Effekt förluster i heat pipe teknik?
Effekt förluster i heat pipe teknik?
Har efter samtal med wienart fått höra talas om eventuella effektförluster i heat pipe teknik + att det ska var omöjligt att byta rör efter ett antal år pga fastärgning.
Effekt förlusterna var i storleksordningen ca 20% efter bara ett par år pga av att mediet mattas ut i kondensorn. Är det någon som vet något om det här? finns det någon statistik på detta? Egna erfarenheter?
Effekt förlusterna var i storleksordningen ca 20% efter bara ett par år pga av att mediet mattas ut i kondensorn. Är det någon som vet något om det här? finns det någon statistik på detta? Egna erfarenheter?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kopparpasta ett måste för värmeväxligen ska bli optimalatt det ska var omöjligt att byta rör efter ett antal år pga fastärgning.
har hört nåt liknande ,dock från de som säljer konkurerande system har ej hittat test som skulle stödja påståendet ,Har efter samtal med wienart fått höra talas om eventuella effektförluster i heat pipe teknik
Kopparpasta är en högtemperatur fett med minimala kopperpertikler i.
När fettet är borta är koppret kvar och utgör en fysisk relativ lättbruten barriär, alltså motsvarer det att skruva ihop något med mjöl mellan och senare, när man vickar lite på den samling, ger mjölet vika och man kan demontera samlingen igen.
När fettet är borta är koppret kvar och utgör en fysisk relativ lättbruten barriär, alltså motsvarer det att skruva ihop något med mjöl mellan och senare, när man vickar lite på den samling, ger mjölet vika och man kan demontera samlingen igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Då vore det kanske vettigt att "serva" anslutningarna typ en gång om året med nytt fett?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Vet någon vilken typ av medium det är inuti Vakumrören (den som kondenserar)?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Har läst på lite. Det verkar som det finns olika typer av vakumrör(heatpipe), vissa har dubbla glas i ytterhöljet emellan dessa befinner sig vakumet. det betyder att absorbator stripen ligger i en luftmassa skyddad utifrån av vakumet. Idessa typer kan det finnas risk för ärgning och liknande prylar. Däremot vart jag konfys över att dom pratade om att mediet var vatten
. detta var då rör av typen äkta vakum.
Frågan kvarstår dock, är det någon som har erfarenhet av detta så låt oss få veta.

Frågan kvarstår dock, är det någon som har erfarenhet av detta så låt oss få veta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Man använder ofta kopparpasta på skruvar och muttrar till avgasgrenrör på förbrännings motorer. Där blir det uppenot 800 grader och det underlättar alossa ett skruvförband som smörjts med kopparpasta.Med den förklaringen verkar inte kopparpasta vara helt lämpligt i detta sammanhang. Kopparpulver(utan fett) mellan två kopparytor kan rimligen inte förhindra ärgning. Detta naturligtvis beroende hur lång tid det tar för uttorkning och hur långt det är mellan rörbyte.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1006
- Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
- Ort: Traryd
Fast i detta fallet är det kanske främst värmeöverföringen man är ute efter. Till mina solpaneler levererades en tub kiselfett per panel. En tub räckte till mer än mina tre paneler, så jag kan fetta in både det ena och det andra nu...
Sätter jag kopparpasta på skruvarna till sotluckorna på pannan, så sitter det kvar överallt utom på den understa luckan. Den sitter precis efter sekundärkammaren, där det ska vara runt 850°C, när det brinner optimalt. Ibland är det kanske ännu varmare?
I bilen stämmer uppgiften säkert. Jag har sett en uppgift från Volvo om att temperaturen runt avgasventilerna på min Volvomotor kan ligga på 1000°C, när motorn går för fullt. Det hinner väl svalna lite ut i grenröret.
Sätter jag kopparpasta på skruvarna till sotluckorna på pannan, så sitter det kvar överallt utom på den understa luckan. Den sitter precis efter sekundärkammaren, där det ska vara runt 850°C, när det brinner optimalt. Ibland är det kanske ännu varmare?
I bilen stämmer uppgiften säkert. Jag har sett en uppgift från Volvo om att temperaturen runt avgasventilerna på min Volvomotor kan ligga på 1000°C, när motorn går för fullt. Det hinner väl svalna lite ut i grenröret.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.