Jämnare matning, bra eller dåligt?

Skriv svar
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Jämnare matning, bra eller dåligt?

Inlägg av Bassman »

Har ställt den här frågan i BioNordic-forumet utan att få svar så jag provar väl här istället :)

(För er som inte känner till BioNordic Viking 9990 (vilken tydligen ska vara så gott som identisk med Viking B16?) så ställer man in matningen genom att ange två tider i sekunder för hur länge skruven ska vara ON respektive OFF. ON: 5 och OFF: 15 betyder tex att den matar i 5 sekunder och står still i 15 sekunder, matar 5 står still 15 osv...)

Borde det inte bli en bättre o jämnare förbränning om man matar in lite pellets ofta istället för mycket mer sällan?
Har hittills kört med 5:13 (alltså matning 5s, paus 13s osv...) i matning och matar då i nästan 2,6 kg/h vilket ju blir typ 12,6 kWh. Har pillat lite idag och mätt (mha skrivbordslampa, hink och hushållsvåg) och kommit fram till att en matning på 1:3 ger drygt 2,6 kg/h det också. Borde det inte bli jämnare/bättre förbränning med 1:3 än med 5:13?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

jo det borde det...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
rolf27
Fröträd

Inlägg av rolf27 »

Jag kör min Viking B16 på ON:7 och OFF:20 och jag tycker att det fungerar bra. Visst varierar förbränningen något men inte så att det inverkar negativt. Jag körde i vintras en period på ON:3,5 OFF:10, men jag fick en betydligt större sinterkaka på rostret då. Så jag gick tillbaka till grundinställningen. Idén att köra med OFF:20 fick jag av Mats på Bio-Nordic.
Hus i Karlholm: Calmarpannan B2 med BioNordic Viking B16 (9990).
Hus i Älvkarleby: Albinpanna 330 DL med Eurofire 20 kW
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

rolf27 skrev:Idén att köra med OFF:20 fick jag av Mats på Bio-Nordic.
Det är lite därför jag undrar, har ju sett flera stycken här som kör med relativt höga matningstider. Förbränningen borde ju bli bättre med korta tider? Eller är det så att temperaturen sjunker när det matas i pellets? Många funderingar blir det... ;) Har iaf kört med 1:3 i typ en vecka idag så nu är det väl dags att aska ur lite o kolla hur det ser ut, ska bli intressant...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens! blev lite nyfiken på era inlägg ligger visserligen inne med en annan brännare men tränger mig på ändå=P

Varför ska man köra såppas högt?
min instalatör ställde brännaren på matning 2,0sec och vila 15sec vilket han tyckte var lagom, fin låga osv.

Somsagt kör inte med samma brännare men det borde väl vara ungefär detsamma?

provade iofs att köra på 3sec on och 15sec off, blev en jädrans fräs.

Är väl med dessa justeringar man ställer in "kwh" på brännaren?
så jag har fått förmig att köra så lågt som möjligt, men läst i en annan diskution att pellets-åtgången blir mer vid för låg effekt.

Har även upptäkt att det "sintrar" i brännaren, inte så farligt men ändå.

så tänkte höra om ni tror det är efektivare att köra på högt, kanske skulle prova 5sec on osv som ni kört på =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Hur mycket man matar resp. "vilar" beror väldigt mycket på hur mycket skruven ger (skruvlutning, motor, dimension mm).

Men en så jämn matning som möjligt måste väl ändå vara att fördra. Varför skulle annar Degerman på energifirman.com tagit fram sin doserare för "övermatade" brännare.

Min brännare matar 40 sek vilar 8 sek. Men då är den undermatad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

fisketorp skrev:så tänkte höra om ni tror det är efektivare att köra på högt, kanske skulle prova 5sec on osv som ni kört på =)
Den matning man ställer in är ju inget man väljer på måfå utan man (iaf på BioNordic Viking:en) lurar fotocellen att det brinner med en lampa (skrivbordslampa funkar perfekt för mig) och matar i en hink i lämpligtvis 15 minuter. Sen är det bara att väga hur mycket pellets man matat i och muliplicera med 4 (15 min * 4 = 1 timme) så vet man hur mycket en viss inställning matar i per timme. Muliplicerar man sen antalet kg pellets per timme med energiinnehållet (generellt 4,8 kW per kg) så får man ju fram vilken effekt man eldar på i kW per timme (kWh).

Jag matar som sagt i ca 2,6 kg i timmen vilket motsvarar typ 12,7 kW. (den pellets jag kör med, BioNorr från SCA, är specad till 4,9)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Min gamla Pellx -01 (KMP) har ett fast intervall mellan matningarna på 19 sekunder. Just nu matar jag 2,9 sek, tidigare 3,4. Detta ska ge en effekt på runt 20 kW.
Jag har också undrat varför man inte strävar efter en jämnare matning, med mindre volym men oftare. Typ en pellet i taget med någon sekunds intervall. (Eller vad det nu kan bli). Borde gå att lösa med en hastighetsreglering på skruvmotorn.
Med nuvarande skruvmatning skulle det förstås bli en del uppehåll i pelletsflödet, eftersom den missar att mata under flera sekunder, då och då. Skruvar man då ner hastigheten ytterligare innebär det ännu fler sekunder utan matning.
Det här är något som den ovan nämnda doseraren borde råda bot på.
Har själv aldrig upplevt den ojämna matningen som ett problem. Så har jag heller aldrig försökt göra någon rökgasanalys, vilket jag kan tänka mig blir problematiskt, eftersom förbränningen är så ojämn.
Av den anledningen kommer jag nog att välja en undermatad brännare, när det blir dags att byta anläggning.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
jtkarlssoon
Späd planta

Inlägg av jtkarlssoon »

Varför inte byta drev och låta brännaren gå på konternuelig matning?
Om jag har min brännare på t.ex 70 %, så borde jag väl kunna dreva om internskruven så den bara går med 70 % varvtal, och låta den gå hela tiden, eller?
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag som har övermatad brännare har gått i tankarna om att kanske byta motorn på skruven mot en som gör halva varvtalet. Då kan/ska man ju öka matningstiden till den dubbla för att bibehålla effekten smatidigt som man får jämnare matning. Nackdelen med detta sätt kan ju vara att det blir längre starttid...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar