Ny bil

Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Ny bil

Inlägg av Juggernaut »

Goddag alla...
Ska byta bort min Vectra kombi mot en annan kombi.
Mina krav är att bilen får kosta runt 80-90000 och ha ett rymligt baksäte, så att en vuxen kan sitta bekvämt bak (barnstol fram). Tittade på en volvo 945:a och den var ju bra bortsett från det att man satt med huvudet i taket...
Är det någon som har förslag på en annnan i denna prisklass?
Funderat på en Renault Laguna -00 men har hört om problem med el och motor på dessa har någon erfarenheter av Lagunan?
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Jag gillar Passat variant och Audi A6.
Kanske någon av dem skulle vara ett alternativ
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
bax
Fröträd

Re: Ny bil

Inlägg av bax »

Juggernaut skrev:Har någon erfarenheter av Lagunan?
Inte personligen, men min jobbarkompis hade en, den stod på verkstad mer än den var i drift, motorn skar och elektroniken krånglade, den klarade helt enkelt inte av det svenska vinterklimatet. Det kanske var ett måndagsexemplar, vad vet jag, men han bytte bort den efter ett år.

Själv kör jag Peugeot 406 kombi (HDI) och är fullt nöjd med den.
IWABO fliseldning + sunken diomkombi.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Renault är en "eftermarknadsintensiv" bil om vi uttrycker oss så.
945 är väl bra, men med dagens bränslepriser skulle jag nog se mig om efter någon nyare mindre bil.
*Nyare =driftsäkrare + mindre fel som uppkommer av ålder. Dvs torkade bussningar, lister, korrosionsskador mm.
*Även mindre bilar av nyare modell är krocksäkra idag.
*Reservdels priser, vissa bilar är billigare än andra, mindre bil - mindre pris.

Kolla vilka bilar som har samma teknologi men plåt och pris skiljer, ex Volkswagen - Skoda.

Lycka till, det är få saker som är så känsliga att diskutera som folks bilval. skulle mäjligen vara folks val av pelletsbrännare då......
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Det här är väl övrigt eller?

En volvo 855 kanske?

Stor skuff och lätt mekad om det blir något fel.
Du får en jätte fin för 60 70
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Andreas Hansson skrev:Det här är väl övrigt eller?
En volvo 855 kanske?
Stor skuff och lätt mekad om det blir något fel.
Du får en jätte fin för 60 70
Montera sedan in en Flexitune eller Flextek och kör på 100% E85. Kanonbil, tycker jag....
Hur? Se: http://hem.bredband.net/b518246/flexitune.htm med tillhörande länkar.
Kör så det ångar // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Varför inte kika på en Ford Mondeo 2003 med ca: 5000 mil får du för ca: 80-90 tusen kr ..mycket rymmligt baksäte och enligt tester så är den en fröjd att köra (Vi Bilägare) och från 2004 (90-100000kr) så har den mycket bra rostskydd enligt test samt att den drar rätt lite soppa ..
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Danneman
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Danneman »

volvo v70, -98 -99a kanske...
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Håller med elvis ..

"*Nyare =driftsäkrare + mindre fel som uppkommer av ålder. Dvs torkade bussningar, lister, korrosionsskador mm. "

Varför då köpa en gammal V70 typ -98 eller -99 när man kan köpa en -03 av annan fabrikat med all lull och pling pling som tänkas kan för samma pengar ? ..samt en nyare bil har oxå den senaste tekniken och om man nu tittar på Mondeo så har dom mycket av pling som standard vilket ex Volvo, mm har som extra tillval ..visst håller jag med om att Ford har rostproblem med dörrar, motorhuv, skufflucka men det har Ford tagit på sig att fixa och deras garanti gäller 9 år och fortsätter att gälla även efter ev reparation utan att man ska behöva överbevisa för att få garanti vilket man får göra med en del andra bilmärken så som ex Mercedes som inte vill ta på sig något ..rostproblemen med Mondeo är fixat från -04 enligt opartisk test (vi bilägare) ..och ska säga oxå att det är få bilmärken som inte har rostproblem nuförtiden och det beror på att dom flesta är miljömedvetna och kör med nya produkter i deras produktion och dom enda bilmärkerna som klarar sig skapligt i rost test är faktiskt bara Audi och VW
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Skall man gissa sig till bilägarkategorin kanske ?

Inte lätt 8).

Men..
Vill då åka driftsäkert kolla in en Toyota/Mazda/Honda kombi. Dom är svåra att slå i driftsäkerhet.

Vill du åka skönt och samtidigt körkglatt ,kolla på Peugeot/Citroën. Ruskigt trevliga bilar att köra/lasta och riktigt roliga också.

Skall du ha en stor bekväm bil behöver du kanske inte ens byta märke. Opel Omega är faktiskt en mycket underskattad bil. Generellt är den kvalitetsmässigt BETYDLIGT över sina mindre syskon och den drar mindre soppa än andra bilar i samma storlek.

Volvo är bra om man trivs med att köra dom (gör inte jag, tråkslag...) och inte räds att dom generellt är ganska dyra att äga om man skall ha en nyare bil. 855:an är väl att föredra framför 945 om man pratar bränslekostnad och körglädje.

