Offertförfrågan i södra Stockholmstrakten

Skriv svar
pellmå
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 09:43

Offertförfrågan i södra Stockholmstrakten

Inlägg av pellmå »

Hallå!

Vi har precis köpt ett hus från 1966. 1-plans med källare. Uppvärmd yta ca 130+90. Läser som bäst på allt som går om olika pelletspannor.

Klart är att den gammla oljepannan från -66 ska ut.
Tanken är att en ny pelletspanna med bulkförråd ska in innan hösten.

Förrutom det svåra valet att hitta en favoritpanna, eller flera, så finns det svåra valet att hitta lämpliga firmor att begära in offerter från.

Eftersom jag hittills har kikat mycket på Windhager BioWin och Thermia 20+ så känns Sofia Allvärme i Bromma som en lämplig firma. Funderar även på om CS Pelletsvärme kan vara något... Någon som har erfarenheter av dessa två?

Jag skulle behöva tips på flera firmor, gärna i södra Stockholmstraken, som ni har erfarenheter av som billiga, pålitliga och duktiga och som gärna jobbar med pannor av flera märken!
Nyköpt 1plan-villa -66. Dax att byta oljepanna från -66 till pellets. Många svåra val på vägen...
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

Vi installerade med Sofia Allvärme i Maj förra året, dom var duktiga och kom tillbaks snabbt och löste dom småproblem som dök upp efter installationen.

I vintras kom dom ut 3 dagar efter telefonsamtalet och fixade ett garantifel på pannan.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
pellmå
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 09:43

Inlägg av pellmå »

Hej, det lät ju bra!

Hade ni bestämt er för en Thermia redan när ni kontaktade firman?
Diskutterade ni hur lösningen skulle se ut innan ni fick offerten?

Vet ni hur deras priser står sig mot andra firmor i området?
Tog ni in flera offerter?

Det ser ut som att de har lång erfarenhet och bara det att de finns på Internet gör att jag ser dem som en av de första jag ska kontakta när jag själv är redo.

Fick t.ex nyligen en impuls om att solceller vore ett bra komplement, men det känns inte prisvärt trots allt.
Nyköpt 1plan-villa -66. Dax att byta oljepanna från -66 till pellets. Många svåra val på vägen...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

pellmå skrev: Fick t.ex nyligen en impuls om att solceller vore ett bra komplement, men det känns inte prisvärt trots allt.
Du menar väl solfångare :?:

För solceller levererar el...... :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pellmå
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 09:43

Inlägg av pellmå »

Okey!

Jag skrev solceller som jag är van att prata om från båtvärlden. Hade inte lagt märkte till att man använder olika begrepp för uppvärmning av vatten eller produktion av el.
Nyköpt 1plan-villa -66. Dax att byta oljepanna från -66 till pellets. Många svåra val på vägen...
patrick
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: lör 13 nov, 2004 19:48
Ort: Stockholm/Tumba

Inlägg av patrick »

pellmå skrev: Hade ni bestämt er för en Thermia redan när ni kontaktade firman?
Japp.
pellmå skrev: Diskutterade ni hur lösningen skulle se ut innan ni fick offerten?
Ja, dom kom ut och kollade hur det såg ut och kollade skorstenen, vi fick sätta in nytt rör i den oxå.
pellmå skrev: Vet ni hur deras priser står sig mot andra firmor i området?
Tog ni in flera offerter?
Har inte mer koll på det än vad som finns på forumet, tycker deras pris var helt ok dock.

Vi kontaktade flera leverantörer i Stockholm, men fick bara offert från 2, det är ont om pellets installatörer här.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
per pellet
Fröträd
Inlägg: 74
Blev medlem: tis 11 okt, 2005 20:35
Ort: Järfälla

Re: Offertförfrågan i södra Stockholmstrakten

Inlägg av per pellet »

pellmå skrev:Jag skulle behöva tips på flera firmor, gärna i södra Stockholmstraken, som ni har erfarenheter av som billiga, pålitliga och duktiga och som gärna jobbar med pannor av flera märken!
Någon nytta kanske du kan ha av den här tråden:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 12f615d883
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Offertförfrågan i södra Stockholmstrakten

Inlägg av Mortel »

pellmå skrev:Hallå!

Eftersom jag hittills har kikat mycket på Windhager BioWin och Thermia 20+ så känns Sofia Allvärme i Bromma som en lämplig firma. Funderar även på om CS Pelletsvärme kan vara något... Någon som har erfarenheter av dessa två?

