hej på er
hur mycket över tryck går det att köra med ?
funderar på å trycksätta hela systemet till 4-5 kg funkar det ?
varför e för att vattnet inte kokar lika lätt man bör väl kunna ligga å ladda ner ca 120 grader då
övertryck i systemet ?
övertryck i systemet ?
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- Pannrumstomte!
Min säkerhetsventil öppnar vid 9 bar. Då har vattnet en kokpunkt på ungefär 175°C.
Jag har ett tryck i kallt tillstånd på 3 bar. Det motsvarar 135°C. Fast vid den temperaturen har förstås trycket ökat lite till.
Mitt system är avsett för partiell förångning.
Jag har ett tryck i kallt tillstånd på 3 bar. Det motsvarar 135°C. Fast vid den temperaturen har förstås trycket ökat lite till.
Mitt system är avsett för partiell förångning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hej ..
oj det gav utav den.då bör jag ju lätt klara mig på 1,5kg kallt å säg 3kg
vid full drift
fixar jag 120 grader utan kok så e då jag nöjd =)
pratade med en gammal rörkrökare som på stod att man kunde hälla ner en halv diskmedel flaska i en acctank för det höjde visst kokpunkten några grader med...
men fixar jag 120-125 med övertryck så får det fasiken va =)
oj det gav utav den.då bör jag ju lätt klara mig på 1,5kg kallt å säg 3kg
vid full drift
fixar jag 120 grader utan kok så e då jag nöjd =)
pratade med en gammal rörkrökare som på stod att man kunde hälla ner en halv diskmedel flaska i en acctank för det höjde visst kokpunkten några grader med...
men fixar jag 120-125 med övertryck så får det fasiken va =)
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
-
- Pannrumstomte!
Jag begriper att du begriper vad du menar, men för att inte förvirra för andra, vill jag påpeka att tryck inte mäts i kilogram. Massa mäts i kilogram. En gammal enhet för tryck är kp/cm², eller kilopond per kvadratcentimeter. Det är den man syftar på när man i dagligt tal pratar om si och så många "kilos tryck".
Numera mäter man tryck i N/m². Den enheten kallas för Pascal. Något mer siffermässigt lätthanterlig är enheten bar, som motsvarar exakt 100 kN/m² eller 0,1 MPa eller ungefär ett "kilos tryck".
Numera mäter man tryck i N/m². Den enheten kallas för Pascal. Något mer siffermässigt lätthanterlig är enheten bar, som motsvarar exakt 100 kN/m² eller 0,1 MPa eller ungefär ett "kilos tryck".
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.