Slänga ut gamla pannan, CTC 265?

Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Jag hade en 265 från 74, den slängde jag ut när jag flyttade in.
Varför? Jo, jag visste inte ett smack om hur pannan hade eldats, förutom att den hade eldats med ved och olja. Detta visste jag eftersom oljebrännaren gick när vi tittade på huset och det ingick fem kubik björkved i ett vedskjul på tomten. Oljan var slut när vi tog över huset och vedelda i den pannan var ju lagom skoj. Eftersom huset kostade 400 tusen tyckte vi att slänga ut CTC:n och köpa en ny pelletspanna för lånade pengar var okej pris att betala för tryggheten att veta att pannan är ny och funkar många år framöver.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
petero
Ungskog

Inlägg av petero »

Jag har gjort en riktigt lågpris "shunt" till min panna (efter tips på ett forum)
Jag köpte en Elektronisk rumstermostat med LCD-display från Clas Ohlson 32-4128 298,00.
Denna monterade jag mitt i huset och bryter strömmen till cirkulationspumpen.
Jag har kört på detta sätt i 1,5 år nu (med nattsänkning) utan at behöva justera shunten.
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Visst kan man sköta allt med termostaterna på elementen, men det ändrar ju inte på att jag kanske shuntar ut 45 graders värme i rören när det inte behövs.

Innan jag monterde automatiken så stod brännarem till i 1,5 timmar dagtid, nu står den still upp till 4,5 timmar.

Man förlorar alltså mängder av värme (energi) på att ha hett vatten till och fara runt i rören när radioatorerna inte behöver något.

Som ni förstår är jag helnöjd med min CBJ, den kommer att spara massor av pellets åt mig!!!! :D :D :D

Får väl be om ursäkt om vi kommit ifrån huvud ämnet, men det visar sig väl att det finns ganska många som är nöjda med sina 265:or, bara man inte har något mot att jobba lite med dem.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

TURBO:
Jag upptäckte också detta hur mycket mer pannan går om man låter elementen styra, därav mitt springande till pannrummet och intresset för att ha en ordentlig styrning i och med pannbyte. I mitt fall är anledningen till "värmeläckaget" 1-planshus med betongplatta utan kantisolering, och alla värmerör dragna i ytterkant huset, det är ca 55 meter rör som kyls av betong i kontakt med utetemperaturen!

PETERO:
Det är den sortens intelligens som behövs här i världen, bravo!
Har köpt olja för sista gången, nu blir det pellets, men ....... vilken panna???
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Hej ni som inte gillar termostater. Vad har ni för cirkpump egentligen? Bättre att byta till en tryckstyrd, när termostaterna börjar stänga skall flödet minska.
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Jaha,
igår hade jag hem Ecotec att titta på mina förutsättningar att förändra värmesystemet.
Trots att jag tjatade om Econompanna, acctank ev med solpaneler vilket blir en affär på drygt 100´ så rekommenderar försäljaren att behålla pannan o bara byta brännare och shunt för 30´. Detta tillsammans med alla kommentarer här gör ju att man vacklar rejält......
Har köpt olja för sista gången, nu blir det pellets, men ....... vilken panna???
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo, som sagt var, är pannan relativt frisk så finns det inte någon jätteanledning att byta panna, i alla fall kan du nog inte räkna med att tjäna in dom pengarna om du gör det.

Och om din gamla panna ger upp så går det ju alltid att flytta över brännaren till den nya pannan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Ulfw skrev:Jaha,
igår hade jag hem Ecotec att titta på mina förutsättningar att förändra värmesystemet.
Trots att jag tjatade om Econompanna, acctank ev med solpaneler vilket blir en affär på drygt 100´ så rekommenderar försäljaren att behålla pannan o bara byta brännare och shunt för 30´. Detta tillsammans med alla kommentarer här gör ju att man vacklar rejält......
Jag fick exakt samma råd från 3 av 4 försäljare och blev lika förvånad som du. Blev till slut en Bequem brännare som funkar helt ok. Tyvärr visade det sig att min shunt var omgjord från tryckande till vridande vilket gör att shunten inte går att stänga helt. Verkar alltid shunta ut runt 55 grader. Som tur är så har jag realtivt nya termostater på elementen men det blir ju en del förluster. Tips på hur man byter shunt(för det finns väl knappast reservdelar till en sån gamal panna) mottages med tacksamhet.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Fredde,
ecotec-mannens förslag var att ställa upp pannans inbyggda shunt på max och arrangera om ingående/utgående rör så att man får plats med en ny shunt mellan dom, ovanför pannan.
Skriv svar