Vill ha ett sista råd innan jag köper Eurofire...

Skriv svar
johansjostrand
Lärjunge!

Vill ha ett sista råd innan jag köper Eurofire...

Inlägg av johansjostrand »

Tror att jag har bestämt mig för en Eurofire brännare till min panna!
Jag har mätt en del och brännaren verkar passa väldigt bra i min panna. Den verkar även vara mycket lätt att installera och sköta, samtidigt som den har en ganska avancerad PLC styrning.
Nu vill jag bara vara säker på att jag inte gör bort mig..

Pannan är en Nibe Combi VX från 1998. Jag tänker såga upp hål för brännaren i vedpåfyllnadsluckan. Avståndet från luckan till bakre pannväggen är ca 38 cm. Ev får jag förlänga med en monteringsstos vilket inte är något problem. I botten på pannan har jag tänkt mig nån form av asklåda. Blir nog tvungen att plocka bort en eller båda rosterstenarna och baffelplåten. Måste på någotvis försöka få askan att stanna kvar i botten så den inte följer med ut i rökgången, men det kanske inte är något stort problem?

Just nu eldas pannan med olja och delvis med prima supertorr ved. Vid nysotad panna och vedeldning har jag en rökgastemp på ca 170 grader om det inte är allt för hårt drag. En dragbegränsare skall naturligtvis monteras på pannan.

Kan man utifrån dessa förutsättningar räkna med att en Eurofire pelletsbrännare kommer att fungera bra i min panna?

Är det någon här på forumet som kör Eurofire? Vad tycker i så fall ni?

Någon som vet ungefär vad den kostar inkl moms & skruv?

Jag vill veta allt som är värt att veta?

Bild
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Listprislista baxi

Inlägg av Patrik »

EUROFIRE 20KW 14,450SEK
EUROFIRE 20KW inkl skruv 1,7M 18,600SEK
EUROFIRE 20KW inkl skruv 2,2M 19,338SEK
detta kommer från ca prislista baxi (gäller from040901).
Brännaren vet jag inte mycket, har produktbladet tror jag om du vill ha.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag tycker den verkar bra med Eurofire, själv har tittat på den hos en annan ägaren, då när jag skulle köpa ny brännare för att kollade olika, .. då valde jag vikingbio.
Men jag vet inte som du har sett här länk ... här finns mapp ritning, (sid 21 ocg 22 på PDF) så att du kan skriv ut A4 och rita och sågar rätt dimension på luckan. http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 0_rev7.pdf
Jag säger bara lycka till och du får glägje med pellets.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!

Re: Vill ha ett sista råd innan jag köper Eurofire...

Inlägg av manin »

Glömde tillägg som du frågade vad kostar. Jag vet bara som jag såg på www.hjd.se har pris på Eurofire Prisexempel: Eurofire brännare inkl. matarskruv. 17.500 kr. Vassogod!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
biggus
Ungskog

eurofire är bäst!?

Inlägg av biggus »

Jag kör en eurofire 2000 själv och är helnöjd med brännaren. Den nya eurofiren sedan Baxi tog över har dock en del finesser: självstängande spjäll, ställbar temperaturdifferens via egen temperaturgivare. Något jag saknar dock är ett fallskydd som hindrar pelletsen att ramla ner för hårt och skutta rakt ut i askan. Finns på en del andra! Ett gott råd är dock att inte istallera den i vedluckan då du får en bättre verkningsgrad om du installerar den i oljebrännarluckan, tror jag. Brännaren är som helhet mycket pålitlig och enkel i sin konstruktion vilket lär reducera dina svordomar i pannrummet. Lycka till!
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt

Inlägg av Christer_Hagglund »

Jag har en EuroFire 2001 som jag har kört i några månader nu. Köptes begagnad av en kille som köpte ett hus, där brännaren satt monterad i vedluckan på en modern vedpanna. Brännaren kördes mot ack-tankar och den tidigare ägaren var mycket missnöjd då anläggningen drog en grotesk massa pellets. Så jag håller absolut med om att du borde undersöka om du kan sätta brännaren i oljebrännarluckan istället.

Själv kör jag i en gammal TMV kombipanna från -82. Jag har haft lite problem med brännaren, men när jag hittade orsaken till det så fixade det sig och sen har den gått som en klocka. Jag har nog inte hittat helt rätt med intrimningen ännu, men det kommer väl.

Problemet jag hade med min brännare, som jag hittade efter att ha monterat isär den i molekyler, var att lufthålen som gör att luften kommer in underifrån i härden, var igensatta. Luften kom då uppifrån istället, och det blev en mycket konstig förbränning och brännaren rensade inte sig själv efter varje gångcykel. Detta gjorde bland annat att om jag inte tömde den på oförbränd pellets varje dag så kom det rökpuffar ur pannan, och rök drog upp i boutrymmet. Efter att ha hittat felet, och gått löst på brännarkoppen med stämjärn och stålborste så har jag inte haft några problem alls. Saknar dock vissa av inställningsmöjligheterna som finns på nyare EuroFire med PLC.
johansjostrand
Lärjunge!

Har hört att en del brännare har problem med tändelementen. Hur fungerar eurofires tändning? Har ni fått byta nån gång? Jag tänker inte byta glödstift en gång i månaden. Då väljer jag en annan brännare istället.

Jag har oxå sett att det går att köra brännaren i två lägen. I läge 1 tänder den på nytt varje gång. I läge 2 brinner den konstant, med en underhållsfyr mellan de "riktiga brasorna". Hur fungerar dessa två lägen i verkligheten? Hur använder ni er brännare. Jag tänker köra utan ack - tank.
Men jag vet inte som du har sett här länk ... här finns mapp ritning, (sid 21 ocg 22 på PDF) så att du kan skriv ut A4 och rita och sågar rätt dimension på luckan.
Det har jag gjort för länge sedan. Det är därför jag vet att eurofire passar så bra i min panna. Det går att öppna luckan utan att ta bort brännaren mm. :D :D :D
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag har en Eurofire monterad i en Albin 330 DL som jag kört i 3 år. Under den tiden har jag bytt elementet 3 gånger (om jag minns rätt). Det är lätt att byta och kostar ca 350 kr.

Jag kör på läge1 för jag tycker att jag får mindre mängd aska då jmf. läge 2. Det gäller att få ner antal starter per dygn så i mitt fall med rätt stor pannvolym (vatten) samt med 10 graders differens på termostaten fungerar det bra. Både lägena fungerar bra på min panna.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
johansjostrand
Lärjunge!

rolf27 skrev:Jag har en Eurofire monterad i en Albin 330 DL som jag kört i 3 år. Under den tiden har jag bytt elementet 3 gånger (om jag minns rätt). Det är lätt att byta och kostar ca 350 kr.
Hmm... det är ju trots allt en kostnad som måste räknas in i den totala uppvärmningskostnaden. Men å andra sidan kostar ju filter och munstycke till oljebrännaren ca 300 :- varje år så det är väl "hackat som malet"...
rolf27 skrev:Det gäller att få ner antal starter per dygn så i mitt fall med rätt stor pannvolym (vatten) samt med 10 graders differens på termostaten fungerar det bra. Både lägena fungerar bra på min panna.
Hur mycket diff kan man ha på termostaten? Jag kommer använda brännarens tempgivare och styra med PLC:n. Jag skulle vilja elda mellan 70 - 95 grader ungefär för att få långa gångtider och maximalt varmvattenuttag.
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag tror att du kan använda det intervallet. Möjligen att 95 ligger för nära värdet för överhetttningsskyddet för att det ska funka, risk att det löser ut. I en annan tråd på forumet nämnde man att ner till ca 60 grader var OK, men det påverkar ju hur mycket varmvatten du kan ta ut. Man ska inte gå så lågt ner att det bildas kondens i pannan.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Micke Vesala
Frö

Eurofire i combi VX

Inlägg av Micke Vesala »

Det går att montera i både ved eller oljedelen.
Emellertid finns en del att ta hänsyn till.
Om man väljer vedluckan så låser man ju upp den till
pelletseldning och man kan inte utan vidare elda ved.
Dessutom hoppar en del pellets ur brännarröret och
lägger sig på botten av pannan och pyr bort.
Verkningsgraden blir hygglig, det är nog inget problem.

Väljer man oljekammaren är det viktigt att använda en brännare
med långt brännarrör såsom just Eurofire eller vikingbio.
Väljer man Iwabo eller liknande så går lågan rätt upp i
tuberna och man får rökgastemperaturer på 350-450 grader
och bedrövlig verkningsgrad.

Vill man ha riktigt bra värden så svetsar man på en
förlängning av värmetålig plåt på brännarröret så att
totallängden blir ca 50 cm från utsidan orginalluckan.

På detta vis uppnås flera fördelar: Lågan hålls samman och
slutförbränns innan den når "kyld yta.

Andelen oförbrännda pelletar i botten av pannan minskar drastiskt.

Rökgasen leds längst in i pannan och avger det mesta av både värme
och aska där.
Veddelen är helt intakt och klar att brukas när så önskas.

Senaste Nibe VX pannan som jag installerade en Eurofire med
förlängt brännarrör på erhöll så bra verkningsgrad att
vi fick dra ut flera veckplåtar ur tuberna för att få upp
temeraturen över kondenseringstempen. Med alla veckplåtarna i så mättes 95% i förbränningsverkningsgrad och 102 grader efter pannan..
MartinK
Späd planta

Inlägg av MartinK »

Vill man ha riktigt bra värden så svetsar man på en
förlängning av värmetålig plåt på brännarröret så att
totallängden blir ca 50 cm från utsidan orginalluckan.
Är inte säker på att jag förstår detta rätt, "från utsidan originalluckan", menar du pannans lucka eller totallängden på brännaren? Eller menar du brännkammarrörets totallängd (då får man nog ha en ordentlig stos om röret ska vara 50cm, min panna har ett maxdjup på 42 cm)? Kan du utveckla detta lite? Vilket avstånd bör man minst ha från rörets slut till bakre pannväggen, och kan man kanske minska det en aning om man sätter på det här röret du pratar om? Det lär ju bli svårare att svänga ut brännaren med den längden.[/quote]
340 m² äldre timmerhus, 12m skorsten med 150mm insatsrör
Parca 3000 -80, Thermia Bequem 15D i veddelen sedan mars-05, hembyggt förråd, småsäck (än så länge)
Skriv svar