Börjar få in anbud...

Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Stugsittaren skrev: Jag fick bidrag för en biomatic (men det var inget problem att byta till annat så länge den också var p-märkt). Om du vid själva konverteringen byter panna och brännare skall de bägge tas med, men eftersom 14000 / 30% blir ca 46700 får du inget bidrag för kostnader över det. Om man köper installationen på vanligt sätt blir det ungefär samma som pannans kostnad, så på det sättet kan man säga att du inte får bidrag för pannan.
Så du fick bidrag trots att den inte är installerad? Interesting... :shock:

Nä, jag förstår att bidraget har ett tak, dvs kostnader över 46700 får man inget bidrag för. Vad jag ville säga var att också pannan är bidragsberättigad, förutsatt P-märkning eller handlingar för godkända utsläppsnivåer osv.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Barsk skrev:Så du fick bidrag trots att den inte är installerad? Interesting... :shock:
Jo det första preliminära beskedet har kommit, resten skall jag skicka in efter installationen (med fakturor och sånt). Först därefter kan jag någon gång i framtiden få ut slantarna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Silkemannen
Gallringsobjekt

Inlägg av Silkemannen »

Inom ett par dagar så skall jag även få offerter på bland annat Biomatic 20+ och Janfire Integral. Samma röris skall även räkna på VB:s Comet.
Samma förutsättningar som tidigare med eljobb, allmänt rörpill och tankjobb alltså.
Skall bli intressant! :D

Denne röris förespråkade varmt Janife. Hade det själv, men var inte alls negativ till de andra fabrikaten. Han menade att kvalitet kostar, och det innebär också att man i slutänden, trots högt pris, tjänar in merkostnaden på driftsäkerhet, servicebehov osv.

Hoppas han har rätt...
____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
Silkemannen
Gallringsobjekt

Inlägg av Silkemannen »

Tja, nu kan man väl säga att det äntligen är bestämt!

Fick in ett par offerter till, på bland annat Thermia Biomatic +20, KMP UNO, VB Comet samt Janfire Integral.
Priser för komplett installation, exklusive tankdemontering i nämnd ordning; 78925:-, 74050:-, 73300:- samt 77925:-.

Fick talat en gång till med installatörten som hade CTC på sin meny. Priserna justerades lite grand neråt på såväl CTC EcoFlex som VB Comet.
Komplett med "allt" inkl. tankdem.; 78700:- samt 77300:-.

Nå, vad blev det då!??!

Jo, pannan den blev GRÖN! :wink:

Tyvärr kan jag inte få den inmonterad förrän om 14 dgr...
Hoppades på lite snabbare "handläggningstid" pga. oljan så gott som sinat i tanken... Får väl koppla in en 25 liters dunk brevid som stöd.
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Silkemannen skrev: Fick talat en gång till med installatörten som hade CTC på sin meny. Priserna justerades lite grand neråt på såväl CTC EcoFlex som VB Comet.
Komplett med "allt" inkl. tankdem.; 78700:- samt 77300:-.

Nå, vad blev det då!??!

Jo, pannan den blev GRÖN! :wink:
Dvs en CTC Ecoflex? För 78700:- ?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Silkemannen
Gallringsobjekt

Inlägg av Silkemannen »

Barsk skrev:Dvs en CTC Ecoflex? För 78700:- ?
Ja, en komplett installation med i stort sett allt i rörväg, eldragning från elcentral, tankdemontering, injustering osv...

Enligt vad jag förstått/läst mig till så är det inte ett helt oävet pris. Jag antar att du reagerar på priset som skulle vara i högsta laget?! Rätta mig om jag har fel.

Jämför man med de andra offerterna jag fått så är det ett "normalt" pris.
Normalt men dyrt. Allt är dyrt tycker jag... :wink:
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Silkemannen skrev:
Barsk skrev:Dvs en CTC Ecoflex? För 78700:- ?
Ja, en komplett installation med i stort sett allt i rörväg, eldragning från elcentral, tankdemontering, injustering osv...

Enligt vad jag förstått/läst mig till så är det inte ett helt oävet pris. Jag antar att du reagerar på priset som skulle vara i högsta laget?! Rätta mig om jag har fel.

