Baffel-plåt ctc 171B
Baffel-plåt ctc 171B
tjena! jag undrar om nån vänlig själ har/kan fixa kort på hur baffelplåten skall sitta i pannan?
eller kanske har en utförlig förklaring.
tack på förhand!
eller kanske har en utförlig förklaring.
tack på förhand!
Senast redigerad av Hazer den fre 14 apr, 2006 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Stor entusiast!
Oftast på dessa baffelplåtar är det ett litet hål som skall vara utåt.Obs.Det finns även plåtar som inte har hålet,men dom är få.
Plåten skall sedan ligga på insidan i den övre luckan, så att den vilar på kanten innanför eldstads luckan, så att den blockerar eldstadens överdel,så att rökgaserna styrs mot sidorna i eldstaden.
Denna plåt är enbart gjord för oljeeldning.
P.s Har du fått dit plåten rätt skall du kunna se hyllan i toppen i eldstaden
med dom stående platt järnen ovanför baffelplåten.
Plåten skall sedan ligga på insidan i den övre luckan, så att den vilar på kanten innanför eldstads luckan, så att den blockerar eldstadens överdel,så att rökgaserna styrs mot sidorna i eldstaden.
Denna plåt är enbart gjord för oljeeldning.
P.s Har du fått dit plåten rätt skall du kunna se hyllan i toppen i eldstaden
med dom stående platt järnen ovanför baffelplåten.
-
- Stor entusiast!
Du kan prova. Med en rätt justerad pelletsbrännare kommer det nog att fungera.Går det inte är det ju bara och ta ut plåten.Hazer skrev:man behöver kanske inte plåten när man skall elda med pellets?
I denna panna tycker jag att du skall välja en pelletsbrännare som brinner frammåt.
Uppåt riktad låga i denna panna fungerar inget bra,lågorna från pelletsbrännaren brinner då rakt ut i skorstenen,samt att lågorna kommer att brinna mot kanten som är i pannans överdel i eldstaden.
En låga från en pelletsbrännare får aldrig nudda kylda ytor i en pannas eldstad.
Men du är säkert medveten om att det finns bättre pannor än CTC-171 att elda pellets i.
jag har tänkt mig en Viking Bio från Värmebaronen. den har ju framåtbrinnande låga. har ringt runt lite o hört vilken installatörerna rekommenderar o det är i de flesta fall denna brännare. enda nackdelen med att elda i en 171:a är att det inte finns så mycket plats för aska....
har logaritmen några fler?
har logaritmen några fler?
-
- Stor entusiast!
Logaritmen har full koll!!!
Du kan titta på Pellex-21 eller Ulma-2000.
Vi tar en till också Eurofire.
Detta är mycket bra pelletsbrännare..
Men stirra dig inte blind på detta.
Du kommer att bli helt nöjd med viking-bio.
Anlitar du bra installatörer kommer allting att ordna sig.
Glad Påsk!!
Logaritmen..
Du kan titta på Pellex-21 eller Ulma-2000.
Vi tar en till också Eurofire.
Detta är mycket bra pelletsbrännare..
Men stirra dig inte blind på detta.
Du kommer att bli helt nöjd med viking-bio.
Anlitar du bra installatörer kommer allting att ordna sig.
Glad Påsk!!
Logaritmen..