Ny bil
Säger bara: Ingen fård på våran gård!!
Såg en ford Ka häromdan. Å det var den rostigaste syn jag sett på länge. Kanske har dom bättre rostskydd på sina större modeller? Sen blev man ju rädd när man såg hur inkompetenta dom verkar vara på Kindwalls, fords märkesverkstad (insider TV3). He he, skit i bromsarna, lura på dom nya navkapslar i stället! Det är ju en av dom viktigaste punkterna på en service
Jag är glad toyotaägare jag.... Nån som vill köpa?
Såg en ford Ka häromdan. Å det var den rostigaste syn jag sett på länge. Kanske har dom bättre rostskydd på sina större modeller? Sen blev man ju rädd när man såg hur inkompetenta dom verkar vara på Kindwalls, fords märkesverkstad (insider TV3). He he, skit i bromsarna, lura på dom nya navkapslar i stället! Det är ju en av dom viktigaste punkterna på en service

Jag är glad toyotaägare jag.... Nån som vill köpa?
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
Näää nu måste du skoja ..hehee att en V70 2.4 140 med ATOMAT skulle vara piggare än en Mondeo V6 på 170 hkEric Hjalmarsson skrev:V6 har bara 170 hk. (Om man inte väljer en 05-06 som har en 3 liters v6) vilket blir lite med Aut. Den känns faktiskt slöare än V70 2.4 140 med Aut.
/E

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
-
- Lärjunge!
Du har nog rätt. Dock var det en subjectiv bedömning. (När jag provkörde Mondeon så klev jag rakt in i en s60 2.4 140 Aut.) Kan inga siffror, men känslan var att mondeo var segare. Det kan ha varit att jag inte var helt överrens med mondeons automatlåda, och sen kan ju s60 var lite lättare än v70 (Fast det vet jag inte heller med säkerhet).notti skrev:Näää nu måste du skoja ..hehee att en V70 2.4 140 med ATOMAT skulle vara piggare än en Mondeo V6 på 170 hkEric Hjalmarsson skrev:V6 har bara 170 hk. (Om man inte väljer en 05-06 som har en 3 liters v6) vilket blir lite med Aut. Den känns faktiskt slöare än V70 2.4 140 med Aut.
/E..heheeeee vridmomentet Ford V6 har kan man inte få med Volvo V70 2.4 samt att det är faktiskt 30 hk mer i Mondeo V6 ..och jag är rätt säker på att V70 blir rejält efter Mondeo V6 på 0-100 och även på 402meter ..och till det måste jag oxå säga att med stor säkerhet så väger Volvo V70 flera hundra kilo mer än Mondeon ..och detta med hk/kilo är ett bra sätt att veta hur snabb en bil är ..heheee allt talar imot din påstående.
Frågan är dock. Om Mondeon ÄR snabbare men Känns långsammare. Vad är viktigast?

