Säsongslagrad solvärme
Säsongslagrad solvärme
Hej!
Är ny här på forumet men har följt diskussionerna en tid. För några år sedan byggde jag ihop en 10 kvadrats lesol-anläggning. Anläggningen fungerar utmärkt men som bekant så behöver man ett energitillskott på vinter. Jag har därför letat efter olika sätt att förbättra uppvärmningen av huset vintertid. Ett alternativ som jag har funderat på är att utnyttja säsongslagrad solvärme, men utan att gå ”omvägen” via en värmepump. Därför undrar jag om det är någon på forumet som har erfarenheter av förvärmning av ventilationsluft till huset med hjälp av värme i marken?
Jag träffade för en tid sedan en man som hade utformat sitt ventilationssystem så att tilluften till huset togs via ett markförlagt rör. Röret var av typen 4- eller 6-tums avloppsrör i plast och ett antal 10-tals meter långt. Luftintaget låg ovan mark så att inte markradon följde med. På detta vis så höll tilluften alltid plusgrader eftersom röret var nergrävt på lite drygt en meters djup, dvs där marktemperaturen normalt är 6-8 grader året runt.
Jag snickrar just nu på en tillbyggnad på kåken där jag ska dra ny ventilation och har då även möjlighet att förbättra ventilationen till resten av huset. Huset ligger på en grusås och det finns markaradon i backen som läcker in via den delen av huset som har krypgrund, så en bättre ventilation skulle inte skada även av det skälet.
Lösningen med rör i backen tycket jag verkade intressant eftersom tekniken verkar robust, enkel och energisnål - inte mycket som kan gå sönder och ingen utrustning som kräver en hel del el för att drivas. Min fundering är nu hur man dimensionerar en sådan anläggning, dvs hur långt behöver röret vara och vilken diameter på röret är mest optimal.
Är det någon på forumet som har stött på en sådan anläggning eller själv har erfarenhet av något liknade?
/Bo
Är ny här på forumet men har följt diskussionerna en tid. För några år sedan byggde jag ihop en 10 kvadrats lesol-anläggning. Anläggningen fungerar utmärkt men som bekant så behöver man ett energitillskott på vinter. Jag har därför letat efter olika sätt att förbättra uppvärmningen av huset vintertid. Ett alternativ som jag har funderat på är att utnyttja säsongslagrad solvärme, men utan att gå ”omvägen” via en värmepump. Därför undrar jag om det är någon på forumet som har erfarenheter av förvärmning av ventilationsluft till huset med hjälp av värme i marken?
Jag träffade för en tid sedan en man som hade utformat sitt ventilationssystem så att tilluften till huset togs via ett markförlagt rör. Röret var av typen 4- eller 6-tums avloppsrör i plast och ett antal 10-tals meter långt. Luftintaget låg ovan mark så att inte markradon följde med. På detta vis så höll tilluften alltid plusgrader eftersom röret var nergrävt på lite drygt en meters djup, dvs där marktemperaturen normalt är 6-8 grader året runt.
Jag snickrar just nu på en tillbyggnad på kåken där jag ska dra ny ventilation och har då även möjlighet att förbättra ventilationen till resten av huset. Huset ligger på en grusås och det finns markaradon i backen som läcker in via den delen av huset som har krypgrund, så en bättre ventilation skulle inte skada även av det skälet.
Lösningen med rör i backen tycket jag verkade intressant eftersom tekniken verkar robust, enkel och energisnål - inte mycket som kan gå sönder och ingen utrustning som kräver en hel del el för att drivas. Min fundering är nu hur man dimensionerar en sådan anläggning, dvs hur långt behöver röret vara och vilken diameter på röret är mest optimal.
Är det någon på forumet som har stött på en sådan anläggning eller själv har erfarenhet av något liknade?
/Bo
Hej.
Jo, jag har funderat på det. En f d kollega till mej funderade t o m på att dra ner ett rör nära kommunens dagvattensystem och förvärma luften. han funderade även på en vertikal luftsolfångare för att förvärma ventilationsluften. Som du säger finns det värme att hämta på frostfritt djup.
Energi finns ju överallt, är man kunnig och påhittig kan man stjäla lite här och var !!
MVH/Gano
Jo, jag har funderat på det. En f d kollega till mej funderade t o m på att dra ner ett rör nära kommunens dagvattensystem och förvärma luften. han funderade även på en vertikal luftsolfångare för att förvärma ventilationsluften. Som du säger finns det värme att hämta på frostfritt djup.
Energi finns ju överallt, är man kunnig och påhittig kan man stjäla lite här och var !!
MVH/Gano
8 kvm Lesol 3AR varmvattensystem. 45 gr lutning i sydsydväst. 9000 kWh/år. Luft/luft värmepump. 125 kvmDirektelshus.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Läste om en som hade de på byggahus för ett tag sen o de stämmer tidligen att luften alltid är + grader.. Du får även lite ac på sommaren då de även då bara är några + grader på tilluften..
Energirådgivaren i våran kommun rekomenderade våran granne att lägga ner ett 110 mm avloppsrör på 30 meter o de skulle räcka för att alltid hålla + grader innan ftx agregatet..
Energirådgivaren i våran kommun rekomenderade våran granne att lägga ner ett 110 mm avloppsrör på 30 meter o de skulle räcka för att alltid hålla + grader innan ftx agregatet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Om du skall göra en tillbyggnad, hur vore det då att lägga röret under isoleringen i den nya grunden?
Då finns garanterat inget som kyl uppifrån på vintern och de +grader som kommer från marken stannar upp vid isoleringen och du kan tillvarata detta via dina rör.
Om möjligt borde man lägga nåt bredvid avloppsröret, där rinner ju mestadels ut varmvatten, men hur få till en bra värmeväxling?
Detta var en tanke bara, inget som jag testat.
Lycka till och berätta gärna hur det gick.
Då finns garanterat inget som kyl uppifrån på vintern och de +grader som kommer från marken stannar upp vid isoleringen och du kan tillvarata detta via dina rör.
Om möjligt borde man lägga nåt bredvid avloppsröret, där rinner ju mestadels ut varmvatten, men hur få till en bra värmeväxling?
Detta var en tanke bara, inget som jag testat.
Lycka till och berätta gärna hur det gick.
Havreeldare på Åland med en LING-25 utrustad med cyklontransportör. Kör mot BORÖ 500 lit ackumulatortank.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Då får det inte bli -grader i röret för tilluften så avloppet fryser..zetor skrev: Om möjligt borde man lägga nåt bredvid avloppsröret, där rinner ju mestadels ut varmvatten, men hur få till en bra värmeväxling?
Detta var en tanke bara, inget som jag testat.
Lycka till och berätta gärna hur det gick.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej.
Jag grävde 1989 ner ca 25 m 125 mm slang till förvärmning av tilluften.Slangen var räfflad som en dräneringsslang fast utan hål.
Har aldrig tidigare haft minusgrader från slangen utom i vinter, beroende på att jag suger lite mera luft nu än tidigare för att jag har skippat återluften. Som kallast i vinter har det en dag varit - 0,4 grader, då var det visserligen - 28 grader kallt ute.
Jag grävde 1989 ner ca 25 m 125 mm slang till förvärmning av tilluften.Slangen var räfflad som en dräneringsslang fast utan hål.
Har aldrig tidigare haft minusgrader från slangen utom i vinter, beroende på att jag suger lite mera luft nu än tidigare för att jag har skippat återluften. Som kallast i vinter har det en dag varit - 0,4 grader, då var det visserligen - 28 grader kallt ute.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Borde väl gå att lösa med att utgå från huset (som ett U) o att luften först får passera ett luftfilter..hogge skrev:hur rengör du den kanalen som är 25 m ?
borde vara lite skit i den nu !
du kanske bara har den till tilluft till pannan ?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Kör du med ftx aggregat o vad får man för temp efter de med 0 gradigt in??glx skrev:Hej.
Jag grävde 1989 ner ca 25 m 125 mm slang till förvärmning av tilluften.Slangen var räfflad som en dräneringsslang fast utan hål.
Har aldrig tidigare haft minusgrader från slangen utom i vinter, beroende på att jag suger lite mera luft nu än tidigare för att jag har skippat återluften. Som kallast i vinter har det en dag varit - 0,4 grader, då var det visserligen - 28 grader kallt ute.
Det borde göra en hel del att förvärma luften 27,6 grader...
Vad har tempen varit på sommaren då??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Just nu är det -5,1 ute och efter ftx:en är det + 14,25. Jag har ett ftx-aggregat hemmabyggt. En motströms vvx med ca 20 m2 0,5 mm al-plåt, det har funkat kanon ända sedan 1989. På sommaren brukar tempen ligga på + 10 - 15 grader in. Jag har gjort ett spjäll så att jag kan förbikoppla värmeväxlaren och på det sättet få lite kallare tilluft till huset. Jag har inget värmetillskott på tilluften.
Sorry men jag förstår ingentingglx skrev:Just nu är det -5,1 ute och efter ftx:en är det + 14,25. Jag har ett ftx-aggregat hemmabyggt. En motströms vvx med ca 20 m2 0,5 mm al-plåt, det har funkat kanon ända sedan 1989. På sommaren brukar tempen ligga på + 10 - 15 grader in. Jag har gjort ett spjäll så att jag kan förbikoppla värmeväxlaren och på det sättet få lite kallare tilluft till huset. Jag har inget värmetillskott på tilluften.

Skillnaden mellan -5,1 till +14,25 borde väl bli ca 20 grader? vad gör slangen för nytta?
Vad har du för temp in (utifrån slangen) i Ftx:en och vilken rumstemp har du?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Tack för alla synpunkter!
Intressant att se att det finns några anläggningar som utnyttjar värmen i marken för förvärmning av tilluften. Förutom den anläggning som glx berättar om här ovan så hittade jag igen tråden på byggahus.se om värme från avloppsrör i marken – tack för tipset André. Där beskriver en man som bor i Linköping hur han för ett antal år sedan grävde ner 2 st. 200mm avloppsrör ca 2 meter ner i marken. Rören ligger med fall bort från huset och rörgraven är ca 30 meter lång. Lufthastigheten är 1.7m/s vilket ger 105l/s in i huset. På sommaren är temperaturen inne aldrig över 25 grader och oftast runt 22 grader under juli. Luften in i ftx-aggregatet ligger aldrig under nollan vintertid.
Tråden handlar i övrigt om hur man på lämpligt sätt utformar anläggningen för att kunna spola rent i rören med högtryck en gång om året samt se till att anläggningen är tät så att inte småkryp tar sig in. Några problem med kondensvatten verkar det inte vara om man lägger rören med fall från huset. Tekniken med rör i marken för förvärmning av tilluften ska tydligen finnas beskriven i boken "Det superisolerade huset" av Mats Wolgast.
Att gräva ner 30 meter rör verkar överkomligt även om det handlar om att gräva en dryg meter ner i backen. Att sedan ansluta tilluften från rören i marken till ett FTX-ventilation är något jag övervägt men den sortens aggregat verkar kosta en slant. Just nu funderar jag på hur man bygger ett sånt själv – finns det någon bra beskrivning på hur man gör eller finns det någon modell som är överkomlig och prisvärd?
/Bo
Intressant att se att det finns några anläggningar som utnyttjar värmen i marken för förvärmning av tilluften. Förutom den anläggning som glx berättar om här ovan så hittade jag igen tråden på byggahus.se om värme från avloppsrör i marken – tack för tipset André. Där beskriver en man som bor i Linköping hur han för ett antal år sedan grävde ner 2 st. 200mm avloppsrör ca 2 meter ner i marken. Rören ligger med fall bort från huset och rörgraven är ca 30 meter lång. Lufthastigheten är 1.7m/s vilket ger 105l/s in i huset. På sommaren är temperaturen inne aldrig över 25 grader och oftast runt 22 grader under juli. Luften in i ftx-aggregatet ligger aldrig under nollan vintertid.
Tråden handlar i övrigt om hur man på lämpligt sätt utformar anläggningen för att kunna spola rent i rören med högtryck en gång om året samt se till att anläggningen är tät så att inte småkryp tar sig in. Några problem med kondensvatten verkar det inte vara om man lägger rören med fall från huset. Tekniken med rör i marken för förvärmning av tilluften ska tydligen finnas beskriven i boken "Det superisolerade huset" av Mats Wolgast.
Att gräva ner 30 meter rör verkar överkomligt även om det handlar om att gräva en dryg meter ner i backen. Att sedan ansluta tilluften från rören i marken till ett FTX-ventilation är något jag övervägt men den sortens aggregat verkar kosta en slant. Just nu funderar jag på hur man bygger ett sånt själv – finns det någon bra beskrivning på hur man gör eller finns det någon modell som är överkomlig och prisvärd?
/Bo
Sorry Wodda. Det blev visst lite rörigt det där, så här är det just nu.Tilluften i markslangen är just nu + 1,25 grader.innan den passerar ftx.
Tilluft efter ftx är + 14,25,frånluften är 21,75 grader, utetempen är + 2,75 grader. Avluften är 5,7 grader Just nu får alltså ftx:en jobba med lite kallare tilluft än den skulle ha gjort om luften skulle ha tagits direkt utifrån. Har inte rengjort filtren i vinter så värdena ser säkert annorlunda ut med rengjorda filter.
Tilluft efter ftx är + 14,25,frånluften är 21,75 grader, utetempen är + 2,75 grader. Avluften är 5,7 grader Just nu får alltså ftx:en jobba med lite kallare tilluft än den skulle ha gjort om luften skulle ha tagits direkt utifrån. Har inte rengjort filtren i vinter så värdena ser säkert annorlunda ut med rengjorda filter.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Du har inte nått spjäl så du kan ta luften direkt utifrån då det är varmare där än från marken??glx skrev:Sorry Wodda. Det blev visst lite rörigt det där, så här är det just nu.Tilluften i markslangen är just nu + 1,25 grader.innan den passerar ftx.
Tilluft efter ftx är + 14,25,frånluften är 21,75 grader, utetempen är + 2,75 grader. Avluften är 5,7 grader Just nu får alltså ftx:en jobba med lite kallare tilluft än den skulle ha gjort om luften skulle ha tagits direkt utifrån. Har inte rengjort filtren i vinter så värdena ser säkert annorlunda ut med rengjorda filter.
Varför inte ett spjäll/växel som blandar luft via marken o en luftsolfångare på taket till den temp man tycker är lämplig..

Det borde väl gå??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd