Halva priset?

Skriv svar
Joachim A
Energiprofet!

Halva priset?

Inlägg av Joachim A »

Såg detta på Oberoende värmepumpsforum.
svenske kocken(värmepumpsforum) skrev:Det innebär ju att man betalar c:a 35 öre/kwh för VP-värme det är snart uppe i halva priset för pellets och fjärrvärme
Tror ni det är en vanlig uppfatning eller är det skygglapparna som kommit på?
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag antar att du talade honom till rätta. :D 8)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Ja inte sjutton kostar pellets över 70öre/kWh ?

Fjärrvärme brukar ligga där någonstans för de flesta, finns undantag dock.

Å inte sjutton kostar VP 30öre/kWh ?

Snacka om att jämföra äpplen å päron,... å bananer å meloner med för den delen :lol: :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

jag försöker men nu betalar han bara 20 öre/kw helt plötsligt. man skulle ha hans elavtal :wink:
Thermia Biomatic 20+
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jo men visst! Alla V-pumpar har väl alltid bästa verkningsgrad dvs ger 5 kW för varje kW :lol: eller nåt. Helt oberoende av temp på framledning, returvatten och temp från brunn/markslinga. Att detta sedan innebär att hushållselen ligger orimligt högt är bara en konstig slump eller? 8)

Nåväl han kanske inte kan övertygas men det är bra om du reder ut begreppen åt andra som läser på deras sajt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Ja värmepumpmakrnaden har med sin frälsning lyckats verkligen med sin marknadsföring.
I vissa fall brukar jag säga att "man inte skall slå små barn" :? Men när man pratar värmepump så "ta dem hårt " :wink:

Hade en djup diskusion angående pumpar och verkningsgrader på ett annat forum och kunde konstatera. Det som kallas verkningsgrad är igentligen en formel för förlusten :shock:
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

själv tycker jag att det är synd att min pellets panna inte fungerar som en Värmepump.. hade varit bra..

Stoppar in en pellets och får tillbaka 3.. 8)
vad blir det för energi priser då? :wink:
som det är nu så stoppar man in 1 pellet och får 0,3% aska tillbaka..! :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Skriv svar