beviljat konverteringsbidrag?

Skriv svar
pellep
Gallringsobjekt

beviljat konverteringsbidrag?

Inlägg av pellep »

Sökte konverteringsbidrag i början av februari och har bara mottagit att handlingarna har kommit fram. Är det någon som har fått sitt bidrag beviljat och hur fort man kan vänta sig lite klirr i kassan?
Biosol-panna, Pellx 20, mafa midi förråd, bor i villa på 83 kvm + 83 kvm biyta
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Jag sökte i mitten av januari och har fått preliminärbeslut. Något klirr i kassan blir det inte förrän till midsommar nästa år i bästa fall. Pengarna sätts in på ens skattekonto och man får ut dem som skatteåterbäring.
Viessmann Vitodens 222 F
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Men har man bankid så kan man gå in på skatteverkets hemsida och begära en tidigare utbetalning av pengarna
Klättermusen
Späd planta
Kontakt:

Ej beviljad konverterings bidarg!

Inlägg av Klättermusen »

Sökte bidrag för att byta ut direktelen till uppvärmning via pelletskamin. Det fanns det dock ingen möjlighet till så man bara kunde få till det vattenburna systemet. Och det har jag ju inget! Och ska inte installera heller! Så trots att jag bytt ut eluppvärmning till biobränsle så få jag inget bidrag... :evil:
KMP-Mysinge pelletskamin.
57kvm+20kvm biyta.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Det måste vara det statliga bidraget på 14000:- som ni menar. Mig veterligen ska det finnas ett kommunalt också, kanske skiftar det från kommun till kommun men i min kommun (Eslöv) är bidraget på 11000:- och det kan man få på ett par veckor enligt energirådgivaren. Man kan dock inte få både det statliga och det kommunala.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Klättermusen
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av Klättermusen »

Det "statliga bidraget" är inte en fast summa utan en procentsats på en del av installationen. Ansökan går genom din länsstyrelse. Det är nytt för 2006.
KMP-Mysinge pelletskamin.
57kvm+20kvm biyta.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

tompa80 skrev:Men har man bankid så kan man gå in på skatteverkets hemsida och begära en tidigare utbetalning av pengarna
Detta visste jag faktiskt inte. Tack för informationen!
Viessmann Vitodens 222 F
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Det "statliga bidraget" är inte en fast summa utan en procentsats på en del av installationen
Då har jag missuppfattat något i kontakten med min energirådgivare. Jag ber om ursäkt för att ha spridit felaktig information.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
M
Frö

Inlägg av M »

Jag installerad min nya panna 26/1.
Jag ansökte om statligt stöd 21/1 och fick bekräftelse på detta 27/1 från länsstyrelsen. Samtidigt ansökte jag om slutligt beslut om stöd. Jag fick ett preliminärt besked 28/2 att jag var berättigad till stöd och det slutliga beslutet anlände 7/3.
Utbetalning till skattekontot sker senast den 12:e månaden efter beslutet om det är taget innan den 20:e i månaden. Om beslutet är taget efter den 20: i månaden sätts beloppet in på skattekontot senast den 12:e andra månaden därefter.
I detta besled framgår att man kommer att bli kontaktad och ombedd att lämna uppgifter för uppföljning och utvärdering av stödet. Om man får denna begäran är det viktigt att man svarar. Annars kan stödet återkrävas!
Jag har inte kollat ännu om det finns 14 000 kr som väntar på mitt skattekonto. :D
Skriv svar