Nibe city 100vx 1997 Vilken brännare bäst??
Nibe city 100vx 1997 Vilken brännare bäst??
Hej!!
Ny här.. Tänker installera en brännare i min combipanna Olja el..
Vilken pelletsbrännare rekomenderar ni som har eller e insatta i pellets användning. O var köper man billigast en sådan i så fall. Har tänkt bygga ett förråd med ca 8m3 med skruv i bottnen. Var köper man billigast skruvar?
Tack på förhand!!
Vilken pelletsbrännare rekomenderar ni som har eller e insatta i pellets användning. O var köper man billigast en sådan i så fall. Har tänkt bygga ett förråd med ca 8m3 med skruv i bottnen. Var köper man billigast skruvar?
Tack på förhand!!
Nibe City 100VX Från 1997 Janfire NH.
-
- Stor entusiast!
Re: Nibe city 100vx 1997 Vilken brännare bäst??
Hej och välkommen!!!Malte skrev:Hej!!
Tack på förhand!!
Nibe City 100-VX är nästan identisk lika CTC 1100/1200/Samt CTC Family.Dessa pannor är inte combipannor.det är enkelpannor.
Dessa pannor är defenitivt inte gjord för pelletseldning,men det går.
Pannorna i sig själva är inte dåliga,men det är för litet askutrymme i dom.
Mät väderna i dessa pannor vad gällande pelletseldning blir i det närmaste perfekta.Men det är inte där problemet ligger.Du kommer att få aska ur pannan ofta.Man får inte riktigt den bekvämligheten som man vill ha vid pelletseldning.Här kan du titta på tidigare inlägg.
Skall du installera pelletsbrännare till denna panna, bör du välja framåtriktad teknik.Uppåtriktad låga blir ett sämre val.Pga att rökgaserna brinner då rakt upp i tuberna (Värme upptagande ytor)
Med en högre rökgastemperatur som följd samt försämrad verkningsgrad.
Log...
Hej
använd sökfunktionen här uppe på sidan så hittar du säkert
massor med tips.Kör själv som sagt med en Iwabo med
flamriktare är helnöjd Det här med sotningen alla pratar
om upplever jag inte som något problem Måste ändå sota
brännaren 1 gång i veckan Inte jobbigare med den än min
gamla kombipanna.Iwabon tycker jag själv om tuffat snart
5år har bytt 1tändelementet driftsäker.Vidare tror jag
Viking bio är ett vettigt alternativ i den pannan.Köp ett
paket med skruv som ingår.
Lycka till
Wepe
använd sökfunktionen här uppe på sidan så hittar du säkert
massor med tips.Kör själv som sagt med en Iwabo med
flamriktare är helnöjd Det här med sotningen alla pratar
om upplever jag inte som något problem Måste ändå sota
brännaren 1 gång i veckan Inte jobbigare med den än min
gamla kombipanna.Iwabon tycker jag själv om tuffat snart
5år har bytt 1tändelementet driftsäker.Vidare tror jag
Viking bio är ett vettigt alternativ i den pannan.Köp ett
paket med skruv som ingår.
Lycka till
Wepe

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Tack för dom snabba svaren!!
Tack för svaren
. Men e där fler som har ngt att tillägga om brännar val och annat kring pannan så fortsätt gärna att skriva!!!
Ett super bra forum det här!!
Tack än en gång!!

Ett super bra forum det här!!
Tack än en gång!!

Pellx
Tjenare.
Min Nibe City fungerar utmärkt med Pellx brännare.
Askar ur den ungefär en gång i veckan nu.
Viket är samtidigt som jag fyller på veckoförrådet.
Kör SBE Pellets om det är av intresse.
Sedan tycker jag att det är bra att ha koll på sin utrustning viket man får med några minuters (det tar faktiskt inte längre tid) veckounderhåll.
Benny
Min Nibe City fungerar utmärkt med Pellx brännare.
Askar ur den ungefär en gång i veckan nu.
Viket är samtidigt som jag fyller på veckoförrådet.
Kör SBE Pellets om det är av intresse.
Sedan tycker jag att det är bra att ha koll på sin utrustning viket man får med några minuters (det tar faktiskt inte längre tid) veckounderhåll.
Benny
Pellx i Nibe City VX 13 kW
sedan 4/4-2006
300l veckoförråd
sedan 4/4-2006
300l veckoförråd
Nu har jag bestämmt mig...
Tack för hjälpen.
De blir en janfire flex-a
Var o pratade med en lokal säljare som sålde iwabo och värmebaronen och baxi (eurofire). Han skulle ha mellan 20k-25k för en installation. Men jag tor de e bättre o fixa installationen själv o att dom kommer o fin justerar min janfire i stället för samma pengar 25k.
Eller vad tror ni? Känns som att janfiren e ett bra val.
De blir en janfire flex-a
Var o pratade med en lokal säljare som sålde iwabo och värmebaronen och baxi (eurofire). Han skulle ha mellan 20k-25k för en installation. Men jag tor de e bättre o fixa installationen själv o att dom kommer o fin justerar min janfire i stället för samma pengar 25k.
Eller vad tror ni? Känns som att janfiren e ett bra val.
Hej,
jag har en Janfire flex-a i en Nibe City. Det har fungerat bra förutom lite inkörningsproblem. Jag ändrade min monteringen idag, tidigare satt brännaren monterad med en distans och lågriktare 90 grader (tror jag). Nu är den monterad utan distans och med 30 grader lågriktare (återigen, tror jag).
Får se om det blir bättre eller inte. Nu i maj går det ca 8 kg pellets om dagen, jag är nöjd med det men det verkar vara mycket mer än många andra.
jag har en Janfire flex-a i en Nibe City. Det har fungerat bra förutom lite inkörningsproblem. Jag ändrade min monteringen idag, tidigare satt brännaren monterad med en distans och lågriktare 90 grader (tror jag). Nu är den monterad utan distans och med 30 grader lågriktare (återigen, tror jag).
Får se om det blir bättre eller inte. Nu i maj går det ca 8 kg pellets om dagen, jag är nöjd med det men det verkar vara mycket mer än många andra.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- Fröträd
jag har oxå en nibe city med en janfire brännare, har inget annat att jämföra med men jag är helnöjd!! Vet inte hur ofta gränsen för jobbigt att aska ur är,men jag gör det 1gång var 14:e dag när det är som kallast.. och jag förbrukar då under dom dagarna ca:400kg pellets.. Har alla turbulatorerna kvar i pannan oxå
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
2våning tegelkåk 1909
170m2
Lucka
Hej igen
Nu är brännaren hemma!
Det blev en Janfire NH..
Har sett både för o emot här på forumet men hoppas att det ska funka!!
Nu till min fråga.
Tänkte modifiera min lucka så att brännaren passar dirkt i. Någon som har gjort det i en Nibe city 100vx? Ska värme skyddet på insidan bara täljas till så att brännaren går i?
Gärna utförlig beskrivning eller bilder på hur ni har gjort..
Tack

Nu är brännaren hemma!
Det blev en Janfire NH..
Har sett både för o emot här på forumet men hoppas att det ska funka!!
Nu till min fråga.
Tänkte modifiera min lucka så att brännaren passar dirkt i. Någon som har gjort det i en Nibe city 100vx? Ska värme skyddet på insidan bara täljas till så att brännaren går i?
Gärna utförlig beskrivning eller bilder på hur ni har gjort..
Tack