Problem med sotarn...
-
- Späd planta
- Kontakt:
Problem med sotarn...
Vid besiktning av skorsten till min pelletskamin tyckte sotarn den var för kort och för nära ett takfönster. Alltså måste jag höja den någon meter vilket medför att en liten "plattform" måste till en bit upp. Detta för att nå till mynningen och sota. Troligtvis räcker det med någon halvmeter hög från basen av skorstenen (vid yttertaket). Har någon tips på om sådana finns att köpa färdiga eller hur de ska göras. Taket är sluttande och ingen stege upp på skorstenen blir nödvändig. Skorstenen blir ca 2 meter hög från taket.
KMP-Mysinge pelletskamin.
57kvm+20kvm biyta.
57kvm+20kvm biyta.
-
- Pannrumstomte!
En bekant till mig tillverkade en åt sin svärmor. Han tog en aluminiumstege, kapade och svetsade ihop den så att den passade. Sen ett lagom grovt galler över att stå på, så var plattformen klar. Stegen gör att det blir en automatisk trappa att gå upp på plattformen på.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Re: Problem med sotarn...
Kan sotaren verkligen döma ut en skorsten för att det finns ett takfönster för nära? När det gäller längden så är väl det också tveksamt om det inte medför någon brandrisk? Det där låter lite godtyckligt, nämnde inte sotarn vilka regler han stödde sig på samt hur du måste göra för att komma rätt sida regelverket?Klättermusen skrev:Vid besiktning av skorsten till min pelletskamin tyckte sotarn den var för kort och för nära ett takfönster.
Nån som vet om de regler som gäller finns tillgängliga på nätet någonstans. Jag har två takfönster 40-50 cm ifrån en av mina skorstenar, aldrig någon som klagat på det.
Thomas
-
- Energiprofet!
Ja godtyckligheten verkar att råda om man tittar på det område jag bor i....skorstenen skall vara en meter över nock men om man tittar på verkligheten så skiljer det sig mycket mellan installationerna..
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Alltså jag fattar inte riktigt..
Skorstenen skall väl enligt reglerna vara 1 meter över taknocken, och inte 2 meter..?? Eller har jag missat något?
Eller finns det några andra, "dolda" orsaker till sotarens krav?
Och när vi satte våran senaste, så frågar jag sotaren i samband med att han är uppe på taket och provtrycker, om den är lång nog..?
"- Ja, vill du ha den så lång så är det upp till dig. För min del så behöver den inte vara längre än själva kåpan".. Vilket är cirka 60-70 cm..

Skorstenen skall väl enligt reglerna vara 1 meter över taknocken, och inte 2 meter..?? Eller har jag missat något?
Eller finns det några andra, "dolda" orsaker till sotarens krav?
Och när vi satte våran senaste, så frågar jag sotaren i samband med att han är uppe på taket och provtrycker, om den är lång nog..?
"- Ja, vill du ha den så lång så är det upp till dig. För min del så behöver den inte vara längre än själva kåpan".. Vilket är cirka 60-70 cm..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.