Bilar finns ju i "skithögar" så personligen tycker jag inte man skall vara överdrivet kritisk när man handlar bruksfordon. Man kollar vad för pengar man har att röra sig med, vilken biltyp man är ute efter och ser vad man hittar för dessa pengar i denna biltyp.

Sedan kollar man objekten i diverse statistik över kostnader och driftsäkerhet m.m.

Det sämsta är ofta att lita på vad "grannen" säger :lol: . Finns inte många som vill erkänna att bilen dom äger dras med problem.

Kör själv Citroën och Peugeot. Dom har sina "sidor" men dom är så trevliga att köra att man gärna förbiser detta.
Vill jag ha mer driftsäkerhet kör jag gärna Honda, då dom är i mitt tycke dom mest "körglada" japanska bilarna.

Audi/Vw har jag haft en del kontakt med, jättetrevliga bilar men dessvärre är de modernare varianterna betydligt sämre än genomsnittet på felfrekvensen....min systers 02:a passat är inget undantag med alla elfel som den drabbats av.

Saab har jag njutit av att köra mycket också. Dock slutade min njutning när 9000 försvann. Köp hellre en Omega än en 9-5:a. Du får en bättre bil med samma bottenplatta 8) :lol:

VILKEN UTLÄGGNING :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(slå mig inte för Volvodelen.....allt passar inte alla)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ska du ha hyfsat stort baksäte/benutrymme bak så är passaten bland dom rymligare än både v70, saab 95, Audi A6 m.fl..

Är själv 190 cm o kravet va ljust ben utrymmet bak därför blev det en -02 passat (väntar på -06:an ska tillverkas nu :D ) då jag kollade runt o testade att sitta bakom mej själv.. Har inte haft ett enda fel på dessa 12000 mil..

Men som snillet skrev så kolla efter en opel omega för den är billig/prisvärd drar lite soppa o är STOR men finns inte som ny längre annars kan det mycket väl kunnat bli en sån.. En farbror har en 02:a o den kör han på 0,7 l/mil o den är tyst o bekväm..
Vet ej hur rymmlig Zafiran är men värt att kolla.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Man får tacka för alla tips. Ska ta en vända hos bilahandlarna i Borås med omnejd på torsdag så får vi se om det blir nått napp...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
MrMerkel
Prima virke

Inlägg av MrMerkel »

Ska du ha en bra bil som är driftsäker köp en japan honda,mazda,toyota mm min favorit är subaru outback som jag skulle vilja köpa mig en och flera jag känner som har subaru ca5st är alla jättenöjda , en sa att anledningen till varför han köpte subaru var att han ville ha en bil som alltid startade. Själv kör jag nu en peugeot 605 96:a den har funkat bra men en kombi måste jag skaffa mig att ha i skogen.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

MrMerkel skrev:Ska du ha en bra bil som är driftsäker köp en japan honda,mazda,toyota mm min favorit är subaru outback som jag skulle vilja köpa mig en och flera jag känner som har subaru ca5st är alla jättenöjda , en sa att anledningen till varför han köpte subaru var att han ville ha en bil som alltid startade. Själv kör jag nu en peugeot 605 96:a den har funkat bra men en kombi måste jag skaffa mig att ha i skogen.
Attans...glömde Subaru i min "uppradning".

Boxermotorn låter gott 8).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Här kommer mitt svar. Det verkar som vi sitter i samma sits, och letear efter ungfär samma bilar. Idag köra jga V40 och med familj och villa så uppleverjag allt oftare att jag får låna brorsans bil för att klara transportbehoven.

Hjärtat säger V70 2.5t Aut. Framför allt så sitter jag väldigt bekvämt i den. Kör ofta V70 som hyrbil i jobbat och åker du runt 70 mil på en dag, och V70 är den som tar mig hem mest utvilad.

Dock får ju plånboken vara med lite. Ett test som ngn redan nämt är att sätta sig bakom sig själv (eller frugan om hon är längre). Mina tankar ligger nu hos en Ford Mondeo. den är bra att köra, bra chassi, ok stolar. stor i baksäte och komib. Nackdelar.
V6 har bara 170 hk. (Om man inte väljer en 05-06 som har en 3 liters v6) vilket blir lite med Aut. Den känns faktiskt slöare än V70 2.4 140 med Aut.

Laguna trodde jag var stor innan jag satte mig i baksätet. Den verkar vara mindre än min V40 -98.

Vill eg he en Japan. Gärna en Honda Accord, då det finns en handlare i byn. Dock har jag problem med att sitta bekvämt. Sitter kanske konstigt. men jag vill sitta bra mycket längra bak än det går (187cm). Detta gäller även Toyota Avensis.

Har kört lite nya Opel Vectra. Stor bil, säkert bra billig att äga. Men han som designade stolarna borde få sparken. (Stenhårda). Instrumentering är hopplös, fast det lär man ju sig.

Audi skulle ju fungera. med i de modeller jag tittar på blir de lite för dyra.
samma gäller BMW och mercedes.

Mina ideér, påpeka gärna brister i mina åsikter :).

/E
Skriv svar