Combifire panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

Combifire panna

Inlägg av Grimreaper »

Funderationen är: tjänar man nått på att låta en Janfire-installatör (vvs'are som är återförsäljare) göra installationen av pannan. Det blir som jag förstått lite dyrare genom denna kille, men samtidigt kanske ett bra jobb utfört.
Skelleftebränslen tar 25.000 för pannan (tillkommer gör väl då automatisk shunt (manuell ingår), cirkulationspump och 9kw elpatron).

Dock får jag ionte köpa pannan själv om jag ska ha VVS-killen för installationen har jag för mig. Han står för delarna och ska med installation ha ca 40-45.000:- (sedan tilllkommer då brännaren NH på 24.500 (utpris)).
Känns som att man kan spara nån slant på att ta dit en vanlig rörkrökare för installationen.

VVS-killen vill också flytta expansionskärlet från taket till källaren. Är detta en så bra ide? Varför ska man behöva flytta på det?

Ska dra dit han under veckan och be han skriva en offert så man för ett mer exakt belopp..

(Om det mot förmodan skulle vara en Ske-bo här, så är det VVS-tjänst som utför installationer åt janfire pannor .. någon som har erfarenhet av denna kille?)
Magnus Olofsson
Fröträd

Inlägg av Magnus Olofsson »

Känns som att man kan spara nån slant på att ta dit en vanlig rörkrökare för installationen.

Jag tycker nog att du skall ta in anbud på att installera pannan från fler.
Anbudet som jag fått på panninstallation ligger i storleksordningen 22000. Då ingår följande:
* Nedskärning och bortforsling av gammal oljetank + ev kvarvarande olja
* Uttagning av gamla pannan.
* Nyinstallation av panna
* Nya påfyllnings- och blandningsventiler
* Ny cirkulationspump
* Nytt expansionskärl samt flytt av detta från andra våningen till källaren

Bara att skära ned gamla tanken, ta bort pannan kostar säkert några tusenlappar.
VVS-killen vill också flytta expansionskärlet från taket till källaren. Är detta en så bra ide? Varför ska man behöva flytta på det?
Menar du att expansionskärlet idag är placerat på en oisolerad vind?
Huset jag bor i har tidigare haft en läcka från expansionskärlet som är placerat på andra våningen, ca. 0,5m över den högst placerade radiatorn.

Om det är en bra ide eller inte att flytta kärlet kan egentligen bara framtiden utvisa. Själv föredrar jag att få vatten utströmmande i källaren (i närheten av golvbrunn) framför att få takisoleringen eller andra delar av boytan fuktskadad.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Ang expansionkärlet så finns det två skolor öppet eller slutet system. Du har idag ett öppet kärl på vinden (systemets högsta punkt) fördel du kommer alltid att ha ett litet tryck i systemet. Nackdel om det går sönder på vinden får du 100 liter vatten i trossbotten.

Med ett slutet system har du ett visst lufttryck (ca 0,5 bar) i exp.tanken innan du fyller systemet med vatten till ca 1,2 bar (vid maxtemp). Fördel vid läckage upptäcker du detta enklare och om allt vatten skulle läcka ut kan du relativt enkelt torka upp det. Nackdel att lufttrycket efter några år behöver justeras och att du behöver bevaka att vattentrycket håller sig inom rätt intervall. Vid för litet kärl (eller fel lufttryck) kan vattnet variera kraftigt på gr av vattnets olika volym vid olika temperaturer.

Många föredrar att ha koll själv med ett slutet system i pannrummet. Jag kommer att välja det när jag installerar min nya panna snart.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Ok, tack för infot om expansionskärlet :)

ang gamla pannan så kommer jag att plocka ut den själv (och även dra in den nya själv), för att spara nån tusing på det jobbet. (elpanna som sitter idag). Sen behöver jag få ett hål igensatt i murstocken (gammal vedeldad spispanna som ska ut) och ett nytt i höjd där pelletspannan ska in i murstocken + fylla upp med sand i kanalen. Kanske nått man kan fixa själv annars får man väl ta dit en murkarl...lär väl vara ett 5min jobb för han typ..
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Re: Combifire panna

Inlägg av Micke »

Grimreaper skrev:

Ska dra dit han under veckan och be han skriva en offert så man för ett mer exakt belopp..

(Om det mot förmodan skulle vara en Ske-bo här, så är det VVS-tjänst som utför installationer åt janfire pannor .. någon som har erfarenhet av denna kille?)
Jag har nedflyttad expansionskärl och det funkar bra :wink:
VVS-tjänst han är duktig kille :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

får jag hoppas..han e dyr iallafall.. :cry:

Ska komma i eftermiddag å lämna en offert...får se mer noga vad han tar betalt för och hur mkt :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Grimreaper skrev:Ok, tack för infot om expansionskärlet :)

ang gamla pannan så kommer jag att plocka ut den själv (och även dra in den nya själv), för att spara nån tusing på det jobbet. (elpanna som sitter idag). Sen behöver jag få ett hål igensatt i murstocken (gammal vedeldad spispanna som ska ut) och ett nytt i höjd där pelletspannan ska in i murstocken + fylla upp med sand i kanalen. Kanske nått man kan fixa själv annars får man väl ta dit en murkarl...lär väl vara ett 5min jobb för han typ..
Fixar du ut gamla pannan o ställer in den nya så ska den va installerad på ca 5-6 tim på en man vilket gör max 3000:-.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag har flyttat pannanslutningen i murstocken själv samt murat fast nya rökkanalen jag har fortfarande den gamla sotluckan kvar
varför ska du fylla en del med sand ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Ja nu har jag kollat in @Grimreapers panna och brännare :D
Det vart mycket bra :wink: Hoppas den går felfritt sen
så du kan njuta och planera hur du ska bygga förrådet :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Har redan storslagna planer :twisted:
Ska bara fundera på hur man ska lösa det med skruven.
Antingen får man ju lägga ett rör med skruv i botten å öppna ett hål där för pelletsen, eller om det går att bygga med lutningen så man kan köra in skruvröret som medföljer in i boxen helt enkelt. Vet inte om detta är en bra eller ens möjlig lösning dock.

Alternativ 3 är ju att köpa färdiga skruv+kopplingsbox som Pellistore är uppbyggd på...men jag tror dom tar runt 7000 för det...så det är ingen bra lösning ekonomiskt sett :)

edit: ska fixa uppp bilder på skönheten då allt e klart sen ;)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar