Termokontakt återställs inte efter bruten ström.
-
- Lärjunge!
Termokontakt återställs inte efter bruten ström.
Hej.
Brännaren stannade igår, idag när jag kollade det så hade den stannat med termokontakt som fel. Dock efter att ha sotat och rengjort så varnade den för termokontakt igen när jag satte på strömmen. Provade att bryta strömmen en längre period, men med samma resultat. Ringde min service tekniker, och han sa att en till brännare i trakten hade samma fel, som de hade varit och tittat på.
Ngn som har varit med om detta?
Kan en "ström-spik" eller liknande påverka komponenter i brännaren?
/Eric
Brännaren stannade igår, idag när jag kollade det så hade den stannat med termokontakt som fel. Dock efter att ha sotat och rengjort så varnade den för termokontakt igen när jag satte på strömmen. Provade att bryta strömmen en längre period, men med samma resultat. Ringde min service tekniker, och han sa att en till brännare i trakten hade samma fel, som de hade varit och tittat på.
Ngn som har varit med om detta?
Kan en "ström-spik" eller liknande påverka komponenter i brännaren?
/Eric
Har du kollat
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=felkoder
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=felkoder
TMV Alpha-90/Janfire Flex-A-03+EBK/Thermomatic CBJ/Draglucka/K-silo/TK1A.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
Hulsfredshus -68 (104m²+104 m²källare)
2 vuxna+2 barn.
-
- Lärjunge!
Jag är ganska säker på att jag vet varför den har löst, Frågan var varför den inte återställdes, och när de hade fått ett exakt likadant fel till i byn, så trodde installatören att det hade ngt samband (dvs strömmen). Men det visade sig nog bara vara ett sammanträffande utöver det vanliga. Dock är våra brännare lika gammla så det kanske är en komponent som bara håller 3-4 år. Ngn mer som har fått byta termo-kontakten.
(Dessutom var våra brännare uppgraderade med flamvakt i höstas...)
/E
(Dessutom var våra brännare uppgraderade med flamvakt i höstas...)
/E
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
-
- Lärjunge!
Har du kvar fakturan? Om det visar sig att min faktura blir dyrare så vill jag ha en referens. Ang resan. Det är 3 mil ung för honom + att han var i Habo och bytte jos en annan samtidigt.blomman skrev:Min nota vart 600 med arbete och resor.JÄVLIGT surt så här efter när kontakten var skitlätt att byta ock KOSTADE 89 SPÄNN!!!!!
Men den funkar ju iallafall nu men kommar alltid att köpa en och byta själv.
/Eric
-
- Lärjunge!
Hej Nu har jag fått fakturan. Som du sa så kostar kontakten 83kr.blomman skrev:Arbete &restid 1 timma å-pris 316kr
Resor 30 km Å-pris 3.20 =96kr
Termokontakt 120 grader 1 st 83kr
Moms 123.75
Att betala 619 kr
Hedanefter 83kr
För resa och Arbete tog han 317 kr.
(Eftersom brännaren var på när han kom så var det ju inget 10 minuters besök heller).
Med moms blev det 500Kr, Men då tror jag att vi var två som fick dela på reskostnaden till Habo.
Jag är nog tämligen tillfreds med detta pris.
/Eric
-
- Lärjunge!
spliffan skrev:Tycker jag låter rätt vettigt...
Men som blomman antydde så kan du det säkert själv nästa gång;)
=83kr
Helt rätt spliffan! Av olika orsaker fick jag ju ändå skruva fast min termokontakt själv sen

Men besöket var värt priset ändå- jag fick en genomgång av hur det fungerar och såg hur det var monterat.
Nu är det bara fläkten och styrboxen som jag inte bytt. och de har jag sett skall vara ganska lätta!.
/Eric
- bluedragon
- Ungskog
Härligt här får man svar på problemen, verkar som min termokontakt gått nu efter 8 år......trodde det va spiralen så jag skickade efter och bytte den men rödlampan blinkar ändå.Eric Hjalmarsson skrev:spliffan skrev:Tycker jag låter rätt vettigt...
Men som blomman antydde så kan du det säkert själv nästa gång;)
=83kr
Helt rätt spliffan! Av olika orsaker fick jag ju ändå skruva fast min termokontakt själv sen.
Men besöket var värt priset ändå- jag fick en genomgång av hur det fungerar och såg hur det var monterat.
Nu är det bara fläkten och styrboxen som jag inte bytt. och de har jag sett skall vara ganska lätta!.
/Eric
Är den klurig att byta ??(termokontakten).
Jag har en -98 och fick byta kortet i höstas eftersom brännaren betedde sig underligt och drog betydligt mera pellets än vanligt.
Har haft en del småfel sen jag köpte den och Janfire var schyssta och bjöd på kortet

I övrigt så är jag inne på min 6:te spiral och 2:a rosterplåt....
/mvh Bluedragon
-
- Lärjunge!
Nä, inte så svårt. Skruva bort den främre skyddsplåten och sen sitter den Pop-nitad eller skruvad i "fall-schaktet".
Om den är pop-nitad har jag hört att man bör vara försiktig med den inre delen av popniten, så den inte faller ner på elspiralen och orsakar kortslutning.
Detta gäller för min Blå JanFire.
/Eric
Om den är pop-nitad har jag hört att man bör vara försiktig med den inre delen av popniten, så den inte faller ner på elspiralen och orsakar kortslutning.
Detta gäller för min Blå JanFire.
/Eric