Slänga ut gamla pannan, CTC 265?

Ulfw
Späd planta

Slänga ut gamla pannan, CTC 265?

Inlägg av Ulfw »

Hej, är ny i detta forum.
Jag har bestämt mig att inte köpa olja en gång till, nu ska det bli pellets istället. Hittils har tankarna varit att skaffa nytt, brännare + panna + ev. acctank.
Nuvarande panna CTC 265 el, olja, ved fungerar, och fungerar säkert 5 till 15 år till. Den är dock obekväm, jag springer o reglerar manuella shunten ett gäng gånger per dygn, för att inte bli kokt på eftermiddagen eller kall på morgonen.
Är det att rekommendera att satsa några som helst pengar på den pannan, t.ex. automatshunt och pelletsbrännare? Bortkastat eller, den kommer väl att dra mer pellets än en ny panna, och då blir det väl mer aska än nödvändigt, i det lilla utrymme som finns för aska?
Nyköptankarna drar åt Biowin, KMP UNO, Thermia 20+ eller Biosol. Synpunkter? Modulerande drift verkar ju vara the way to go...... Men när kommer nån svensk tillverkare med syresensor och luftmängdmätare som styr förbränningen? Österrikarna är dyra...
Har köpt olja för sista gången, nu blir det pellets, men ....... vilken panna???
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag skulle tro att du kan få bättre verkningsgrad med en "riktig" pelletspanna.

Att du i alla fall behöver en shuntstyrning är ju inlysande, det finns för en relativ blygsam summa för eftermontage.

Köper du en ny pelletsanpassat panna lär du i alla fall få betala för shuntstyrningen, inte lika mycket men nog ganska nära iaf.

Så det står och faller med vinsten i verkningsgraden. Om den vinst kan betala en förkortat pannlevtid med 5 år (worst case) vete fan.....
(gl. panna = 5 år, ny panna = 20 år, totalt 25 år vid att vänta, 20 år vid att byta)

Jag har ung. samma sits men min 265B tuggar på i sakta mak och jag funderar allvarligt på att låta den hålla på med det ett bra tag fram i tiden, jag tror att vi ligger i förkanten av utvecklingen av pelletspannor, vad som är hyper-delux i dag kommer att vara bottenskrap om 2 år, utvecklingen rusar iväg för tillfället.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag sitter med en 265B sen 1980 och den tickar på ännu, inte för att man vet när dom lägger av men den kan mycket väl fungera massor med år till så jag tänker bara byta brännare.

Jag har också manuell shunt och dessutom har jag bara termostat på ett enda element i huset, alla andra har ventil så jag får nog skruva mer på shunten än de flesta andra, fast jag tycker inte att det är något större problem (förrutom när man är bortrest).

Om din panna verkar vara frisk så tycker jag du ska fortsätta att köra med den så länge det går, och eventuellt sätta in en shuntstyrning, det rör sig ju bara om ett par tusingar.

Dessutom så är ju 265:an av känd god kvalitet, moderna pannor tycker jag det verkar vara lite si och så med...

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Själv har jag satt in en Pellex för två veckor sedan i min CTC 265b från -74.
Jag tänker köra med den ett antal år till, tycker det funkar mycket bra. Jag får dessutom min shuntstyrning från Cjb imorgon. Ska bli intressant att montera den och se hur det fungerar.

Så mitt råd blir nog också att behålla din panna ett tag till. Det kan nog löna sig att låta utvecklingen ha sin gång några år!

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag skulle nog också vänta ett par år.
Visst är en ny panna effektivare, men hur mycket då ?
5% ? 10% ?
Behöver du låna pengarna till topplåneränta 5% så är det ju självklart att man ur ekonomisk synpunkt ska behålla den gamla.
Men visst är det bekvämare och tryggare med en ny, det är tveklöst.

Räkneexempel, 50 000 för ny panna med installation ger en årsränta på 2500 kr. Det ger dig 1250 kg pellets vilket gör att du kan ha 20 - 25% sämre verkningsgrad och ändå gå +- 0 i en villa med 5 tons förbrukning.

