Förbrukning
Förbrukning
För 2 månader slängde jag ut vår gamla panna och elpatron. Då gjorde vi av med i snitt 2100 kw i månaden. HUshållselen borträknad
Nu har vi använt brännaren och den nya pannan (green energy brännare och Combifirepanna) i 2 månader och gjort av med 2 pallar pellets. Räknar man om kw så innehåller en pall c:a 4160 kw. Kan man räkna om såhär? Tror att min brännare gör av med förmycket pellets?
Vad tror ni?
Får ingen hjälp av min installatör, han säger bara att det är normalt.
Nu har vi använt brännaren och den nya pannan (green energy brännare och Combifirepanna) i 2 månader och gjort av med 2 pallar pellets. Räknar man om kw så innehåller en pall c:a 4160 kw. Kan man räkna om såhär? Tror att min brännare gör av med förmycket pellets?
Vad tror ni?
Får ingen hjälp av min installatör, han säger bara att det är normalt.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Du berättar för lite uppgifter för att kunna svara på denna fråga???
Gamla pannan vad var det för fabrikat??
Har du haft el tillskott på förra anläggningen??
Nya pannan kanske vart installerad under den kallaste perioden på Året.
Du måste se helheten på ditt hus effekt behov.
Kolla hela årets förbrukning inte bara månadsvis.
Ing-B-Å E
Gamla pannan vad var det för fabrikat??
Har du haft el tillskott på förra anläggningen??
Nya pannan kanske vart installerad under den kallaste perioden på Året.
Du måste se helheten på ditt hus effekt behov.
Kolla hela årets förbrukning inte bara månadsvis.
Ing-B-Å E
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1184
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Den elförbrukning du angav, var det årsförbrukningen enligt elbolagets schablon eller den verkliga förbrukningen de senaste månaderna innan? Det låter mycket men det har varit ovanligt kallt den senaste tiden så det kanske är rimligt trots allt. På detta forum hittar du olika diskussioner om förbrukning där du kan se hur andras förbrukning fördelat sig mellan olika månader.
Det borde vara ung samma förbrukning i kW förutom att du får räkna bort en lite större förlust i pelletspannan eftersom den ventilerar ut en del värme. Hur ser askan ut? Väggarna i pannan?
Hur stort hus med vilken isolering?
Det borde vara ung samma förbrukning i kW förutom att du får räkna bort en lite större förlust i pelletspannan eftersom den ventilerar ut en del värme. Hur ser askan ut? Väggarna i pannan?
Hur stort hus med vilken isolering?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
Du berättar för lite om din gammla anläggning? Vad hadde din gamla panna för fabrikat??Hadde du någon gång el tillskott.
Din nya panna är säkert installerad under den kallaste tiden på året .
Varav du upplever pellets förbrukningen som hög. Ex. En normal villa med en förbrukning av ca; 3,5 kubikmeter eldningsolja är ungefär detsamma som 8 ton pellets / År. Din förbrukning anses som normal..
Detta motsvarar ca:24000 Kw timmar / År..
Du måste se helheten på ditt hus effekt behov. Inte bara månadsvis!!
Pelletseldning lönar sig i längden
Ing-B-Å E
Din nya panna är säkert installerad under den kallaste tiden på året .
Varav du upplever pellets förbrukningen som hög. Ex. En normal villa med en förbrukning av ca; 3,5 kubikmeter eldningsolja är ungefär detsamma som 8 ton pellets / År. Din förbrukning anses som normal..
Detta motsvarar ca:24000 Kw timmar / År..
Du måste se helheten på ditt hus effekt behov. Inte bara månadsvis!!
Pelletseldning lönar sig i längden
Ing-B-Å E
Räkna med att göra av med ca 15% av totalförbrukningen i Januari nästan lika mycke i Februari och som Mars har sett ut så ligger siffrorna rätt nära 15 % där också i år. Tycker din pellets förbrukning ser ut ligga rätt ok. Din totala årsförbrukning kan hamna runt 5.5-6 ton som det ser ut
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Re: Förbrukning
Blir ju runt 27kg per dygn i snitt, vilket är ganska normalt vid den här årstiden och tempraturen.tompa80 skrev: Nu har vi använt brännaren och den nya pannan (green energy brännare och Combifirepanna) i 2 månader och gjort av med 2 pallar pellets.
(om det är 52 säck per pall och 16kg per säck)
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 677
- Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
- Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda
Förbrukning här, Jan 848 kg. Feb 720 kg . Började köra m pellets 1 sept , hade då 5 pallar , har nu endast 16 säckar kvar. Trodde det skulle räcka men vintern har varit lång. Du har nog ganska normal förbrukning.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Re: Förbrukning
Hej.tompa80 skrev:För 2 månader slängde jag ut vår gamla panna och elpatron. Då gjorde vi av med i snitt 2100 kw i månaden. HUshållselen borträknad
Nu har vi använt brännaren och den nya pannan (green energy brännare och Combifirepanna) i 2 månader och gjort av med 2 pallar pellets. Räknar man om kw så innehåller en pall c:a 4160 kw. Kan man räkna om såhär? Tror att min brännare gör av med förmycket pellets?
Vad tror ni?
Får ingen hjälp av min installatör, han säger bara att det är normalt.
Eftersom du skriver att du installerade pelletseldningen för två månader sedan och senare skriver att du eldat el från sep. till dess, eller m. a. o. har jämfört med förbrukningen under de två kallaste månaderna med ett genomsnitt av elförbrukningen under delvis betydligt varmare månader, låter det som om din förbrukning är i underkant. Jag antar att det inte är något problem... förutsatt att du stängt av, eller vridit ner termostaten, på elpatronen???
Beträffande jämförelsen förövrigt, förutsätter jag att du räknat rätt på energivärdet i en pall - d. v. s. ca 5kWh per kilo pellets vilket innebär att du fått drygt 800 kg på en pall (normalt med "småsäckar"). Däremot har du glömt att ta hänsyn till pannans och brännarens verkningsgrad, jämfört med el-drift i den gamla pannan. Förutsatt att den gamla pannan var en "ren" el-panna, alternativt olje-panna med elpatron och "tilltäppt" rökgång vid eldrift, kan du nog gissningsvis ha haft över 95% verkningsgrad på den driften. Motsvarande med pelletsbrännare i normala pelletspannor (jag känner inte just din modell), blir i bra fall ca. 80%. Därför måste du reducera ditt egentliga "snittbehov" av värme till 0.95*2100*12, vilket blir ca. 24 000 kWh, m. a. o 2 000 kWh per månad och det låter helt normalt. Ditt "snitt-pelletsbehov" under motsvarande period borde då ha blivit 2100/5/0.8=500 kg per månad.
Problemet är bara att veta hur kallt du har haft det dom här två månaderna i vinter, jämfört med dina tidigare månader (för att kunna säga något säkert). Även hur länge du behöver elda för värmen, men det som alltid slår en är att det går väldigt mycket pellets när det är kallt och å andra sidan väldigt lite pellets när man slutar elda för värmen och bara kör pannan för varmvatten - d. v. s. från slutet av maj till slutet av sep. på mina breddgrader.
Jag hoppas att du är hjälpt av detta.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
-
- Energiprofet!
- Inlägg: 677
- Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
- Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda
Har din installatör finjusterat brännaren m instrument ? Har du insatsrör i skorsten ? Tycker att det låter lite m 90-110 grader. Min aska är mer som mörkgrå, ej svart. Hur ser röken ut ? Vit vid minusgrader ?
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Nej han har inte installerat den med instrument utan bara på känn.
Jag har ingen murad skorsten utan bara rör som går upp.
Askan är lite mörkgrå.
Röken är nästan helt vit vid minusgrader
Inställningarna som jag använt tidigare har det tagit c:a 50-60 min att få vattnet varmt från 65-80 gr. Ikväll testade jag att ändra så att den matar 2 sek varje gång istället för 1 sek och då tog det bara 15 min innan vattnet var varmt. Tror att det sistnämnda blir effektivast och minst förbrukning. Vad tror ni?
Jag har ingen murad skorsten utan bara rör som går upp.
Askan är lite mörkgrå.
Röken är nästan helt vit vid minusgrader
Inställningarna som jag använt tidigare har det tagit c:a 50-60 min att få vattnet varmt från 65-80 gr. Ikväll testade jag att ändra så att den matar 2 sek varje gång istället för 1 sek och då tog det bara 15 min innan vattnet var varmt. Tror att det sistnämnda blir effektivast och minst förbrukning. Vad tror ni?
Hej igen.
På din beskrivning av aska, rök och rökgastemp. innan du ändrade dina inställningar, låter det som du hade ett visst luftöverskott. Även det faktum att du upplevde effekten som dålig. D. v. s. dels en lägre inmatad effekt (jämfört med nuvarande inställning) och dessutom troligtvis en dålig verkningsgrad p. g. a. luftöverskottet.
Hur läget är nu efter justeringen, bortsett från att du dubblat den inmatade effekten (om jag förstått din justering rätt), är omöjligt att säga p. g. a. din knapphändiga beskrivning.
Ett sätt att utföra en enkel justering är att börja med att väga hur mycket bränsle som går in per tidsenhet - t. ex. på en kvart. Multiplicera vikten med 4 (det går 4 kvartar på en timme). Beräkna den inmatade energin genom att multiplicera inmatad pelletsvikt per timme med 5 kWh/kg, vilket ger dig energin mätt i kWh per timme, vilket även är detsamma som medeleffekten under den timmen i kW. Ex. om du får 1 kg på en kvart och multiplicerar detta med 4=4kg =>W= [energin]=4*5=20 kWh/h=20 kW. Om din brännare har nominell effekt (uppgiven max. effekt) på 10 kW bör du halvera matningen igen för att inte ligga över uppgiven nominell effekt, eller mer korrekt ändra inmatat vikt proportionellt mot p'/p där p'=[önskad effekt] och p=[nuvarande effekt].
Steg 2 blir att justera luftmatningen så att det stämmer mot bränsleinmatningen - jag förutsätter att detta går med fläktvarvtal, spjäll, etc (OBS. på brännaren). Utför justeringen när det inte är kallare än -10°C (under det har man ofta vit kondensrök som är svår att skilja från svartrök). Börja med att elda i ca. 10 min med nuvarande inställning och kontrollera därefter röken. Om den är svår att skönja har du troligtvis ett luftöverskott. Om du ser en mörk rök klart och tydligt, har du troligtvis ett luftunderskott.
Vid luftunderskott (röken syns) justera då upp luftmängden gradvis med minst 5 min mellanrum mellan varje ökning och naturligtvis med iakttagning av röken före varje justering. Fortsätt tills röken precis försvinner. Då har du precis kommit över gränsen från luftunderskott (vilket man inte skall ha) till ett litet luftöverskott (ett litet luftöverskott är nödvändigt).
Vid luftöverskott (röken syns inte) justera gradvis ned luftmängden tills röken syns, och justera därefter upp den tills röken precis försvinner.
Kom ihåg att ha "is i magen" då pelletseldning är en trög process - d. v. s. du måste vänta ut åtgärderna och låta förbränningen stabilisera sig mellan varje justering. Utför även ovanstående justering med en "lagomt" sotig panna, då det annars efter utförd justering kan bli fråga om luftunderskott tidigt när pannan börjar bli sotig. Naturligtvis skall panna och murstock även ha normal arbetstemp. Helst bör du även ha justerat draget - förutsatt att du har en s. k. dragregulator - till det av brännartillverkaren rekommenderade värdet (vanligtvis mellan 1.5 till 2.5 mmVp=15 - 25 Pa).
Förövrigt får man bäst verkningsgrad när rökgastemperaturen är så låg att kondensvattnet rinner ur pannan. Å andra sidan leder detta till andra otrevliga effekter - pannan rostar sönder, sotaren blir sur (förutsatt att de bryr sig om att sota), och skorstenen vittrar sönder, draget blir obefintligt (utan rökgasfläkt) vilket leder till att även frugan blir sur när det ryker in, etc. M. a. o. är det en kompromiss mellan verkningsgrad och funktion som är det realistiska. I en välisolerad plåtskorsten kan man ibland ligga på strax under 100°C medan man behöver 150 - 200°C i en hög murad skorsten.
På din beskrivning av aska, rök och rökgastemp. innan du ändrade dina inställningar, låter det som du hade ett visst luftöverskott. Även det faktum att du upplevde effekten som dålig. D. v. s. dels en lägre inmatad effekt (jämfört med nuvarande inställning) och dessutom troligtvis en dålig verkningsgrad p. g. a. luftöverskottet.
Hur läget är nu efter justeringen, bortsett från att du dubblat den inmatade effekten (om jag förstått din justering rätt), är omöjligt att säga p. g. a. din knapphändiga beskrivning.
Ett sätt att utföra en enkel justering är att börja med att väga hur mycket bränsle som går in per tidsenhet - t. ex. på en kvart. Multiplicera vikten med 4 (det går 4 kvartar på en timme). Beräkna den inmatade energin genom att multiplicera inmatad pelletsvikt per timme med 5 kWh/kg, vilket ger dig energin mätt i kWh per timme, vilket även är detsamma som medeleffekten under den timmen i kW. Ex. om du får 1 kg på en kvart och multiplicerar detta med 4=4kg =>W= [energin]=4*5=20 kWh/h=20 kW. Om din brännare har nominell effekt (uppgiven max. effekt) på 10 kW bör du halvera matningen igen för att inte ligga över uppgiven nominell effekt, eller mer korrekt ändra inmatat vikt proportionellt mot p'/p där p'=[önskad effekt] och p=[nuvarande effekt].
Steg 2 blir att justera luftmatningen så att det stämmer mot bränsleinmatningen - jag förutsätter att detta går med fläktvarvtal, spjäll, etc (OBS. på brännaren). Utför justeringen när det inte är kallare än -10°C (under det har man ofta vit kondensrök som är svår att skilja från svartrök). Börja med att elda i ca. 10 min med nuvarande inställning och kontrollera därefter röken. Om den är svår att skönja har du troligtvis ett luftöverskott. Om du ser en mörk rök klart och tydligt, har du troligtvis ett luftunderskott.
Vid luftunderskott (röken syns) justera då upp luftmängden gradvis med minst 5 min mellanrum mellan varje ökning och naturligtvis med iakttagning av röken före varje justering. Fortsätt tills röken precis försvinner. Då har du precis kommit över gränsen från luftunderskott (vilket man inte skall ha) till ett litet luftöverskott (ett litet luftöverskott är nödvändigt).
Vid luftöverskott (röken syns inte) justera gradvis ned luftmängden tills röken syns, och justera därefter upp den tills röken precis försvinner.
Kom ihåg att ha "is i magen" då pelletseldning är en trög process - d. v. s. du måste vänta ut åtgärderna och låta förbränningen stabilisera sig mellan varje justering. Utför även ovanstående justering med en "lagomt" sotig panna, då det annars efter utförd justering kan bli fråga om luftunderskott tidigt när pannan börjar bli sotig. Naturligtvis skall panna och murstock även ha normal arbetstemp. Helst bör du även ha justerat draget - förutsatt att du har en s. k. dragregulator - till det av brännartillverkaren rekommenderade värdet (vanligtvis mellan 1.5 till 2.5 mmVp=15 - 25 Pa).
Förövrigt får man bäst verkningsgrad när rökgastemperaturen är så låg att kondensvattnet rinner ur pannan. Å andra sidan leder detta till andra otrevliga effekter - pannan rostar sönder, sotaren blir sur (förutsatt att de bryr sig om att sota), och skorstenen vittrar sönder, draget blir obefintligt (utan rökgasfläkt) vilket leder till att även frugan blir sur när det ryker in, etc. M. a. o. är det en kompromiss mellan verkningsgrad och funktion som är det realistiska. I en välisolerad plåtskorsten kan man ibland ligga på strax under 100°C medan man behöver 150 - 200°C i en hög murad skorsten.
Hälsningar, pa.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.
__________________________________
Hemmahörande i s. norrland och eldar i en Peltec 35 med egen brännare.