Byte Termokontakt Janfire Flex -a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
bluedragon
Ungskog

Byte Termokontakt Janfire Flex -a

Inlägg av bluedragon »

Ja det var ju inte som återförsäjaren sade:
- Bara och lossa den högra plåten och sedan byta kontakten.

Jag har en -98 (beiga/gula) modellen.

Och på den så är hela ytterskalet en plåt, höger och vänster sida samt botten.
Jag fick först lossa den bakreplåten, inga problem. Sedan lossade jag dom fyra bultarna som håller fast resten av höljet.

Samtliga elkontakter i styrboxen lossades samt den gula givaren i nedfallsröret.

Överdelen lossade automatiskt när dom 2 övre bultarna togs bort, men det var lite böjande och knixande innan jag fick loss resten av plåthöljet.

När allt detta var bortplockat så såg jag termokontakten som sitter högst upp på nedfallsröret, den delen som skruven sitter i som matar pellets till koppen.
Och termokontakten är popnitad inifrån så det var bara att plocka loss det röret med.
Sagt och gjort, ut med röret i garaget, knipsade loss popnitarna och monterade den nya termokontakten, sedan var det bara att bygga tillbaks allt igen ;-)

Så nu snurrar allt igen och det är varmt och gott i huset.

Mitt facit på utbytes grejer sedan hösten -98:
I början var det lite barndomsfel så eeprom och elspiral byttes 2 ggr,samt en rosterplåt som blev skrot, ingick i garantin.

Sedan har jag bytt elspiral 2 ggr till, 1 rosterplåt, hela kretskortet, termokontakten, samt 2 kedjor.

Tycker det är helt ok med tanke på att Janfire bjudit på dom första grejerna samt kretskortet som tydligen varit inkorrekt hela tiden.

Är helnöjd med deras service och kommer definitivt köpa en Flex till när denna skurit ihop totalt, men ajg tänkte pina de några år till ;-)

/Mvh Bluedragon
Janfire NH 2007
CTC 1100 Komplett
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Byte Termokontakt Janfire Flex -a

Inlägg av Newlund »

bluedragon skrev: Mitt facit på utbytes grejer sedan hösten -98:
I början var det lite barndomsfel så eeprom och elspiral byttes 2 ggr,samt en rosterplåt som blev skrot, ingick i garantin.
Sedan har jag bytt elspiral 2 ggr till, 1 rosterplåt, hela kretskortet, termokontakten, samt 2 kedjor.
/Mvh Bluedragon
Hej
Mitt facit för samma brännare från -98:
1st kedja
1st prom för skonsammare start
3st elspiraler

Varför byttes hela kretskortet på garanti? Har inte gjorts på min...
Vilket fel orsakade termokontakten?
Hej hopp// Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar