Hej! har varit smygkikare på detta forum till och från i någon månad och känner mej nu manad för registrering.
Har en liten stuga i södra Dalarna med en gammal eryl (1976)kombipanna+en Janfire Flex-A (1999)som jag köpt begagnad den har gått 3 vintrar med en del driftstopp som följd : 4 kedjor till internskruven 3 elspiraler som brunnit av. Vattensystemet i min stuga har väldigt låg volym pga vattenburen värmeväxlare och därmed avsaknad av element.
detta ger många start/stopp per dygn kan detta vara boven i dramat varför jag "skjuter" så pass många elspiraler som jag gör?-den sista har bara gått 2 månader
Mvh
Gammal erylpanna från 1976 med en lynnig Janfire Flex-A
Att elspiralerna är förbrukningsvara är ju klart men inte på 2 månader....
Det är ju förvisso så att de klarar ett visst antal starter och har du många per dygn sliter det såklart.
Förstår jag dig rätt när jag läser det som om att pannan enbart ska ge VV?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej! Har kikat på en termostat från e-kontroll-Hur mycket ska man låta panntempen sjunka när man kör med sådan termostat?
Icecap: Pannan ger både tappvarmvatten och vatten till husets uppvärmning genom en värmeväxlare.
Sista gången jag köpte ny elspiral fick jag ett nytt e-prom till tändningen-men det passade tyvärr inte det var fel antal(för många) "pinnar" på det nya promet.
Har hört att det ska finnas ett för elspiralen "snällare" prom-finns det även till min antika brännare?
Jag gillar ju brännaren när den väl funkar men blir lite besviken när den krånglar...
Mvh
Jag är ganska osäker på hur det är med de gamla brännare men jag tycker att du skulle kontakta dom som gav dig prommet och berätta att det är fel typ, du kanske kan få bytt det till rätt typ. Jag vet att det finns en "snällare" variant (för el-tändningen) men inte riktigt antal pinnar osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Har nu provstartat igen (det verkar inte vara avbrott i spiralen) men precis när den ska tända efter renblåsningen så blockerar den och varnar med 3 röda blinkningar det verkar vara termokontakten
När brännaren dog sista gången så luktade den bränd elektronik- kan det vara själva kontakten som hade pajat då?
Har börjat demontera för att kolla den, återkommer när jag trasslat ur termokontakten.
Mvh
Micke skrev:Det kan vara en kabel till thermokontakten som
ligger för nära ..... höljet smälter av värmen sen
blir det kortis tyvärr
Ska kolla kablarna då det luktade riktigt skumt!
Nån som vet hur kontakten är "kopplad" kan man provköra brännaren med urkopplad/byglad termogivare i felsökningssyfte?
Någon som vet numret på det "snällare" promet till tändningen?
Har kört av några drivkedjor till doseringskruven- detta har hänt när brännaren ej har tänt och skruven bara har fortsatt mata tills det blivit tvärfullt i koppen någon som eftermonterat någon form av skydd för att undvika detta?
Många frågor blir det...
Mvh
Sådär! nu har jag bytt termokontakten-men den larmar ändå med tre blink den gamla var trasig då jag "tutade" den med multimetern-den nya gick ej ett "tuta".Har även provat med att skifta kablarna på kontakten. Går det återställa larmet på annat vis än med att bryta strömmen?
Mvh
Kan det vara elektroniken som har gått åt pipan
när elspiralen gick sönder På dom nyare
Flex-a sitter det en snabbsäkring på ena kabeln
från elspiralen för att unvika havererad elektronik
Micke skrev:Kan det vara elektroniken som har gått åt pipan
när elspiralen gick sönder På dom nyare
Flex-a sitter det en snabbsäkring på ena kabeln
från elspiralen för att unvika havererad elektronik
Elspiralen verkar intakt men den larmar direkt för termokontakt.
Innan jag bytte kontakten så larmade den när den var på väg att tända-nu med nya kontakten så larmar den direkt när man slår på strömmen till brännaren
Mvh
Hej igen! efter en trevlig sommar med elpatronen på för tappvarmvatten så har jag skickat iväg elektroniken till den lokala återförsäljaren dom hade inget kort hemma utan skulle skicka ner mitt till janfire. Kommer jag få ett helt nytt kort eller repareras mitt gamla? kommer det bli någon uppdatering? typ snällare tändning? flamkontroll? någon extra säkring?
har även (tack vare tips från er) köpt en tk1A termostat från e-kontroll och hoppas få ner antalet start/stopptillfällen. håller tummarna att det blir bra med lite ny? elektronik.
hur stor intervall ska man köra panntempen på?
Mvh