SKall se om batteriet i datorn räcker till att söka reda på Nm / Vikt / 0-100 siffror.. Återkommer,.
V70 är lättare! Samma Vridmoment (Eftersom jag inte ill-varvar) ger ett litet övertag till V70:n..
s60 har en tjänstevikt på 1550kg
--> EDIT
Volvo V70 2,4 (140)
Pris: 258.900 kr inkl bl a förarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås,
luftkonditionering, elektronisk startspärr.
Motor: Rak 5-cyl, 2 435 cm3, 140 hk vid 4 500 varv/min, vridmoment 220 Nm vid 3 750 varv/min.
Förbrukning: 0,90 l/mil.
Acceleration: 0–100 km/tim på 10,5 s.
Toppfart: 205 km/tim.
Längd/bredd/höjd: 471/180/149 cm.
Tjänstevikt: 1.556 kg. Last 544 kg.
Bagageutrymme: 485/1 641 liter.
Kategori: Stora mellanklassen
Pris: 224 500 kr
Bränsleförbrukning: 10,0 liter per 100 km.
Tankrymd: 58,5 liter.
Motor: Sexcylindrig V-motor. 24 ventiler och 2495 cc. Elektronisk insprutning (SEFI) och Levanta motordata. Elektroniskt fördelarlöst tändsystem.
Växellåda: 5-växlad manuell.
Effekt: 170 hästkrafter vid 6 000 rpm.
Vridmoment: 220 Nm vid 4 250 rpm.
Prestanda: 0-100 km/tim på cirka 9 sekunder. Toppfart cirka 220 km/tim.
Längd x bredd x höjd: 4 804 x 1 931 x 1 481 mm.
Axelavstånd: 2 754 mm.
Tjänstevikt: 1 567 kg.
Släpvagnsvikt: Max 1 800 kg.
Vändcirkel: uppgift saknas.
Bagageutrymme: 540-1 660 liter (enligt VDA).
-
- Lärjunge!
Eric Hjalmarsson skrev:Du har nog rätt. Dock var det en subjectiv bedömning. (När jag provkörde Mondeon så klev jag rakt in i en s60 2.4 140 Aut.) Kan inga siffror, men känslan var att mondeo var segare. Det kan ha varit att jag inte var helt överrens med mondeons automatlåda, och sen kan ju s60 var lite lättare än v70 (Fast det vet jag inte heller med säkerhet).notti skrev:Näää nu måste du skoja ..hehee att en V70 2.4 140 med ATOMAT skulle vara piggare än en Mondeo V6 på 170 hkEric Hjalmarsson skrev:V6 har bara 170 hk. (Om man inte väljer en 05-06 som har en 3 liters v6) vilket blir lite med Aut. Den känns faktiskt slöare än V70 2.4 140 med Aut.
/E..heheeeee vridmomentet Ford V6 har kan man inte få med Volvo V70 2.4 samt att det är faktiskt 30 hk mer i Mondeo V6 ..och jag är rätt säker på att V70 blir rejält efter Mondeo V6 på 0-100 och även på 402meter ..och till det måste jag oxå säga att med stor säkerhet så väger Volvo V70 flera hundra kilo mer än Mondeon ..och detta med hk/kilo är ett bra sätt att veta hur snabb en bil är ..heheee allt talar imot din påstående.
Frågan är dock. Om Mondeon ÄR snabbare men Känns långsammare. Vad är viktigast?
SKall se om batteriet i datorn räcker till att söka reda på Nm / Vikt / 0-100 siffror.. Återkommer,.
--> EDIT
V70 är lättare! Samma Vridmoment (Eftersom jag inte ill-varvar) ger ett litet övertag till V70:n..
s60 har en tjänstevikt på 1550kg
--> EDIT igen
Såg just att mondeon är ca:1.5 s snabbare till hundra. Nu gjorde jag inget sådant test med ngn av bilarna...
Volvo V70 2,4 (140)
Pris: 258.900 kr inkl bl a förarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås,
luftkonditionering, elektronisk startspärr.
Motor: Rak 5-cyl, 2 435 cm3, 140 hk vid 4 500 varv/min, vridmoment 220 Nm vid 3 750 varv/min.
Förbrukning: 0,90 l/mil.
Acceleration: 0–100 km/tim på 10,5 s.
Toppfart: 205 km/tim.
Längd/bredd/höjd: 471/180/149 cm.
Tjänstevikt: 1.556 kg. Last 544 kg.
Bagageutrymme: 485/1 641 liter.
Kategori: Stora mellanklassen
Pris: 224 500 kr
Bränsleförbrukning: 10,0 liter per 100 km.
Tankrymd: 58,5 liter.
Motor: Sexcylindrig V-motor. 24 ventiler och 2495 cc. Elektronisk insprutning (SEFI) och Levanta motordata. Elektroniskt fördelarlöst tändsystem.
Växellåda: 5-växlad manuell.
Effekt: 170 hästkrafter vid 6 000 rpm.
Vridmoment: 220 Nm vid 4 250 rpm.
Prestanda: 0-100 km/tim på cirka 9 sekunder. Toppfart cirka 220 km/tim.
Längd x bredd x höjd: 4 804 x 1 931 x 1 481 mm.
Axelavstånd: 2 754 mm.
Tjänstevikt: 1 567 kg.
Släpvagnsvikt: Max 1 800 kg.
Vändcirkel: uppgift saknas.
Bagageutrymme: 540-1 660 liter (enligt VDA).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Är det ny bil så kolla upp om det kan va ide med diesel nu då skatten sänks o partikel rabbaten på 6000:- införs..
Tex Audi a6 tdi har/får brytgränsen redan vid 840 mil jämfört med bensinaren med nya skatten..
Min passat har jag kört på 0,536l/mil i snitt på dom 12000 mil den rullat..

