Statoil sågspån

Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

Farsan skickade bilder och även en liten påse med pellets till statoil i slutet på förra veckan.

Han blev idag uppringd av en kvinna från Statoil ang. hans reklamation.
Hon bekräftade att fler hade hört av sig ang. dålig kvalitet på pelletsen.
De hade fått dålig pellets av en leverantör och jobbade för att det inte skulle hända igen.

Hon drog utan vidare av 35% på priset.

Farsan är nöjd med detta, och tycker att han fick ett bra bemötande efter att han skickat in reklamationen.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm kom att tänka på en sak..
Kan det va så statoil säljer importerad pellets från nån öststat på lösvikt o säckas/paketeras i sverige.. :roll:
Går det med kött så går det göra så med pellets oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det är ju svårt å kolla vart pelletsen kommer ifrån :? den kan ju inte tala om det själv :wink:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ingemar_o skrev:det är ju svårt å kolla vart pelletsen kommer ifrån :? den kan ju inte tala om det själv :wink:
Och inte står det "made in xxx" på den heller :wink: :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Frippe
Prima virke

Inlägg av Frippe »

slutavverkning skerv i en annan tråd:

"Statoil har köpt 1.000 ton pellets av V-pellets (se Råd &r öns test av pellets)säckat i storsäck lagrat i Fagerlid c:a 1,5 år. Sedan lastat på bil i lösvikt för vidare transport till Forssjö för säckning i 16 kg säckar."

Kanske är det den pelletsen en del av oss fått, inte så konstigt med mycket spån i så fall.
Focus D2 miljö -98 (kombipanna).
Brännare: Pellx (Gordic) sedan 070118 Shuntautomatik: ERA 10
Hus: 2 vån, ca: 175 kvm, byggt 1936
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Är det någon som har koll på vilken pellets som innehåller mest radioaktivt material. Jag tänker på det då jag askar ur...ryker ju en del och trots munskydd så blir man utsatt.
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Gallringsobjekt

Inlägg av »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Är det någon som har koll på vilken pellets som innehåller mest radioaktivt material. Jag tänker på det då jag askar ur...ryker ju en del och trots munskydd så blir man utsatt.
MVH
Ulf
Hej Ulf.
En mycket berättigad fråga. Anta att vi eldar en björk med 1 000 bq/kg. Aska består bl. a. av obrännbara mineraler - t. ex Cesium 137. Vid pelletseldning har vi en askhalt på 0.5 - 1%(viktprocent), vilket borde ge en anrikning av cesiumhalten med en faktor 100 - 200. M. a. o. bör askan från den uppeldade björken innehålla 100 000 - 200 000 bq/kg, vilket inte låter hälsosamt att andas in.

Hur är hälsoläget bland sotare i s. norrlands kustland, där nedfallet i Sverige var som störst och många eldat med ved sedan -86?

Naturligtvis håller problemet i s. norrlands kustland på att "klinga" av, men om vi i stället tar björken (eller snarare problemet) från Ukraina så är vi där igen.
Hälsningar, pa.

Statoil pellets

Inlägg av Basen »

Statoil har en pelletsfabrik utanför Säffle i Värmland. Dom har väldigt varierande kvalitet på pelletsen. Jag hämtar lösvikt där själv med släpet och ser att kvaliten är jävligt varierande.

Ibland bra
Ofta usel
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

Vad jag vet så har statoil en svensk fabrik i södra sverige som jag själv har mycket dåliga erfarenheter av
PSAB
Fröträd

Inlägg av PSAB »

PSAB skrev:Vad jag vet så har statoil en svensk fabrik i södra sverige som jag själv har mycket dåliga erfarenheter av och ett arogant bemötande. Fuktiga blöta såckar så mycket kondens vatten i påsarna massor av spån längder på 50-70mm Vid namn Smålandspellets,Men statoil har tydligen gjort slut enligt ryckte så står det stora partier pellets kvar hos tillverkaren
Skriv svar