Fimpa oljetanken?
-
- Energiprofet!
-
- Ungskog
Pallade upp tanken och tömde ur den sista skvätten. Hyrde en 5mm:s plåtnibblare (grymt effektiv och inte alls lika svårhanterlig som en tigersåg kan vara när det "nyper") + en tigersåg (som komplement för att komma åt överallt) på en maskinfirma och strimlade tanken i ett nafs.
Pellx PX21 (KMP) 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
Värmebaronen Vedolux 91'
HPD shuntaut. '93
HPD till-luftspjäll '04
Statoil 200 l fat 03'
-
- Energiprofet!
Nu har jag iaf. kommit så långt att påfyllnings- och utluftningsrören samt stoppkontakten är borta och hålen i sockeln är igenmurade. Då är jag säker på att det inte kommer ovälkommen olja in en mörk kväll!
Senare ska jag tömma de sista 36 liter till ett par dunkar och efter ska jag leka med min tigersåg
Senare ska jag tömma de sista 36 liter till ett par dunkar och efter ska jag leka med min tigersåg

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Energiprofet!
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
-
- Energiprofet!
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Vi var två personer som vickade fram den, kändes inte så tung när den var tom. Sen så stod den på metallskenor också vilket lär ha hjälpt. Lyfte upp ena långsidan och la vedträn under för att enklare kunna vippa den också.Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Hur fick du fram din tank så du kunde jobba runt om? Väger ju en 400-500 kilo....
MVH
Ulf
CTC 1100 Family, VikingBio, Automix 20
-
- Ungskog
-
- Frö
Jag har också fått ut min 3m³ tank nu! Köpte en tigersåg på BilTema samt lite blad. Sågen är OK men bladen är skräp! Jag var nere på den lokala PEA o handla Hitachi-blad och då jävla kom det fart på sågningen!
Då min tank var platsbyggd hade jag inte plats att vippa eller komma åt sidor/bak så jag körte först slut på oljan (hände 22 dec). Sedan tog jag bort påfyllningsrören då jag inte ville råka få ett par m³ olja på golvet.
Då det var klart sågade jag upp ena långsidan uppifrån och ner till knähöjd och bar ut varefter jag tömte de siste rester i ett par jeepdunkar (blev just 40L). Sedan skopade jag upp bottenslammet/rost/skit i en grovis som jag haffade på soptippen, lite kattsand för att suga upp smulorna, sen var det bara att låta sågen föra sin talan.
Sen blev det skuffen på bilen och soptippen blev glad för att få allt
Då min tank var platsbyggd hade jag inte plats att vippa eller komma åt sidor/bak så jag körte först slut på oljan (hände 22 dec). Sedan tog jag bort påfyllningsrören då jag inte ville råka få ett par m³ olja på golvet.
Då det var klart sågade jag upp ena långsidan uppifrån och ner till knähöjd och bar ut varefter jag tömte de siste rester i ett par jeepdunkar (blev just 40L). Sedan skopade jag upp bottenslammet/rost/skit i en grovis som jag haffade på soptippen, lite kattsand för att suga upp smulorna, sen var det bara att låta sågen föra sin talan.
Sen blev det skuffen på bilen och soptippen blev glad för att få allt

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!