Jag har mätt en del och brännaren verkar passa väldigt bra i min panna. Den verkar även vara mycket lätt att installera och sköta, samtidigt som den har en ganska avancerad PLC styrning.
Nu vill jag bara vara säker på att jag inte gör bort mig..
Pannan är en Nibe Combi VX från 1998. Jag tänker såga upp hål för brännaren i vedpåfyllnadsluckan. Avståndet från luckan till bakre pannväggen är ca 38 cm. Ev får jag förlänga med en monteringsstos vilket inte är något problem. I botten på pannan har jag tänkt mig nån form av asklåda. Blir nog tvungen att plocka bort en eller båda rosterstenarna och baffelplåten. Måste på någotvis försöka få askan att stanna kvar i botten så den inte följer med ut i rökgången, men det kanske inte är något stort problem?
Just nu eldas pannan med olja och delvis med prima supertorr ved. Vid nysotad panna och vedeldning har jag en rökgastemp på ca 170 grader om det inte är allt för hårt drag. En dragbegränsare skall naturligtvis monteras på pannan.
Kan man utifrån dessa förutsättningar räkna med att en Eurofire pelletsbrännare kommer att fungera bra i min panna?
Är det någon här på forumet som kör Eurofire? Vad tycker i så fall ni?
Någon som vet ungefär vad den kostar inkl moms & skruv?
Jag vill veta allt som är värt att veta?