pellets i NH pannan är känt av Janfire för länge sedan... Jag fick min NH brännare i början av january och efter många försök att lösa det - Janfire tekniker har provat olika lösningar i 3 mån! - så bytte jag tillfälligt NH till Flex-A.
Greger och andra från Skellefteå har varit inblandade i mina problem: fel på fläkten, fel på motor till askskrapan, öförbränt pellets, programstrul...
Jag har skrivit många inlägg i detta forum ang. mina problem. Trodde i början att jag var den enda som hade problem med NH men så var det inte... tycker synd om alla som kör NH och har problem med det.
Läs mina inlägg så skall du få se vilka problem jag har / har haft...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3332
Have a nice day!
Problemet med oförbränt pellets i NH pannan är känt av Janfire för länge sedan... Jag fick min NH brännare i början av january och efter många försök att lösa det - Janfire tekniker har provat olika lösningar i 3 mån! - så bytte jag tillfälligt NH till Flex-A.
Greger och andra från Skellefteå har varit inblandade i mina problem: fel på fläkten, fel på motor till askskrapan, öförbränt pellets, programstrul...
Jag har skrivit många inlägg i detta forum ang. mina problem. Trodde i början att jag var den enda som hade problem med NH men så var det inte... tycker synd om alla som kör NH och har problem med det.
Läs mina inlägg så skall du få se vilka problem jag har / har haft...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3332
Have a nice day!
Senast redigerad av Tronci den ons 10 maj, 2006 10:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Du behöver inte tycka synd om mig. Vi har det på det stora hela bra min NH och jag.
Dvs mitt system går som en klocka förutom bryderiet med de studsande pelletsarna.
Borde gå att lösa med en mekanisk modifikation.
Har inte kontaktat installatör eller Janfire än. Uppfattar inte problemet så stort. Tycker att det bör lösas dock.
Dvs mitt system går som en klocka förutom bryderiet med de studsande pelletsarna.
Borde gå att lösa med en mekanisk modifikation.
Har inte kontaktat installatör eller Janfire än. Uppfattar inte problemet så stort. Tycker att det bör lösas dock.
NH-combifire-veckoförråd