Jämför man med de andra offerterna jag fått så är det ett "normalt" pris.
Normalt men dyrt. Allt är dyrt tycker jag... :wink:
Nä, priset är i nivå med det jag fick: 76.500:- exklusive tankdemontering.
Så det är jämförbart. Men jag har inte prutat det priset än. :wink:
Det man kan säga är väl att jämfört med Thermian som är sisådär 5.000 dyrare utan shunstyrning och kanske 8.000 inklusive shuntstyrning, så kanske du hade kunna pressa CTC-installatören något. Men det är ju olika snubbar vad jag förstod så det kanske inte hade gett nåt.
Priset verkar helt Ok i sammanhanget. Du kan fortsätta sova gott. :D
ralphot
Späd planta

Inlägg av ralphot »

Jag talade med en snubbe på Kungälvs Rör som bara sysslar med värmepanne-projektering och han har varit med och konstruerat brännaren som sitter i CTC EcoFlex. Han påstår att eftersom pannan dels är bekväm beträffande uraskning och rengöring dels är uppåtbrinnande och är speciellt konstruerad för pellets gör den till en mycket bra panna. En panna som Joker eller Comet är som tidigare sagts gamla oljepannemodeller som är avpassade för olja.

Oljelågan har den egenskapen att det är lågan som har mest värmeinnehåll, pelletslågan har minst värmeinnehåll. I pelletsförbränningen är det rökgaserna som ger den mesta energin och därför är det viktigt att pannan är avsedd för det. Därför har en oljepanna med pelletseldning inte så hög verkningsgrad och rökgaserna värmer bara kråkorna och bränner upp skorstenen.

Ungefär så fick jag det förklarat för mig!

Killen ifråga kommer hit den 24 apr för att börja skissa på vår installation!

Ralph
Gallringsobjekt

Inlägg av »

GoForIt Pellets skrev:
Silkemannen skrev:Tja, jag känner väl också att Joker och Comet är lite väl "gamla" och dessutom uppsminkade oljepannor. En ren pelletspanna borde ju vara effektivare än dessa (tänker på CTC:n).

Att också EcoFlexen är modernare märks ju på bekvämlighetsfaktorerna med större asklåda etc. Ett bekvämare alternativ alltså. Men dyrare...
Enl. rörisen så skulle EcoFlexen vara ca 10-15 % effektivare än paketet med Cometen (samma röris på både Cometen och CTC:n).
Då borde ju den högre kostnaden för inköp vara ekonomiskt försvarbart?!

Som sagt här ovan verkar ju valet mellan Comet eller EcoFlex vinnas av EcoFlex. :)
Det som talar emot är ju priset.

Jag har tummen rätt centralt placerad i handflatan när det gäller detta, så jag överlåter det mesta till "de som vet vad de gör". Jag tänkte däremot demontera oljetanken själv och därmed tjäna ca 5000:-.

Att fackfolk tar bra betalt för sina tjänster är ju bekant, men i detta fallet så har jag hört mycket gott om berörd "röris". Skulle nått behövas hjälp med i efterhand så är det aldrig några problem (några här på området som nyttjat samma röris).

Totalkostnaden för CTC-paketet kanske verkar högt vid första anblicken, men med tanke på vad som måste göras i min källare så kanske det inte är så avskräckande i alla fall...
De 82' innefattar ju elektriker, tankdemontering, bortforsling av gammalt "skrot" och... tja det som behövs för en komplett fungerande anläggning.
Sågar jag dessutom ner tanken själv så kommer jag ju liiite billigare undan.

Verkar som om jag redan bestämt mig... :?
Nja, jag vet inte.

Varför en röris rekommenderade Joker, och en annan Comet blev jag inte riktigt klok på.
Varför skulle jag välja Comet före Joker? Är inte Joker en "snikvariant" av Comet?

Dessa frågor!!!! :shock:

Nåja, jag väntar på ett par offerter till där bland annat Nibe, Baxi och även Thermia (om jag får tag på Thermia-gubben i morgon) ingår.
Väntar med förtjusning/förskräckelse. Bara mer beslut att ta. Ångest.... :wink:
Att jag är en anhängare av Värmebaronen behöver jag väl knappast upprepa. JOKER och COMET är trygga, och väl beprövade val. Askutrymmet är åter igen inget problem att blåsa upp tycker jag. Det som styr underhållet är ändå rengöringen av brännaren. Att då samtidigt suga ur askan i pannan tar max 30 sekunder. För askutrymmets skull, skulle jag utan problem kunna köra brännaren i över en månad under högsäsong.

