Börjar få in anbud...
-
- Gallringsobjekt
Börjar få in anbud...
Har talat med ett par "rörnissar" om att köpa en komplett pelletsanläggning med veckoförråd.
Allt gammalt skall ut (panna och oljetank) och en pelletspanna med "det som behövs" skall in.
Har fått prisförslag på tre paket hittills:
Värmebaronen Joker med Viking Bio, skruv samt div kopplingar, expansionskärl och annat som behövs. Elektriker för vissa elarbeten. Dock ej nedkapning av oljetank.
Totalt: 62000:-
Värmebaronen Comet med Viking Bio + samma som ovan men MED nedkapning av tank.
Totalt: 78000:-
CTC EcoFlex + smått och gott och MED nedkapning av tank.
Totalt: 82000:-
Rent känslomässigt, för enkelhetens skull, så känner jag för CTC-pannan, men varför skall jag satsa på den!??! Ge mig motivet!
Likaväl undrar jag varför jag skulle välja Joker före Comet...?!
Att jämföra Comet med EcoFlex; vilken är "bäst"?
Det skiljer ju inte många kronor för samma kit så att säga. Men är verkligen skilnaden mellan Joker och Comet, eller för den delen EcoFlex ekonomisk försvarbar?
Det skiljer ju som sagt 15 papp mellan Värmebaronens pannor och hela 20 sköna tusingar mellan Joker och EcoFlex...
Är den 20000 kronor/gånger bättre?!
Som jag ser det så är det en djungel att komma fram till vad som är "bäst" av pelletsanläggningar.
Allt gammalt skall ut (panna och oljetank) och en pelletspanna med "det som behövs" skall in.
Har fått prisförslag på tre paket hittills:
Värmebaronen Joker med Viking Bio, skruv samt div kopplingar, expansionskärl och annat som behövs. Elektriker för vissa elarbeten. Dock ej nedkapning av oljetank.
Totalt: 62000:-
Värmebaronen Comet med Viking Bio + samma som ovan men MED nedkapning av tank.
Totalt: 78000:-
CTC EcoFlex + smått och gott och MED nedkapning av tank.
Totalt: 82000:-
Rent känslomässigt, för enkelhetens skull, så känner jag för CTC-pannan, men varför skall jag satsa på den!??! Ge mig motivet!
Likaväl undrar jag varför jag skulle välja Joker före Comet...?!
Att jämföra Comet med EcoFlex; vilken är "bäst"?
Det skiljer ju inte många kronor för samma kit så att säga. Men är verkligen skilnaden mellan Joker och Comet, eller för den delen EcoFlex ekonomisk försvarbar?
Det skiljer ju som sagt 15 papp mellan Värmebaronens pannor och hela 20 sköna tusingar mellan Joker och EcoFlex...
Är den 20000 kronor/gånger bättre?!
Som jag ser det så är det en djungel att komma fram till vad som är "bäst" av pelletsanläggningar.
Det är väll så att Ecoflex behöver mindre "hands on" änn Vikingbios pannor.. som igentligen är en oljepanna..
Ecoflex har ju tex en Ask låda. som rymmer 45 Liter.. Vilket blir att du behöver rengöra pannan ca 1 gång i månaden under vinterns kallaste månad.. Innergivaren Blinkar (röd diod) om pannan skulle larma = smart..! (iallfall om jag fattar manualen rätt).
Även brännaren behöver inte ren göras lika ofta som en framåt brinnande brännare (tex VikingBio).
Sen finns det vissa som menar ett en uppåtbrinnande brännare ger mindre aska änn en framåt brinnande.. Merkligt tycker jag och har ingen erfarenhet av framåt brinnande brännare men det kanske stämmer?!
Sen gissar jag att årsverkningsgraden är Högre i CTC Ecotec änn i Värmebaronens pannor..
Annars är just Vikingbio kända för god support och bra grejer.. Dock så uppfyllde dom inte mina krav på en pellets panna tyvvär.. Fattar inte att dom inte gör en riktig pellets panna som är gjord för enda målet..
Men till slut..! Välj en installatör som känns rätt. bättre med en installatör som har 100 installationer på nacken änn en som gick en 2 dagars kurs förra veckan..
Ecoflex har ju tex en Ask låda. som rymmer 45 Liter.. Vilket blir att du behöver rengöra pannan ca 1 gång i månaden under vinterns kallaste månad.. Innergivaren Blinkar (röd diod) om pannan skulle larma = smart..! (iallfall om jag fattar manualen rätt).
Även brännaren behöver inte ren göras lika ofta som en framåt brinnande brännare (tex VikingBio).
Sen finns det vissa som menar ett en uppåtbrinnande brännare ger mindre aska änn en framåt brinnande.. Merkligt tycker jag och har ingen erfarenhet av framåt brinnande brännare men det kanske stämmer?!
Sen gissar jag att årsverkningsgraden är Högre i CTC Ecotec änn i Värmebaronens pannor..
Annars är just Vikingbio kända för god support och bra grejer.. Dock så uppfyllde dom inte mina krav på en pellets panna tyvvär.. Fattar inte att dom inte gör en riktig pellets panna som är gjord för enda målet..
Men till slut..! Välj en installatör som känns rätt. bättre med en installatör som har 100 installationer på nacken änn en som gick en 2 dagars kurs förra veckan..

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Joker och Comet är ju samma panna med den skillnaden att Comet har elektronisk styrning med shuntautomatik osv... Och elpatronerna i Joker är på 9kW och i Comet 13,1.
Enligt Värmebaronens prislista så kostar Joker 18850 och Comet 25300 (plus moms). Typ 8000 kr inkl moms i skillnad.
Shutautomatik tycker då jag verkar rätt så käckt fast det måste ju finnas billigare än 8000, åas så är det ju inte det ända som skiljer så jag vet inte riktigt...
Har själv varit riktigt sugen på en Comet om/när jag skulle byta ut min gamla häck fast sen såg jag nåt om att Värmebaronens pelletspannor egentligen är dekaltrimmade oljepannor så nu är jag lite osäker...
Enligt Värmebaronens prislista så kostar Joker 18850 och Comet 25300 (plus moms). Typ 8000 kr inkl moms i skillnad.
Shutautomatik tycker då jag verkar rätt så käckt fast det måste ju finnas billigare än 8000, åas så är det ju inte det ända som skiljer så jag vet inte riktigt...
Har själv varit riktigt sugen på en Comet om/när jag skulle byta ut min gamla häck fast sen såg jag nåt om att Värmebaronens pelletspannor egentligen är dekaltrimmade oljepannor så nu är jag lite osäker...
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Snålheten kan lätt bedra visheten.
Mellan Comet och CTC är valet enkelt tycker jag. Cometen kräver uraskning varje vecka (eller något åt det hållet). CTC kan klara sig med sotning och rengörning 1-2 gång per år. Kul om man har annat att göra under en tid. Jämför askutrymme (45 liter på CTC). CTC modern och mkt lik Biomaticen men lite billigare.
Pannan finns att köpa på nätet för 47 500:- (www.dinvvsbutik.se) plus lite frakt, en skruv om 5 000:- och ett förråd för 2000:- = Ca 55 000:-. Din offert var på 82´ dvs 27´ för arbete plus annat som ingår i offerten
Hur många timmar räknar de bo hos dig?
Varför inte köpa själv och upphandla installationen som en egen tjänst?
Jag hittade rörpulare som ställer upp på det.

Pannan finns att köpa på nätet för 47 500:- (www.dinvvsbutik.se) plus lite frakt, en skruv om 5 000:- och ett förråd för 2000:- = Ca 55 000:-. Din offert var på 82´ dvs 27´ för arbete plus annat som ingår i offerten

Varför inte köpa själv och upphandla installationen som en egen tjänst?

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Gallringsobjekt
Tja, jag känner väl också att Joker och Comet är lite väl "gamla" och dessutom uppsminkade oljepannor. En ren pelletspanna borde ju vara effektivare än dessa (tänker på CTC:n).
Att också EcoFlexen är modernare märks ju på bekvämlighetsfaktorerna med större asklåda etc. Ett bekvämare alternativ alltså. Men dyrare...
Enl. rörisen så skulle EcoFlexen vara ca 10-15 % effektivare än paketet med Cometen (samma röris på både Cometen och CTC:n).
Då borde ju den högre kostnaden för inköp vara ekonomiskt försvarbart?!
Som sagt här ovan verkar ju valet mellan Comet eller EcoFlex vinnas av EcoFlex.
Det som talar emot är ju priset.
Jag har tummen rätt centralt placerad i handflatan när det gäller detta, så jag överlåter det mesta till "de som vet vad de gör". Jag tänkte däremot demontera oljetanken själv och därmed tjäna ca 5000:-.
Att fackfolk tar bra betalt för sina tjänster är ju bekant, men i detta fallet så har jag hört mycket gott om berörd "röris". Skulle nått behövas hjälp med i efterhand så är det aldrig några problem (några här på området som nyttjat samma röris).
Totalkostnaden för CTC-paketet kanske verkar högt vid första anblicken, men med tanke på vad som måste göras i min källare så kanske det inte är så avskräckande i alla fall...
De 82' innefattar ju elektriker, tankdemontering, bortforsling av gammalt "skrot" och... tja det som behövs för en komplett fungerande anläggning.
Sågar jag dessutom ner tanken själv så kommer jag ju liiite billigare undan.
Verkar som om jag redan bestämt mig...
Nja, jag vet inte.
Varför en röris rekommenderade Joker, och en annan Comet blev jag inte riktigt klok på.
Varför skulle jag välja Comet före Joker? Är inte Joker en "snikvariant" av Comet?
Dessa frågor!!!!
Nåja, jag väntar på ett par offerter till där bland annat Nibe, Baxi och även Thermia (om jag får tag på Thermia-gubben i morgon) ingår.
Väntar med förtjusning/förskräckelse. Bara mer beslut att ta. Ångest....
Att också EcoFlexen är modernare märks ju på bekvämlighetsfaktorerna med större asklåda etc. Ett bekvämare alternativ alltså. Men dyrare...
Enl. rörisen så skulle EcoFlexen vara ca 10-15 % effektivare än paketet med Cometen (samma röris på både Cometen och CTC:n).
Som sagt här ovan verkar ju valet mellan Comet eller EcoFlex vinnas av EcoFlex.

Jag har tummen rätt centralt placerad i handflatan när det gäller detta, så jag överlåter det mesta till "de som vet vad de gör". Jag tänkte däremot demontera oljetanken själv och därmed tjäna ca 5000:-.
Att fackfolk tar bra betalt för sina tjänster är ju bekant, men i detta fallet så har jag hört mycket gott om berörd "röris". Skulle nått behövas hjälp med i efterhand så är det aldrig några problem (några här på området som nyttjat samma röris).
Totalkostnaden för CTC-paketet kanske verkar högt vid första anblicken, men med tanke på vad som måste göras i min källare så kanske det inte är så avskräckande i alla fall...
De 82' innefattar ju elektriker, tankdemontering, bortforsling av gammalt "skrot" och... tja det som behövs för en komplett fungerande anläggning.
Verkar som om jag redan bestämt mig...

Nja, jag vet inte.
Varför en röris rekommenderade Joker, och en annan Comet blev jag inte riktigt klok på.
Varför skulle jag välja Comet före Joker? Är inte Joker en "snikvariant" av Comet?
Dessa frågor!!!!

Nåja, jag väntar på ett par offerter till där bland annat Nibe, Baxi och även Thermia (om jag får tag på Thermia-gubben i morgon) ingår.

Det är inget val, du skall ta CTC pannan som är konstruerad för pellets.
Värmebaronen är bara bra på en sak, göra reklam för gammalt skräp(läs oljepanna)
Min rörpulare som jag anlitade hade samma åsikt om värmebaronen.
Känner folk som har satt in Värmebaronens brännare, den verkar brinna bra i en gammal panna. Men en ny Comet får man aska ur engång i veckan, det är oftare än vad jag gör i min gamla oljepanna.
Mitt råd och många med mig glöm Värmebaronen. Men ta in andra priser på jobbet för CTC, det verkar dyrt.
Värmebaronen är bara bra på en sak, göra reklam för gammalt skräp(läs oljepanna)

Min rörpulare som jag anlitade hade samma åsikt om värmebaronen.
Känner folk som har satt in Värmebaronens brännare, den verkar brinna bra i en gammal panna. Men en ny Comet får man aska ur engång i veckan, det är oftare än vad jag gör i min gamla oljepanna.
Mitt råd och många med mig glöm Värmebaronen. Men ta in andra priser på jobbet för CTC, det verkar dyrt.
CTC Total 1983
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
Thermia Bequem 15D gamla programvaran
3m skorsten
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Att jag är en anhängare av Värmebaronen behöver jag väl knappast upprepa. JOKER och COMET är trygga, och väl beprövade val. Askutrymmet är åter igen inget problem att blåsa upp tycker jag. Det som styr underhållet är ändå rengöringen av brännaren. Att då samtidigt suga ur askan i pannan tar max 30 sekunder. För askutrymmets skull, skulle jag utan problem kunna köra brännaren i över en månad under högsäsong.Silkemannen skrev:Tja, jag känner väl också att Joker och Comet är lite väl "gamla" och dessutom uppsminkade oljepannor. En ren pelletspanna borde ju vara effektivare än dessa (tänker på CTC:n).
Som sagt här ovan verkar ju valet mellan Comet eller EcoFlex vinnas av EcoFlex.![]()
Verkar som om jag redan bestämt mig...![]()
Nja, jag vet inte.
Dessa frågor!!!!![]()
Att inte en del rörisar vill sälja Värmebaronen (så med den vi köpte av också) beror nog ibland på ren krass ekonomi. Värmebaronen är inte så generösa med extra rabatter, bonusar etc.
Vad gäller demonteringen av oljetanken, så skulle jag inte komma på idén att göra det själv. Mycket jobb (flera dagar hos oss..), skitigt, tungt och dant. Och sedan måste mycket iväg till miljöstationen, med efterföljande avgifter etc.
Som många skrivit tidigare så är det viktiga att anlita en installatör som kan sin sak, och kan ge referenser på det.
JOKER och COMET är ju i grunden identiska. Det som tillkommit på COMET är styrning och lite extra effekt i elpatronerna. Vår röris föreslog också JOKER istället för COMET. Motiveringen var att det inte var värt extrakostnaden. Vårt system med JOKER och Thermomatic CBJ fungerar mycket bra idag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det där är fullständigt fel.ctctotal skrev:.... Men en ny Comet får man aska ur engång i veckan...
Sluta kör med överdrifter, och låt oss behålla det här forumet som en seriös mötesplats för oss pelletsintresserade.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
-
- Gallringsobjekt
Talade precis med en röris om Joker och Comet.
Där låg förresten priserna på ca 76k och 84k för komplett installation, med oljetanksdem.
Däremot så påtalade han att Joker måste kompletteras med shuntstyrning för att kunna få konverteringsbidraget (och det vill jag ju ha). Då hoppar priset upp några tusingar och närmar sig Cometen. Då kan jag ju lika gärna ta Cometen med en gång och inte ens tänka på Jokerpannan. Eller hur!?
Där låg förresten priserna på ca 76k och 84k för komplett installation, med oljetanksdem.
Däremot så påtalade han att Joker måste kompletteras med shuntstyrning för att kunna få konverteringsbidraget (och det vill jag ju ha). Då hoppar priset upp några tusingar och närmar sig Cometen. Då kan jag ju lika gärna ta Cometen med en gång och inte ens tänka på Jokerpannan. Eller hur!?
Jag har också precis snackat med en installatör om Comet, mest för att höra hans åsikt om pannans något skamfilade rykte. Eftersom han även jobbar med CTC bad jag om hans åsikt mellan Comet och Ecoflex. Han röstade för Comet, och lade till varför inte en Joker med en annan styrning som alternativ till Cometen. Han menar absolut att Cometen är lika bra som Ecoflex, om inte t.o.m. bättre. Om han sen gör en bättre affär på att sälja VB framför CTC vet jag inte.
Jag sitter i samma båt som dig angående val av panna och det jag har kommit fram till angående Comet/Joker är att de anses vara gamla oljepannor av äldre generation av de flesta, men de som har en Comet eller Joker i pannrummet är nöjda. Någon har varit tveksam till askutrymmet medans andra saknar problem med det. Själv är jag riktigt kluven, hade det inte varit för det negativa som skrivits här på forumet så hade jag förmodligen befunnit mig någonstans mellan offert/beställning och leverans/installation av en Comet, eller möjligen Joker. Någon kallade det för en djungel, jag är beredd att hålla med.
Jag sitter i samma båt som dig angående val av panna och det jag har kommit fram till angående Comet/Joker är att de anses vara gamla oljepannor av äldre generation av de flesta, men de som har en Comet eller Joker i pannrummet är nöjda. Någon har varit tveksam till askutrymmet medans andra saknar problem med det. Själv är jag riktigt kluven, hade det inte varit för det negativa som skrivits här på forumet så hade jag förmodligen befunnit mig någonstans mellan offert/beställning och leverans/installation av en Comet, eller möjligen Joker. Någon kallade det för en djungel, jag är beredd att hålla med.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
'Silkemannen skrev:Däremot så påtalade han att Joker måste kompletteras med shuntstyrning för att kunna få konverteringsbidraget (och det vill jag ju ha). Då hoppar priset upp några tusingar och närmar sig Cometen. Då kan jag ju lika gärna ta Cometen med en gång och inte ens tänka på Jokerpannan. Eller hur!?
Shuntstyrning kostar hos Rinkaby 1980:- för en ThermOmatic CBJ + plus ev. montage. Men den är väldigt lätt att montera själv.
Skall man däremot köpa den (eller likv. märke) av installatören så hamnar nog priset på 3-4000:- inkl. montage (det kanske inte räcker).
Och då är det inte så mycket kvar på mellanskillnaden mellan pannorna.
Vid val av panna så kan jag bara ge rekommendationen att se till att ha så mycket utrymme för aska som möjligt, plus att det skall vara lätt att tömma/ta bort/suga ur askan. Pannor mad asklåda är att föredra.
Har du möjligheter att få titta på en panna i drift så gör det. Öppna luckor och "känna" på grejorna före köp är guld värt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Gallringsobjekt
Tja, det ramlar in lite fler anbud allt eftersom...
De flesta verkar syssla med Värmebaronens grejor och priserna skiljer sig inte nämvärt. Nån eller ett par tusenlappar hit eller dit.
Det jag känner spontant, och vad jag nämnt förut, är att det känns bättre med något nytt och modernt. Visst verkar VB:s grejor fungera, men de känns gammalmodiga. Skall jag ändå slänga ut stora pengar så kan man lika gärna gå hela vägen och ta det STORA steget till något modernt och bra. Det är där som CTC:n kommer i i bilden...
Till skillnad från Värmebaronen så verkar det inte finnas någon mer "CTC-röris" i närheten av där jag bor. Eftersom samma röris gav mig ett pris på 78k för Comet med "extra allt" (som man säger hos pizzabagaren
) och 82k för CTC:n så anser jag att merpriset är välmotiverat. Att man sedan kan få allt billigare om man handlar lite här och där tror jag inte är någon bra lösning för mig.
Någon som kan namnge någon röris med CTC på menyn i närheten av Munkedal? Jag hittar bara en på CTC:s webbsida...
Frågan om är också om EcoFlex äntligen har blivi P-märkt!?
Konverteringsstödet kan man tydligen inte få för själva pelletspannan, men väl för skruv, förråd och brännare. Samt självklart för arbetskostnad och material. Lika självklart är att anläggingen måste vara shuntstyrd med termostater.
Då EcoFlexen är en komplett panna med brännaren integrerad så borde ju hela paketet innefattas i konverteringsstödet om den P-märks.
Någon som sitter inne med mer svar och sanningar!?
De flesta verkar syssla med Värmebaronens grejor och priserna skiljer sig inte nämvärt. Nån eller ett par tusenlappar hit eller dit.
Det jag känner spontant, och vad jag nämnt förut, är att det känns bättre med något nytt och modernt. Visst verkar VB:s grejor fungera, men de känns gammalmodiga. Skall jag ändå slänga ut stora pengar så kan man lika gärna gå hela vägen och ta det STORA steget till något modernt och bra. Det är där som CTC:n kommer i i bilden...
Till skillnad från Värmebaronen så verkar det inte finnas någon mer "CTC-röris" i närheten av där jag bor. Eftersom samma röris gav mig ett pris på 78k för Comet med "extra allt" (som man säger hos pizzabagaren

Någon som kan namnge någon röris med CTC på menyn i närheten av Munkedal? Jag hittar bara en på CTC:s webbsida...

Frågan om är också om EcoFlex äntligen har blivi P-märkt!?
Konverteringsstödet kan man tydligen inte få för själva pelletspannan, men väl för skruv, förråd och brännare. Samt självklart för arbetskostnad och material. Lika självklart är att anläggingen måste vara shuntstyrd med termostater.
Då EcoFlexen är en komplett panna med brännaren integrerad så borde ju hela paketet innefattas i konverteringsstödet om den P-märks.

____s_i_l_k_e_m_a_n_n_e_n____
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
.........EcoFlexare sedan 27 april.........
Du ska kunna få konverteringsbidrag för pannan också. Kravet är att man kan visa upp handlingar som styrker utsläppsvärden och annat (se boverkets info om konverteringsbidrag). En P-märkning innefattar automatiskt godkända utsläpp så det räcker med P-märkning. Tyvärr verkar det som om CTC kommer att publicera båda papprena handlingarna samtidigt - så vi får nog vänta på P-märkning. Dock ska det enligt uppgift komma mycket snart, så det ska inte vara några problem. Dessutom tror jag man kan vänta upp till två månader innan man söker bidraget.Silkemannen skrev: Frågan om är också om EcoFlex äntligen har blivi P-märkt!?
Jag har fått en offert på en EcoFlex på ca 76.000 (oprutat

Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag fick bidrag för en biomatic (men det var inget problem att byta till annat så länge den också var p-märkt). Om du vid själva konverteringen byter panna och brännare skall de bägge tas med, men eftersom 14000 / 30% blir ca 46700 får du inget bidrag för kostnader över det. Om man köper installationen på vanligt sätt blir det ungefär samma som pannans kostnad, så på det sättet kan man säga att du inte får bidrag för pannan.Barsk skrev:Du ska kunna få konverteringsbidrag för pannan också. Kravet är att man kan visa upp handlingar som styrker utsläppsvärden och annat (se boverkets info om konverteringsbidrag). En P-märkning innefattar automatiskt godkända utsläpp så det räcker med P-märkning. ... Dessutom tror jag man kan vänta upp till två månader innan man söker bidraget.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator