Brännare till bionet?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Gnue
Späd planta

Brännare till bionet?

Inlägg av Gnue »

en blivande pelletseldare här som undrar om man kan docka någon annan brännare till bionet än den som sitter på?
den verkar ju inte vara någon hit precis.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Finns ju dom som fått utbytt standard brännaren till en bequem 15D/20D som man ställer ner effekten på.. Tycker oxå de är synd att inte 12D brännaren har samma externskruvs lösning som 20D så att det går köra med långskruv direkt från bulkförrådet..

En fördel om man sätter en bequem 20D i bioneten är att det bara är att öka effekten om man får problem med kondens.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Gnue
Späd planta

Inlägg av Gnue »

Jo jag har hört att man kan göra just så....frågan är bara hur bra det funkar.
någon som har praktisk erfarenhet av detta får gärna höra av sig. :shock:
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

André skrev:Tycker oxå de är synd att inte 12D brännaren har samma externskruvs lösning som 20D så att det går köra med långskruv direkt från bulkförrådet..
Om inte jag missförstod Mats Larsson när han var hos mig med anledning av det numera välkända doserhusfelet så var det just en omkonstruktion av 12:an för att kunna använda en lång skruv som var anledningen till att det blev fel med doserhusen. Tanken var att använda samma doserhus för både 12:an och 15:an.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Jag var hemma hos en jobbarkompis förra veckan för att kolla på deras nya anläggning. De hade en Biona med Bequem 15D samt en acc.tank på 750 liter a'la Biosol utan panna för framtida solfångare. Det såg mycket snyggt ut och de är helnöjda (som de flesta pellets-eldare). De har inte först haft någon Bequem 12 installerad utan installatören satte in en 15D med en gång.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Gnue
Späd planta

Inlägg av Gnue »

ja det verkar som 15D är den man ska satsa på om det blir en bionet i källaren framöver.
har börjat att snegla lite på Ecotecs EcoNom 16 panna med.
alla dessa pannor och bara en källare :)
P-sson
Fröträd

Inlägg av P-sson »

Har sotat panna å brännare i dag, å startade brännaren utanför pannan.

Märkte att lutt från fläckten läcker mellan fläckt å stome.

Å då kan den ju inte städa koppen så bra :?:

E de normalt.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Skriv svar