Att inte en del rörisar vill sälja Värmebaronen (så med den vi köpte av också) beror nog ibland på ren krass ekonomi. Värmebaronen är inte så generösa med extra rabatter, bonusar etc.

Vad gäller demonteringen av oljetanken, så skulle jag inte komma på idén att göra det själv. Mycket jobb (flera dagar hos oss..), skitigt, tungt och dant. Och sedan måste mycket iväg till miljöstationen, med efterföljande avgifter etc.

Som många skrivit tidigare så är det viktiga att anlita en installatör som kan sin sak, och kan ge referenser på det.

JOKER och COMET är ju i grunden identiska. Det som tillkommit på COMET är styrning och lite extra effekt i elpatronerna. Vår röris föreslog också JOKER istället för COMET. Motiveringen var att det inte var värt extrakostnaden. Vårt system med JOKER och Thermomatic CBJ fungerar mycket bra idag.
Hej.
Vad gäller valet av brännare håller jag helt och hållet med några av tidigare debattörer - välj någon som har kunnig representation i närheten. När det gäller val av panna kan detta göras mer oberoende av avståndet till leverantören, men kolla bara att den tilltänkte rörmokaren befattar sig med en panna han inte fick sälja själv (vilket märkligt nog inte är självklart - de verkar inte ens ha kommit på iden att kompensera sig med en högre timkostnad i stället för att sko sig på materialet).

Även när det gäller valet av panna vill även jag hålla med ovanstående och påstå att i de flesta fall styrs underhållet av brännaren, och i de fall brännaren har långa underhållsintervall, av en modern pannas tubrör - m. a. o. endast i sällsynta fall av pannans askutrymme (t. ex. CTC 1100 och liknande.

Om både pengar och bekvämlighet är viktigt föreslår jag att du tittar på en pelletspanna med stort askutrymme och automatisk/enkel manuell sotning av turbulatorer/tubrör - typ Peltec 17 och 35 (se www.peltec.nu).

Beträffande ett tidigare inlägg om att uppåtbrinnande brännare skulle ge mindre aska, skulle jag vilja sätta ett stort frågetecken för detta. Min erfarenhet av eldning med horisontalbrinnande brännare i 10 års tid är att det blir ungefär 0.5-1% (vikt) aska, vilket stämmer mycket bra med det teoretiska antagandet. De gånger det har blivit mer har detta berott på kraftig obalans i luft-/bränsle-blandningen (vilket syns tydligt på att det är oförbränd pellets i sakan). Jag vill påstå att det skulle ha blivit samma problem i en uppåtbrinnande brännare i ett sådan läge, och i normalfallet har nog även dessa svårt att komma undan naturlagarna - d. v. s. att träbränsle ger 0.5-1% aska. Däremot slipper man välja panna efter brännare, om man valt en hor. brinnande brännare, då i stort sett alla pannor klarar dessa. Vidare så nyttjar man även pannans konvektionsdelar i förbränningsutrymmet med en sådan, vilket i många fall inte blir fallet med en uppåtbrinnande brännare, då lågan slår rätt in i tubrören.

Även när det gäller brännare kan man ju medvetet undvika vissa uppåtbrinnande brännare som mer liknar en "Moraklocka" än en uppvärmningsutrustning. Sannolikheten för stillestånd minskar inte precis av en onödigt komplex utrustning.

Vad gäller verkningsgrader i pannor, styrs denna till största delen av rökgastemperaturen, vilket bör finnas angivet. Naturligtvis även om det är möjligt att i din installation är möjligt att ha den rökgastemperaturen. Det i sin tur styrs av pelletseffekt som den provats med, vilken skorsten du har (plåt, murad och isolering). Ett riktvärde är att en isolerad plåtskorsten klarar sig med 120°C ut från pannan och en murad med 150-200°C från pannan. Allt över detta kan vara för "vissa svarta flygfän".

Förövrigt är 4 000 - 5 000 kr (inkl. moms) i normalfallet berättigat för det omständiga jobbet att demontera en oljetank. Tömma, sanera, ventilera, demontera (skära ner), kånka iväg och dessutom deponera. Plus att du skall ha ett skrotningsintyg när allt är klart - kan vara tveksamt att skriva åt sig själv...

Lycka till!
Hälsningar, pa.