Tex Audi a6 tdi har/får brytgränsen redan vid 840 mil jämfört med bensinaren med nya skatten..
Min passat har jag kört på 0,536l/mil i snitt på dom 12000 mil den rullat..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Köpte en begagnad Peugeot 406 på Wallesch bil i Borås.
Nöjd med bilen så länge den höll... Ca 5 veckor...
På väg till BB tappade jag ljuddämparen, mycket kort därefter hördes det missljud i framvagnen, fjäderbenslagringen på båda sidor var kass dessutom upptäckte jag att ett hjullager var kasst.
Då Wallesch skiter i mig som kund, och uppenbarligen konsumentköpslagen också, så går det hela iväg till ARN vilken dag som helst....
På väg till BB tappade jag ljuddämparen, mycket kort därefter hördes det missljud i framvagnen, fjäderbenslagringen på båda sidor var kass dessutom upptäckte jag att ett hjullager var kasst.
Då Wallesch skiter i mig som kund, och uppenbarligen konsumentköpslagen också, så går det hela iväg till ARN vilken dag som helst....
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Hmmmm, bara att beklaga. Har en kompis som är bilmek. Han får alltid en konstig rynka i pannan när man pratar om franska bilar....Juggernaut skrev:Köpte en begagnad Peugeot 406 på Wallesch bil i Borås.
Hoppas att nytillskottet från BB håller bättre kvalitet

Hoppas att bilskrotefirman får på

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Chevrolet Caprice (gamla modellen 77-91), fina utrymmen, fint muller, relativt snåla, busbilliga i inköp och reservdelar, kan inte bli mycket bättre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Konsumentvägledaren i kommunen såg ingen möjlighet för honom att vinna i ARN.
Direkt från lagen:
20§
Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet.
Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.
20a§
Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553).
De två styckena i fetstil kan gäller ju allt som man köper av företag.
Oavsett vad säljaren hävdar har man ALLTID ett års garanti, de sex senare månaderna skall man dock kunna bevisa som kund att felet fanns vid försäljningen. Det taskiga är då för säljaren som ska bevisa att felen som uppkommer under de sex första månadrena inte fanns vid leveransen.
Direkt från lagen:
20§
Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen beskaffenhet.
Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.
20a§
Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553).
De två styckena i fetstil kan gäller ju allt som man köper av företag.
Oavsett vad säljaren hävdar har man ALLTID ett års garanti, de sex senare månaderna skall man dock kunna bevisa som kund att felet fanns vid försäljningen. Det taskiga är då för säljaren som ska bevisa att felen som uppkommer under de sex första månadrena inte fanns vid leveransen.
Det var det värsta......
Nu är det ju grejer som säljaren borde fixa utan prut. Inga fel som gör bilen till ett "dåligt" köp om de fixas av säljaren. Värre är ju när växellådor krånglar eller kamremsbyten å sånt inte deklareras rätt så att man får ventilhaverier efter 1500mil....och "garantin" gått ut
.
Nu när det går vidare till ARN så borde du kunna stöta på säljaren IGEN och be honom fixa till felen.
Ett tips.... om du vill att någon som "kan bilarna" skall gå över den och ge dig en uppfattning om ifall du skall avsäga dig den HELT eller få den fixad (kan ju vara en jädra mökbil, såna finns av alla fabrikat...). Gå till http://www.peugeot-sport-club.com/forum/ Och fråga om någon vill hjälpa dig med detta. Många där har JÄRNKOLL på peugeot av naturliga skäl
Nu är det ju grejer som säljaren borde fixa utan prut. Inga fel som gör bilen till ett "dåligt" köp om de fixas av säljaren. Värre är ju när växellådor krånglar eller kamremsbyten å sånt inte deklareras rätt så att man får ventilhaverier efter 1500mil....och "garantin" gått ut

Nu när det går vidare till ARN så borde du kunna stöta på säljaren IGEN och be honom fixa till felen.
Ett tips.... om du vill att någon som "kan bilarna" skall gå över den och ge dig en uppfattning om ifall du skall avsäga dig den HELT eller få den fixad (kan ju vara en jädra mökbil, såna finns av alla fabrikat...). Gå till http://www.peugeot-sport-club.com/forum/ Och fråga om någon vill hjälpa dig med detta. Många där har JÄRNKOLL på peugeot av naturliga skäl

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
-
- Lärjunge!
- Kontakt:
Var på chefen på företaget som äger Wallesch idag och han var väl inte munter för att jag ringde till honom...
Förklarade läget och att jag inte fått något bud från säljaren som jag ansåg vara seriöst eftersom han hittills har erbjudit 20% på delarna. Han tyckte iofs att en split 50/50 är ju i alla fall rimligt i sådana här fall. Jag tänker kräva 75% av dem i morgon om de ringer (de har ju hittills aldrig ringt så varför skulle de göra det nu?). På fredag blir det ARN...
Förklarade läget och att jag inte fått något bud från säljaren som jag ansåg vara seriöst eftersom han hittills har erbjudit 20% på delarna. Han tyckte iofs att en split 50/50 är ju i alla fall rimligt i sådana här fall. Jag tänker kräva 75% av dem i morgon om de ringer (de har ju hittills aldrig ringt så varför skulle de göra det nu?). På fredag blir det ARN...