Jag skulle behöva tips på flera firmor, gärna i södra Stockholmstraken, som ni har erfarenheter av som billiga, pålitliga och duktiga och som gärna jobbar med pannor av flera märken!
Sofia Allvärme verkar duktiga, installatören var hos mig och tittade. Tog bilder och mätte upp pannan invändigt osv.. Kort sagt noggrann. De står som återförsäljare för både Thermia och Janfire. Försäljningsdelen kan man dock få jaga lite...

ABM Energiteknik i Täby pratade jag bara med på telefon men de säljer flera pannmärken (Janfire, Combifire, Arimax, Nibe Pellux, Focus). Killen jag pratade med var kunnig (gränsande till överkvalificerad) men det lär ju inte vara han själv som monterar anläggningen...


http://www.sofiaallvarme.se/
http://www.abm.se/energi/
BlueFlame sedan -05
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Funderar även på om CS Pelletsvärme kan vara något...
CS pelletsvärme är en 1 personers firma. Han, Calle, installerade min janfirebrännare för 1,5 år sedan. Tycker att han är trevlig och gjorde ett bra jobb. Han har varit mkt tillmötesgående då 2 elspiraler har pajjat. Allt togs på garantin och han har ställt upp även kvällstid (+ lånat ut verktyg ;-)). Jag tycker att det är en fördel att han nån i närområdet ifall nåt skulle strula...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
fritzie
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 20:04
Ort: Två mil norrväst om fjollträsket

Re: Offertförfrågan i södra Stockholmstrakten

Inlägg av fritzie »

Jag fick ett besök från en Stockholmsfirma, eftersom firman står listad som installatör för www.baxi.se produkter så bad jag att få en offert på en baxi bonus 30 panna med tillhörande pelletsbrännare och två 750 ack tankar med solslinga/vvslinga eller vvberedare. Dock ej två acktankar från Baxi eftersom de inte kommer in i huset som har 80 cm dörrar. Jag tror att jag nämnde Strömsnäs som önskemål.

Allt för att kunna växla smidigt mellan tillgång på energi såsom ved, pellets och evt briketter. Samt för att förbereda för ett senare projekt med solpaneler.

Jag fick två alternativ i olika prisklasser, båda gällde Thermia.

När jag läste bägge alternativen reste sig nackhåret när summan kom för ögonen.

Thermia pellets Biomatic med platsbyggt bulkförråd - allt omhändertaget 102 ksek
Thermia combipanna Biomix, 2 st ack 500 liter med en solslinga/vvslinga, insatsslang i nuvarande skorsten och allt omhändertaget 168ksek.

Gamla CTC Pionjären skulle ut.

Jag räknade innan på materialkostnaden för Baxi Bonus med tillbehör hos www.rinkabyror.se och kom fram till cirka 73-78 ksek.

Nu kunde jag inte kolla exakta mtrl kostnader för respektive alternativ från Thermia. Men av vad jag har läst här på forumet så är de här två alternativen i den övre prisklassen.

Så jag får fortsätta och leta en Baxi installatör för min kombination som jag vill ha, som inte tar ut en veckas installationstid för två dagars jobb. :roll:
Urkopplad olja på CTC Pionjär värmer cirka 255 kvadrat med elpatron och inte pellets :-(
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Thermia Biomatic ligger runt 75-80 tusen installerad o klar..
+plattsbyggt bulkförråd, 12-15 tusen
+slang i skorsten (ca 1500 /metern) 6meter = 9000:-

så nånstanns mellan 96 - 104 tusen kr.. Borde den kosta dig.. Ganska rimligt med andra ord tyvvär..

Den andra pannan låter ruggit dyrt.. men en modern ved anläggning är ruggit dyr (det är ju det du får jämföra med)... säkert runt i den summan som du fick..

Men ge inte upp.. ta in flera offerter (inte lätt jag vet)..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
pellmå
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 25 apr, 2006 09:43

Inlägg av pellmå »

Visst är det bra att välja en firma i närheten för att enklare kunna få service.

Däremot så misstänker jag att man får bättre/lägre priser om man anlitar någon en bit ifrån dyr-Stockholm. Frågan är bara hur långt bort. Det är ju ändå oftast bara 2 dagars jobb och det blir alltså inte så mycket resekostnader.

Har fortfarande ingen klar favoritpanna... och som sagt man måste nog välja en eller ett par innan man kontaktar någon för hembesök.

Fick "tips" på dessa från NORDIC BIOENERGY:
Talloil – Tomas Johansson
Energihantverkarna - Gunnar Avelin

Någon som har erfarenheter av dessa?
Nyköpt 1plan-villa -66. Dax att byta oljepanna från -66 till pellets. Många svåra val på vägen...
Skriv svar