Avlagringar på värmeslinga

Skriv svar
ama3282
Gallringsobjekt
Kontakt:

Avlagringar på värmeslinga

Inlägg av ama3282 »

Jag får dåligt med varmvatten från min panna (Calmarpanna 9000). Har fått tipset att värmeslingan kan ha för mycket beläggningar. För att åtgärda detta kan man pumpa syra genom värmeslingan för rengöring.

Har någon testat detta och kan tipsa mig om arbetssätt.
Typ av syra?
Hyr stor volym vätska behöver man pumpa igenom för bra resultat?
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Citronsyra är lämpligt. Rengör UV (som i ultraviolett) kammare med detta i jobbet. Blandar 3kg koncentrat, torrt "pulver", i cirka 50liter vatten å låter det verka i en timme.

Skall du pumpa runt det i varmvattenspiralen så kanske 1kg i 10liters hink är lagom. Iomed att temperaturen höjs på blandningen medans du pumpar runt det så skall du akta dig för den varma citronsyran.

Den fräter ....som sagt, väldigt bra när den är sådär 50-70 grader varm. Runt 30-35 grader är mer lagom så du kanske skall låta pannan svalna lite innan du kör igång.

Får du inte tag i Citronsyra någonstans i dessa mängder så kan jag fixa det. (skicka pm).

Tilläggas kan dock att i en koppaspiral skall man nog inte köra längre än en halvtimme. Kamrarna jag rengör är utförda i Syrafast 2343 stål.

Glöm inte bort att du riskerar att få läckage i sprialen med syra rengöring, särskilt om spiralen är 20-30 år gammal.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
mrd33jay
Frö

Re: Avlagringar på värmeslinga

Inlägg av mrd33jay »

Gammal tråd men lyfter denna.
Någon som har en idé på en pump som pallar med syra?
Har testat ovan med halvlyckat resultat, pumpen börjar dock läcka ganska snabbt..
Syran tar väl packningarna antar jag.

Sedan skall det väl inte vara någon fara med koppar o syra?
Koppar strå väl emot syra vad jag förstått?

MVH
lange02
Entusiast!

Re: Avlagringar på värmeslinga

Inlägg av lange02 »

Jula har borrmaskinspump i plast. Två typer finns, båda för under hundralappen.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar