Lövsugar

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!

Lövsugar

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har ca 40 ekar m.m. på och runt min tomt. Ganska mycket löv att ta hand om alltså. Så jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av lövsugar och kan komma med tips. Är det ett bra alternativ? Bra och dåliga modeller m.m.

En man bär på axeln känns tung och så får man springa och tömma ca 1 miljon gånger. En man kör omkring med känns otymplig, och dyr. Min tomt är kuperad med berg, gräsmatta, park och skog.

Alla åsikter, tankar, ideer och erfarenheter välkomnas!

Hejhej

Thomas
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

Kanske skulle ha en lövblås i stället då!? -Bara blåsa ihop de i en stor hög.
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Varför inte köra med en dammsugare och en grovis/altbergs? Om det skulle komma med stenar eller något annat tungt som du vill behålla, tillsätt vatten och ta bort löv och annat som flyter upp.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

åkgräsklippare med stor uppsamlare är ju annars suveränt till mycket
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan
Kanske skulle ha en lövblås i stället då!? -Bara blåsa ihop de i en stor hög.
Men lövsugen slår ju sönder löven också, så det tar typ 1/10, eller tom 1/16, av platsen, om man får tro reklamen. Vinden är ganska bra på att samla ihop de största mängderna i ett antal stora högar längs slänter m.m. Det är det som är en av mina funderingar, hur mycket mindre blir det egentligen. Är det sant med 1/16 som någon tillverkare säger, t.ex?
Varför inte köra med en dammsugare och en grovis/altbergs? Om det skulle komma med stenar eller något annat tungt som du vill behålla, tillsätt vatten och ta bort löv och annat som flyter upp.
Förstår nog inte riktigt hur en dammsugare + grovis skulle bli bättre än en vanlig lövsug? Hmm, du har kanske inte riktigt insett hur mycket löv det blir från 40st stora ekar.
åkgräsklippare med stor uppsamlare är ju annars suveränt till mycket
Jo, en minitraktor (snarare fyrhjulig mc går nog åt) med klipp, lövsug, snöblad och borste vore drömmen. Men det kostar multi money. Tror inte ens jag sett någon som erbjuder allt, men det finns säkert.

Ingen som har praktisk erfarenhet av lövsugar? Eller kanske tips om lämpligare forum att fråga i?

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

thomasx skrev: Men lövsugen slår ju sönder löven också, så det tar typ 1/10, eller tom 1/16, av platsen, om man får tro reklamen. Vinden är ganska bra på att samla ihop de största mängderna i ett antal stora högar längs slänter m.m. Det är det som är en av mina funderingar, hur mycket mindre blir det egentligen. Är det sant med 1/16 som någon tillverkare säger, t.ex?

Ingen som har praktisk erfarenhet av lövsugar? Eller kanske tips om lämpligare forum att fråga i?
Thomas
Jodå de slår sönder löven, men om det blir just 1/16 vet jag inte, har inte provat men mindre blir det bra mycket mindre.

Det finns ytterligare en fördel med att lövsugen "slår" sönder löven. När man sedan tömmer påsen t.ex under någon buske eller likv. så ligger "lövkrosset" kvar mycket bättre än om man bara krattade ihop löven och la det vid busken.

Men de är känsliga för hårda föremål. Eftersom allt är i plast så är maskinen känslig för typ små sten och liknande.

Har själv reparerat min lövsug nu i vinter. Själva "sughuset" eller vad man nu skall kalla den hade 2 hål och några sprickor. Jag limmade och nitade fast två stycken aluminiumplåtar invändigt, så vi får se om det håller/fungerar.

Min maskin är en Black&Decker modell 950 (tror jag). Den kan både suga och blåsa. Blåsdelen är det rejäl fart på.

Har man mycket löv så tycker jag att detta med lövsug/blås faktiskt inte är så dumt att ha. Undvik bara att suga gångar och plattor mm där det förekommer stenar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det siststa jag gör på hösten innan snön är att köra över med åkklipparen med mulitklippagregatet 2 varv så är lövet så finhackat att de är borta innan våren.. Även kvistar går fint så man behöver inte krata.. :D

Har en liten dunge med några träd i som ja aldrig bryr mej om att ta bort löven i då de försvinner rätt fort..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Roli skrev: Men de är känsliga för hårda föremål. Eftersom allt är i plast så är maskinen känslig för typ små sten och liknande.

Har man mycket löv så tycker jag att detta med lövsug/blås faktiskt inte är så dumt att ha. Undvik bara att suga gångar och plattor mm där det förekommer stenar......
Ok. Låter som de funderar ganska bra i praktiken då, samt att jag ska se mig om efter en som har vitala delar i metall, om det ens finns. Det blir svårt för mig att undvika att suga där det finns småsten m.m. Frågan är hur det går med ekollon, om det är dom eller fläktbladen som stryker med.

Hejhej

Thomas
FBKfan
Fröträd

Ekar

Inlägg av FBKfan »

40 ekar WOW! :)
Har själv 8 stora ekar på min tomt. (Har varit 15st)
För min del så är det bara kratta som gäller. Brukar ta en hel helgs arbete på hösten. Jag fyller en stor (väl trampad) traktorkärra med löven.
Då det är sådana mängder med löv från ek så känns lövblås och lövsug helt meningslöst. Att köra med gräsklipparen och ta sönder löven hjälper inte heller eftersom eklöven inte ruttnar upp som vanliga löv gör.
Jag har provat, men det funkar inte.

Skulle du mot förmodan hitta en bra metod att ta hand om löven på så vore jag väldigt glad om jag fick ta del av detta :D

Lycka till!
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
thomasx
Energiprofet!

Re: Ekar

Inlägg av thomasx »

FBKfan skrev:40 ekar WOW! :)
Nja, några av dem är lönn, björkar och böcker, men de allra flesta är ekar. :)
Skulle du mot förmodan hitta en bra metod att ta hand om löven på så vore jag väldigt glad om jag fick ta del av detta :D
Faktum är, att de löv som föll i fjol har jag totalignorerat och där de blåst till högar har ungefär undre hälften redan förmultnat till största delen. Upptäckte detta till min stora förvåning när jag nu skulle ta hand om det. Så jag har lagt det jag krattat upp i nätkomposter för att se hur det går till nästa år. Jag flyttade in för ganska precis ett år sedan.
Ett annat alternativ är att elda upp dem. En variant kan vara att köra dem genom lövsugen utan påse, och hoppas att småbitarna multnar ner i gräsmattan och sluter kretsloppet :) Det kommer kanske att bli en blandning av alla modeller för min del. Att lämpa av en del i skogen är också en möjlighet, en del av löven kommer ju trots allt därifrån.

Hejhej

Thomas
Skriv svar