Lagring av veden?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Montana
Späd planta

Lagring av veden?

Inlägg av Montana »

Hur är det bäst att lagra kluven ved?

Ska man helst låta den torka utomhus eller kan man ha den inomhus, tex i ett garage som man har under huset och på så vis slippa onödigt spring till en vedbod utanför?
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Du kan naturligtvis inte torka veden inomhus i garaget i källaren. :lol: Det går inte. Nej. Omöjligt, glöm det, icke, nej nej nej. NEJ, sa jag. Finns inte möjligheter!

Ved torkar man utomhus, i vind och sol. Täck uppifrån mot regn och dagg med masonitskivor, gamla plåtar eller liknande. Pressening möjligen ovanpå, men absolut INTE på sidorna, där skall vinden komma åt.

Markfukt måste man också skydda sig mot genom att få upp veden från marken. Lägg några stenar med okapade slanor uppapå så det går fritt någon decimeter.

När veden väl är torr kan du naturligtvis lägga in den i källaren. Det är praktiskt att ha ett rejält förråd inne.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag staplar min ved på Europapallar, som jag i sin tur lagt på gatstenar, som ligger på gräsmattan.
Pallarna ger en bra yta att stapla på och gatstenen gör att bottenbräderna i pallarna håller längre, samt att det blir mer ventilation under traven och att gräsmattan inte far lika illa, eftersom den inte blir lika nedtryckt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

också ska barken ned 8)
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar