Erfarenheter av Altbergs asksug?
-
- Energiprofet!
Erfarenheter av Altbergs asksug?
Jag undrar är denna sug så bra som det säg? Var kan man köpa den billigt?
MVH
Ulf
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Fick hem min för en vecka sedan. Har bara använt den en gång. Det verkar faktiskt fungera förvånansvärt bra.
Billigast är nog att beställa den direkt av altbergs plåt. Dom skickar med bussfrakt. 875kr har jag för mej att själva askfällan kostar, sen är det frakten på det. Jag har inte fått nån faktura än, så jag är inte säker.
http://www.altbergsplat.se/
Tel 0271-34670
Fax 0271-34671
Billigast är nog att beställa den direkt av altbergs plåt. Dom skickar med bussfrakt. 875kr har jag för mej att själva askfällan kostar, sen är det frakten på det. Jag har inte fått nån faktura än, så jag är inte säker.
http://www.altbergsplat.se/
Tel 0271-34670
Fax 0271-34671
-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
----------------------------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
-
- Energiprofet!
-
- Frö
Jag har använt en Altbergcyklon ett par år nu och den fungerar för lite grövre partiklar, men visst passerar ganska mycket fint stoft. Jag kör nu med en Altogrovsugare 400 där den smutsiga luften inte passerar motorn. Jag har också fixat en ledning som blåser utblåsningsluften utomhus och har tänkt testa att köra utan påse. Än så länge fegar jag och kör med en påse som jag klippt upp i änden och "stänger" efter tömning.
tln
Jag har använt denna askfälla i många år och håller nog med om att du bör ha en dammsugare som kan hantera filtreringen bra. En industridammsugare med god sugförmåga så suger den jäkligt bra. Gör ren dammsugaren endast en gång per år, då är också fällan färdig för att tömmas. Ca 5 ton eldad pellets. Har en LAVOR GN-18 med dubbla filter plus påse.
Man kanske ska ha denna kombinationen då man suger ur aska ur pannan: 
1. Altbergs cyklon
2. Grovis
3. Grovdammsugare
Aska verkar ju vara det hemskaste en dammpåse kan få. Blir som cement på påsväggen.

1. Altbergs cyklon
2. Grovis
3. Grovdammsugare
Aska verkar ju vara det hemskaste en dammpåse kan få. Blir som cement på påsväggen.
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
-
- Pannrumshärskare!
Köpte en grovdammsugare på ÖB för 500:- De verkar som det kommer en del fint damm i den, fast det mesta verkar fastna i dammsugarpåsen. Har ännu inte märkt av att suget blivit sämre.
Kan fortfarande rekomendera Altbergs avskiljare
Kan fortfarande rekomendera Altbergs avskiljare

-----{[Danneman]}------
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI
VB Comet och Viking Bio
just nu småsäck SÅBI