Jag byter inte förrän den gamla stendör, eller utvecklingen gått så långt att jag känner att jag har uppenbara fördelar från en ny panna förutom större askutrymme och några enstaka % mer i verkningsgrad.
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Ja, rent ekonomiskt och rationellt så ska man troligen behålla den tills den bryter samman. Jag kan jämföra med bilen, det är nu 12.000 mil sen som verkstan sa att servopumpen är kass, och jo jag hörde att den tjöt, men den funkar fortfarande. Ha!
Det som gnager på en är att knogarna blöder efter varje sommars vedeldning i den och om den nån gång GÅR sönder, så inte tusan är det på sommarn, snarare när det är -20 grader.
Kul att se att Ni har valt pellets till CTC:n, men det hade varit enklare om alla sagt BYT BYT BYT.
Har köpt olja för sista gången, nu blir det pellets, men ....... vilken panna???
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Turbo skrev: Jag tänker köra med den ett antal år till, tycker det funkar mycket bra. Jag får dessutom min shuntstyrning från Cjb imorgon. Ska bli intressant att montera den och se hur det fungerar.
Mvh Daniel
Finns det shuntstyrning till 265 ???
Jag har en såkallat tryckande vred och
jag kunde inte montera en sådan :roll:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Micke, det är en likadan i min, där är också en sak, borde byta shuntventilen också (om det går) , vredet börjar på läge 3 av 10 för mig, vill jag ha mindre värme än 3, stänger jag av och på cirk.pumpen med några timmars intervall. Intervall-träning till och från pannrummet?
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Min CTC från -74 har ett vanligt vred! Det var en röris som tittade på min panna och rekommenderade det!

Du kanske har en nyare panna med ett annat vred, kan det vara så?

Min är av den gamla modellen där det endast finns en tempmätare och tryckmätare, sitter mitt på framsidan. Ingen elektronik eler knappar.

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Ulfw
Späd planta

Inlägg av Ulfw »

Turbo skrev:Min CTC från -74 har ett vanligt vred! Det var en röris som tittade på min panna och rekommenderade det!

Du kanske har en nyare panna med ett annat vred, kan det vara så?

Min är av den gamla modellen där det endast finns en tempmätare och tryckmätare, sitter mitt på framsidan. Ingen elektronik eler knappar.

Mvh Daniel
Shuntvredet sitter i pannan, på framsidan, svart plastvred diameter 80 - 90 mm som trycker på en ventil, skruvande vredrörelse blir linjär ventilrörelse....... hoppas du förstår! :oops:
Turbo
Stor entusiast!

Inlägg av Turbo »

Jag saknar själva plastvredet, det är bara axeln kvar. Vet inte om jag förstod din förklaring men nog ska det väl funka med shuntstyrning?

Här är en bild på en likadan panna:
Bild[/URL][/img]

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Hej hade tidigare en ctc 265b från -76. Till den hade jag en shuntautomatik som hette EVR-C. styrdes av utomhustemp fungerade bra gick att komplettera med inomhusgivare. Det var dock ett tryckande vred som nämndes nedan. Om dessa eller liknande finns kvar på marknaden vet jag inte men de har i alla fall funnits. Min panna bytte jag ut i somras eftersom den började småläcka lite här och där. Den fungerade dock ganska bra att bränna pellets i tyckte jag.
Effecta panna KMP PX21, S
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

De flesta shuntautomatiker jag sett verkar funka på i stort sett vilken panna som helst, enda begränsningen brukar vara maximalt vrid (exempelvis 90 grader), fästet brukar vara av universaltyp som ska passa på i stort sett vad som helst.

På min CTC kan man i och för sig vrida shunten nästan 360 grader (0-10) men eftersom jag bara använder 2-4(5=svinkallt ute) så borde det funka i alla fall, men jag har inte testat.

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Före shuntstyrnig tycker jag att ni bör kontrollera/byta era radiatortermostater. Då har ni en "shunt" för varje rum! :-)
Lelle
Fröträd

Inlägg av Lelle »

Micke skrev:
Turbo skrev: Jag tänker köra med den ett antal år till, tycker det funkar mycket bra. Jag får dessutom min shuntstyrning från Cjb imorgon. Ska bli intressant att montera den och se hur det fungerar.
Mvh Daniel
Finns det shuntstyrning till 265 ???
Jag har en såkallat tryckande vred och
jag kunde inte montera en sådan :roll:
Det finns en ombyggnadssats från CTC där man får en vridande shunt av en linjärt tryckande. Kolla med dem om det passar era pannor. Alternativt kan man ju sätta dit en shunt externt istället.
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Skriv svar